به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، سید محمد بطحایی وزیر پیشین آموزش و پرورش و معاون فعلی دانشگاه آزاد در لایو اینستاگرامی با موضوع نقش نظام آموزش و پرورش در تحولات انقلاب اسلامی بیان کرد: از هر زاویهای که به مسائل و مشکلات کشور نگاه میکنیم رفع آن از آموزش و پرورش میگذرد در واقع نسخه شفابخش گرفتاری و موتور محرکه شتاب بخشی انقلاب اسلامی آموزش و پرورش است.
او ادامه داد: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم که مخاطب اصلی آن جوانان و نوجوانان است بیاناتی را مطرح کردند که مخاطب اصلی آن آموزش و پرورش محسوب میشود، بیانیه مختصر، اما پر مغز که اهدافی را برای بهبود شرایط انقلاب اسلامی ذکر میکند.
وزیر سابق آموزش و پرورش با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم دستیابی به آرمانهای انقلاب اسلامی توجه دارند، گفت: برای دستیابی به این آرمانها باید بازمهندسی جدی در نظام آموزش و پرورش داشته باشیم چراکه مسئولیت اصلی تحقق آن آرمانها بر عهده این نظام است.
بطحایی با بیان اینکه در سالهای اخیر هیچ کس توجه جدی به آموزش و پرورش نداشته و سند تحول مورد توجه چندانی قرار نگرفته است، اظهار کرد: توجه به اجرای سند تحول بنیادین به گونهای نبوده است که رضایت بخش باشد و هر وقت هم از مسئولان وقت در مورد آن سوال شده است آنها در مقام دفاع بودند و این موضوع درباره بنده هم صدق میکند بر همین اساس مقام معظم رهبری ناگزیر مفاهیم مربوطه را در بیانات و سیاستهای ابلاغی مورد توجه قرار دادند.
او با بیان اینکه آموزش و پرورش امروز ما نقایص و کاستیهای فراوانی دارد، تصریح کرد: البته در کنار این موضوع دستاوردهایی را شاهد هستیم که نمیتوان آن را کتمان کرد این کار بی انصافیست که چشمان خود را به روی این دستاوردها ببندیم هر چند آموزش و پرورش شانه به شانه سایر حوزهها، چون صنایع دفاعی پیش نیامده است که البته این موضوع جای بحث دارد چرا شانه به شانه سایر دستگاهها جلو نیامدیم و این در حالی است آنچه در صحنه علم و فناوری اتفاق میافتد شالوده آن در مدرسه وجود داشته است.
بطحایی با بیان اینکه علیرغم همه دستاوردها آموزش و پرورش توقع مردم و نظام نسبت به این دستگاه را برآورده نکرده است، گفت: آموزش و پرورش از لایههای اجتماعی و انتظارات مردم عقبتر است و همین عامل باعث شده است تا جامعه در دو طیف مختلف نسبت به مدرسه دید مناسبی نداشته باشند.
او ادامه داد: در دو طیف جامعه شامل افراد متدین و انقلابی و طیف دیگر افرادی که اهمیت چندانی برای موضوعات قائل نیستند در هر دو گروه توجه به مدرسه شرایط متفاوتی پیدا کرده است و سعی دارند فرزندان خود را از آمدن به مدرسه بازداشته و در عوض در آموزشگاههای خصوصی یا مساجد آموزش را برای فرزندان خود تداوم بخشند که در این مورد حضرت آقا طی جلساتی که با بنده داشتند نسبت به این موضوع هشدار دادند.
بطحایی بیان کرد: آموزش و پرورش نباید صرفاً به مسائل روزمره همیشگی توجه داشته باشد بلکه باید توجهش به همه فرزندان کشور باشد همین دو قطبی ایجاد شده بیشتر با توجه به دسیسههای دشمن است که قصد دارند ایرادهای آموزش و پرورش را بزرگ جلوه داده و محاسن آن را تضعیف کنند و به نوعی آموزش و پرورش دچار مهجوریت شود.
وزیر سابق آموزش و پرورش با اشاره به اینکه سالهاست دغدغه معلمان بحث معیشت است تصریح کرد: به عنوان کسی که عضو دولت بودم میگویند دولتها توجه چندانی به این موضوع ندارند در حالی که آموزش و پرورش باید خط نگهدار استانداردهای تربیت باشد.
