مدیر جهاد کشاورزی مشهد از سمپاشی مزارع کشاورزی مشهد با پهباد خبر داد.

امید طهماسبی زاده مدیر جهاد کشاورزی مشهد در گفت و گو  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، با اشاره به سمپاشی مزارع  با پهباد،گفت: استفاده از پهپاد سمپاش برای کشاورزان و استفاده صحیح از سم مقرون به صرفه است و وسیله موثر جهت پایش و نظارت بر محصولات کشاورزی به حساب می‌آید.

او افزود: سمپاشی دقیق و یکنواخت به وسیله کنترل هوشمند، کاهش درصد مصرف سم، جلوگیری از افزایش تلفات و ضایعات کشاورزی در فرآیند سمپاشی، قابلیت اجرا در مسیر‌های صعب العبور و کاهش آسیب‌های زیست محیطی، افزایش چشمگیر سرعت سمپاشی نسبت به روش‌های سنتی یا سمپاشی با تراکتور از مزایای استفاده از پهپاد در بخش کشاورزی است.

مدیر جهاد کشاورزی مشهد ادامه داد: باتوجه به اینکه در پارسال اولین سمپاشی در مزرعه نمونه آستان قدس رضوی صورت گرفت امسال اولین سمپاشی در بخش رضویه مشهد جهت پیشگیری وکنترل عوامل قارچی مانند زنگ زرد و قهوه‌ای و انواع سپتوریوز برگی انجام گرفت.

طهماسبی زاده بیان کرد: این روش در مقایسه با روش‌های معمول مزیت‌هایی در بردارد که از جمله میتوان به مدیریت زمان اشاره کرد و همچنین با توجه به اینکه در فروردین امسال بیش از ۱۵۰ میلیمتر بارندگی در مشهد گزارش شده، امکان سمپاشی زمینی وجود نداشت.

او تصریح کرد: در مقایسه عملکرد و صرفه جویی در محلول سمی، در روش معمول با ۱۰ لیتر محلول سمی ۱ هکتار از سطح مزارع سمپاشی می‌شد، در حالیکه در فرآیند نوین با سمپاش توربو با ۷۰۰ لیتر حدود ۲ تا ۳ هکتار سمپاشی انجام می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی مشهد تاکید کرد: با توجه به پایین بودن دریفت سم نسبت به ارتفاع پایین سمپاشی، عدم تخریب مزرعه در مقایسه با سمپاشی زمینی پیش بینی می‌شود بیش از ۱۵۰۰ هکتار امسال از اراضی کشاورزی با استقبال کشاورزان و با پهباد سمپاشی شود.

انتهای پیام//ف.ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.