برخی رسانه‌ها در افغانستان درباره طرح عبدالله برای تشکیل حکومت مشارکتی با اشرف غنی تحت عنوان «چارچوب توافق سیاسی» افشاگری کردند.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه 8 صبح مدعی شد که به طرح تیم عبدالله برای چگونگی تشکیل حکومت مشارکتی با اشرف غنی دست یافته است.

تاکنون طرفین در خصوص این طرح واکنشی نشان نداده‌اند.

این طرح شامل شش محور «شورای عالی دولت»، «صدارت اجرایی با محوریت صلح»، «مشارکت»، «اصلاحات بنیادی»، «مکانیسم نظارت و تطبیق» و «مدت اعتبار» می‌شود و تا پایان دوره حکومت مشارکتی اعتبار داد.

متن کامل طرح عبدالله در ادامه آمده است:

چارچوب توافق سیاسی
به‌نام خدا

با تقدیر از تلاش‌های مستمر شخصیت‌های ملی و نظرات مفید جامعه‌ی بین‌المللی در رابطه با حل بحران انتخاباتی در کشور؛

با تاکید به این‌که هریک از طرف‌ها، -ثبات‌وهمگرایی و دولت‌ساز- در قبال نتیجه‌ی انتخابات دیدگاه خاص خود را دارند؛

با درک این‌که دوام این وضعیت به نفع کشور و مردم افغانستان نیست؛ و به منظور عبور از بن‌بست و ایجاد دولت مبتنی بر توافق سیاسی، محورهای ذیل، به‌عنوان چارچوب یک توافق سیاسی معقول ارایه می‌گردد.

الف) شورای عالی دولت

برای ایجاد اجماع سیاسی، شورای عالی دولت، متشکل از رهبران سیاسی و شخصیت‌های ملی ایجاد می‌گردد.

این شورا در مسایل کلان ملی، مناسبات افغانستان با کشورهای جهان، تحکیم وحدت ملی، تحقق عدالت اجتماعی و اصلاحات ساختاری دولت، به رییس جمهور و رهبری دولت مشوره می‌دهد.

اعضای شورای رهبری دولت شامل پروتکل خاص دولتی گردیده و برای شان تدابیر امنیتی لازم در نظر گرفته می‌شود.

ب) صدارت اجرایی با محوریت صلح

1- رسمیت و ایجاد

صدارت اجرایی با محوریت صلح به اساس توافق سیاسی ایجاد می‌گردد؛

صدراعظم اجرایی با محوریت صلح به اعتبار امضای رهبران دو طرف توافق رسمیت پیدا می‌کند.

این حکم در مورد معاونان انتخاباتی صدارت اجرایی با محوریت صلح نیز تطبیق می‌گردد.

دفتر صدراعظم اجرایی با محوریت صلح، قصر سپیدار می‌باشد.

نماینده‌ی خاص رهبر تیم ثبات‌وهمگرایی به‌حیث نماینده‌ی خاص صدراعظم اجرایی با محوریت صلح تعیین می‌گردد.

2- صلاحیت‌ها

صدراعظم اجرایی با محوریت صلح دارای صلاحیت‌های ذیل می‌باشد:

رهبری تمام امور مربوط به پروسه ملی صلح؛

رهبری جلسات شورای عالی رهبری و شورای عالی مصالحه ملی؛

دعوت شورای وزیران در موارد مربوط به پروسه صلح؛

تعیین و تقرر تمامی مقامات و کارمندان اجرایی و اداری مربوطه، بشمول وزارت دولت در امور صلح؛

ایجاد اجماع ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی در مورد صلح؛

جلب کمک‌های بین‌المللی برای پیشبرد بهتر امور صلح؛

جلب کمک‌های توسعه‌ای بین‌المللی برای بازسازی کشور بعد از برقراری صلح.

3- پروتکل

صدراعظم اجرایی با محوریت صلح از نظر پروتکل، امنیت و تشریفات در جایگاه شخص دوم کشور قرار دارد.

معاونان انتخاباتی صدراعظم اجرایی با محوریت صلح از نظر پروتکل، امنیت و تشریفات هم‌ردیف معاونان رئیس جمهور است.

نماینده‌ خاص صدراعظم اجرایی با محوریت صلح از نظر پروتکل، امنیت و تشریفات هم‌ردیف نماینده‌ خاص رئیس جمهور است.