او به موضوع خصوصی سازی در آموزش و پرورش هم اشاره داشت و گفت: به عنوان کسی که بیش از ۳۵ سال در آموزش و پرورش بودم و کتابها و منابع مختلفی را مطالعه کردم امروز تقریباً در هیچ کجای دنیا اسم خصوصی سازی روی آموزش عمومی را نمیشنوید این موضوع حتی در کشورهایی که اقتصاد کاپیتالیسم دارند مطرح نمیشود.
بطحایی تاکید کرد: تجارب کشورهای دیگر نشان میدهد آموزش و پرورش عمومی باید رایگان باشد و هزینههای آن توسط دولت تامین شود و حتی در کشورهای اروپایی ۹۰ درصد هزینه آموزش توسط دولت تامین شده، اما نحوه اجرا با آنچه در کشور ما موجود است تفاوت نشان میدهد یعنی از بخش غیردولتی هم استفاده میکنند، اما هزینه آن را به جای آنکه مردم بپردازند از طریق دولت پرداخت میشود، ولی در کشور ما با توجه به اینکه مردم هزینه آموزش را میپردازند پس انتظار دارند در مدارس غیردولتی اردوی علمی اروپایی و مواردی نظیر آن انجام شود و دولت را به هیچ وجه در این موضوع دخیل نمیکنند چرا که هزینه آموزش را خودشان پرداخت میکنند.
وزیر سابق آموزش و پرورش بیان کرد: تنها کسی که طی سالهای گذشته به این موضوع توجه داشته مقام معظم رهبری بودند که همواره تاکید دارند باید به آموزش و پرورش توجه ویژه داشت، اما به جزء ایشان هیچ دولتی نبوده است که این چنین نگاه ویژه به آموزش و پرورش داشته باشد بلکه رئیس جمهورها معتقد بودند اگر راه بسازند مقبولیت بیشتری در جامعه پیدا میکنند بر همین اساس نمیتوان به هیچ کدام از دولتها نمره خوبی در مواجهه با آموزش و پرورش داد.
او با بیان اینکه امروز به محض آمدن نام معلم اولین موضوع معیشت به ذهن هر فردی میآید، گفت: در دوران وزارت تمام تلاشم بر این بود که بگوییم آموزش و پرورش با معلمانی که حداقل حقوق را دریافت میکنند در حال خدمت رسانی به جامعه است البته که در ایجاد فضای متمرکز به معیشت معلمان خودمان هم مقصر بودیم که آنقدر موضوعات را به رسانه کشاندیم.
بطحایی در پاسخ به این پرسش که چرا در گفتگوها و برنامههای مختلف از کارشناسان زبده در امر آموزش و پرورش استفاده نمیشود، اظهار کرد: موضوعات این دستگاه به گونهای است که همه خود را صاحب نظر میدانند هر چند که نگاه تخصصی به آن ندارند در خیلی از جاها از جمله کمیسیونهای مختلف افرادی را دیدند که با کمترین تجربه کار در آموزش و پرورش برای آن برنامهها دارند.
وزیر سابق آموزش و پرورش درباره شرایط نیروی انسانی در این وزارتخانه با بیان اینکه سهم نیروی انسانی در تحول و پیشرفت آموزش و پرورش موثر است، تصریح کرد: تنها عامل موفقیت دستگاه تعلیم و تربیت نیروی انسانی است همانطور که انگیزه این نیرو در دهه ۶۰ خود را نشان داد و این کار شالوده تلاشهای شهیدان رجایی و باهنر بود.
بطحایی تاکید کرد: حل مسائل آموزش و پرورش از درون آن برطرف نمیشود یعنی اگر بهترین نیروها را در مناصب مختلف قرار داده، اما رئیس جمهور و سایر قوا درک درستی از آموزش و پرورش نداشته باشند.
مسائل آموزش و پرورش حل نمیشود.
وزیر سابق آموزش و پرورش اظهار کرد: شهید رجایی شالودهای که در دوران فعالیت خود در آموزش و پرورش داشت در دولت هر چند کوتاه مدت پیاده کرد و همان اقدامات یک دهه بعد مورد استفاده قرار گرفته است.
انتهای پیام/