4- بودجه

صدارت اجرایی با محوریت صلح واحد بودجوی مستقل است.

بودجه‌ صدارت اجرایی با محوریت صلح از جانب دولت افغانستان تامین می‌شود؛

صدراعظم اجرایی با محوریت صلح می‌تواند از مراجع کمک‌کننده‌ بین‌المللی نیز بودجه دریافت کند.

صدراعظم اجرایی با محوریت صلح، در مصرف بودجه صلاحیت کامل دارد.

5- تشکیلات

صدارت اجرایی با محوریت صلح دارای تشکیلات ذیل می‌باشد.

شورای عالی رهبری؛ (متشکل از رهبران بزرگ سیاسی و شخصیت‌های ملی)

شورای عالی مصالحه ملی؛ (متشکل از تعدادی از اعضای شورای ملی، نمایندگان احزاب سیاسی و جامعه مدنی)

وزارت دولت در امور صلح به‌حیث دارالانشاء؛

هیأت مذاکره کننده با طالبان؛

سایر تشکیلات مورد ضرورت؛

6- ایجاد شورای عالی رهبری

شورای عالی رهبری در مشاوره با سایر طرف‌های سیاسی، از میان رهبران سیاسی و شخصیت‌های ملی ایجاد می‌گردد.

دکتر عبدالله عبدالله به عنوان صدراعظم اجرایی با محوریت صلح، به‌عنوان رئیس شورای عالی رهبری، در رأس شورای عالی رهبری قرار دارد و تمام امور پروسه صلح را رهبری می‌کند؛

یکی از معاونان ریاست جمهوری به نمایندگی از رئیس جمهور عضو شورای عالی رهبری می‌باشد؛

7- صلاحیت‌های شورای عالی رهبری

شورای عالی رهبری کلیه امور محتوایی و اجرایی مربوط به روند صلح را تثبیت، تصویب و رهبری می‌کند؛

تصمیم‌ها و تصویب‌های شورای عالی رهبری براساس آرای اکثریت اعضای این شورا اتخاذ می‌گردد؛

تصمیم‌ها و تصویب‌های شورای عالی رهبری نهایی بوده و اجرایی شدن آن‌ها الزامی می‌باشد؛

هیئت مذاکره‌کننده تحت هدایت مستقیم شورای عالی رهبری ایفای وظیفه نموده، به شورای عالی رهبری و رئیس این شورا گزارش‌ می‌دهد؛

دکتر عبدالله عبدالله به عنوان رئیس شورای عالی رهبری، در مشاوره با بزرگان سیاسی، جامعه مدنی و روسای مجلسین شورای ملی، شورای مصالحه را تشکیل می‌دهد؛

رئیس جمهور می‌تواند جلسه‌های مشورتی شورای عالی رهبری را دعوت نماید؛

در صورت دعوت جلسات مشورتی، رئیس جمهور و صدراعظم اجرایی با محوریت صلح مشترکاً از جلسات ریاست می‌کنند؛

ج) مشارکت

1- قضا

اعضای شورای عالی ستره محکمه در مطابقت با احکام قانون و با رعایت اصل توازن، با مشوره هر دو طرف، تعیین می‌شوند.

2- حکومت

اول، ادارات مرکزی

ژنرال عبدالرشید دوستم، معاون پیشین ریاست جمهوری، از جانب رهبر ثبات‌وهمگرایی به‌حیث معاون سرقوماندانی اعلا معرفی و با فرمان رئیس جمهور به رتبه‌ مارشالی ارتقا داده می‌شود.

پنجاه درصد از وزرا، رؤسای مستقل، معاونان و سفرا، بشمول نهادهای امنیتی و وزارت‌های کلیدی ملکی توسط صدراعظم اجرایی با محوریت صلح معرفی می‌گردد؛

رئیس و معاونان لوی سارنوالی (دادگاه عالی) نیز شامل این موازنه‌ پنجاه درصدی می‌باشد.

از میان چهار مقام کلیدی امنیتی، (مشاور امنیت ملی، وزرای دفاع و داخله و رییس عمومی امنیت ملی)، دو مقام آن توسط صدراعظم اجرایی با محوریت صلح معرفی می‌شود.

تشخیص شایستگی و شرایط قانونی افراد معرفی شده از طرف ثبات‌وهمگرایی در پست‌های عالی دولتی از صلاحیت‌های رهبر ثبات‌وهمگرایی می‌باشد.

تغییر و عزل مقامات معرفی شده توسط صدراعظم اجرایی با محوریت صلح، تنها با موافقه‌ی معرفی‌کننده صورت می‌گیرد.

در صورت عزل یا تغییر مقامات معرفی شده توسط صدراعظم اجرایی با محوریت صلح، جاگزین آن‌ها نیز توسط ایشان معرفی می‌گردد.

در ترکیب شورای امنیت ملی، بین هردو تیم توازن رعایت می‌گردد.

دوم؛ ادارات محلی

والیان ولایات، به اساس درصد آرا، توسط هر جانبی که آرای بلندتر در آن ولایت دارند، معرفی می‌شوند؛

شرایط معرفی، عزل و تغییر والی‌های معرفی شده توسط صدراعظم اجرایی با محوریت صلح، تابع شرایط معرفی، عزل و تغییر مقامات ادارات مرکزی است که در بخش ادارات مرکزی تشریح شده است.

فرماندهان پلیس و رؤسای امنیت ملی در ولایات و فرماندهان ارشد اردو(ارتش) با مشاوره‌ هردو جانب، با رعایت توازن قومی تعیین می‌شوند؛

د) اصلاحات بنیادی

انتخابات شوراهای ولایتی و شوراهای شهرستانها به منظور تکمیل شدن ارکان لویه‌جرگه در اسرع وقت ممکن برگزار می‌گردد.

انتخابات شهردارها به منظور تطبیق احکام قانون و بهبود امور شهری، در اولین فرصت برگزار می‌گردد.

هیئت طرح تعدیل قانون اساسی، حداکثر یک سال بعد از توافق، در مطابقت به ماده 150 قانون اساسی تشکیل و رئیس آن از جانب صدراعظم اجرایی با محوریت صلح معرفی می‌گردد.

لویه‌جرگه‌ تعدیل قانون اساسی به منظور تغییر نظام سیاسی بعد از انتخابات شوراهای ولسوالی(شهرستان) برگزار می‌گرد.

اصلاحات انتخاباتی شامل اصلاحات حقوقی، تخنیکی و کادری در مدت شش ماه روی دست گرفته می‌شود. اصلاح و تقویت استفاده از سیستم بیومتریک با توجه به تجارب قبلی شامل این اصلاحات است.

قانون انتخابات به منظور تغییر نظام انتخاباتی و تطبیق نظام (MDR) در خلال سه ماه بعد از امضای توافق‌نامه تعدیل گردد.

تعدیل قانون احزاب سیاسی نیز در خلال همین مدت روی دست گرفته می‌شود.

به منظور ایجاد سهولت‌های اداری، حسب تقاضای مردم، ولایات جدید، از جمله در مناطق مرکزی، شمال و ساحات دیگر کشور که تقاضای مردم و ضرورت مبرم وجود دارد، در خلال سه ماه منظور می‌گردد.

سهمیه‌بندی کانکور لغو می‌شود.

ه) میکانیسم نظارت و تطبیق

در توافق‌نامه به هیئت میانجی صلاحیت داده می‌شود تا جلو نقض توافق‌نامه را بگیرند.

از نمایندگی سازمان ملل و سایر مراجع بین‌المللی نیز تقاضا می‌شود تا در همکاری با هیئت میانجی از تطبیق درست توافق‌نامه‌ سیاسی نظارت کنند.

یک تیم فنی مشترک، از طرف هر دو تیم برای شناسایی موارد نقض توافق‌نامه ایجاد می‌گردد؛

تیم فنی تلاش می‌کند از طریق تفاهم جلو نقض توافق‌نامه را بگیرد؛ درصورتی‌که تلاش تیم فنی مشترک به نتیجه نرسد، نماینده‌ جانبی که توافق‌نامه به ضرر آن نقض شده است، موضوع را رسماً به هیئت میانجی محول می‌کند.

و) مدت اعتبار

مدت اعتبار توافق‌نامه‌ی سیاسی، الی ختم دوره حکومت می‌باشد/و من‌الله توفیق

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.