پژوهشگر تاریخ اسلام گفت: حضرت خدیجه (س) شخصیتی مثال زدنی در تاریخ اسلام و نخستین بانوی مسلمان تاریخ و بهترین بانوی جهان است.

محمدرضا سلمانی عبیات پژوهشگر تاریخ اسلام در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، با اشاره به نقش بی بدیل حضرت خدیجه (س) در تاریخ شیعه، گفت: حضرت خدیجه (س) شخصیتی مثال زدنی در تاریخ اسلام و در طول تاریخ است، ضمن اینکه نقش بسیار مهمی در رشد و نمو اسلام داشت. ایشان در جهت اعتلای کلمه "لا اله الا الله محمد رسول الله"، تلاش‌های وافر از خود گذشتگی‌های مثال زدنی را از خود ابراز نمود..

او با بیان اینکه این بانوی بزرگ اسلام از همان نخستین نشانه‌های وحی در کنار حضرت محمد (ص) ایستاد و از ایشان حمایت کرد، اظهار داشت: آن هنگام که کسی در کنار پیامبر (ص) حضور نداشت، بلکه ایشان را تکذیب هم می‌کردند، حضرت خدیجه (س) همچون کوهی استوار و یاوری مستحکم در کنار ایشان بود.

خدیجه یکی از بهترین زنان جهان

سلمانی عبیات با اشاره به روایت‌های پیامبر (ص) در خصوص فضیلت حضرت خدیجه (س) بیان کرد: علامه مجلسی در کتاب بحارالانوار جلد ۱۳، صفحه ۱۶۲ و جلد ۱۶ صفحه ۲ در روایتی به نقل از پیامبر اکرم (ص) آورده است که ایشان فرمود، بهترین زنان جهانیان مریم دختر عمران، آسیه دختر مزاحم، خدیجه دختر خویلد و فاطمه (س) دختر حضرت محمد (ص) هستند.

او  با بیان اینکه حضرت خدیجه همسر پیامبر مکرم اسلام و بانوی بزرگوار و دارای شخصیت ارزشمند است ادامه داد: ایشان از اندیشمند‌ترین زنان زمان خود به حساب می‌آمد و اخلاق سیر و سلوک و گرفتاری و اعتقادی ایشان الگوی بزرگ برای جامعه است. او نخستین زنی بود که به ندای وحدانیت پیامبر (ص) گفته و در کنار ایشان همه رنگ‌ها و قضاوت‌های کافران را به جان خرید همانگونه که امام علی (ع) نخستین مرد در ایمان پیامبر (ص) بود، حضرت خدیجه (س) نیز نخستین بانوی مسلمان تاریخ است.

ثروت حضرت خدیجه (س) در راه اسلام هزینه شد

پژوهشگر تاریخ اسلام با بیان اینکه حضرت خدیجه (س) به خاطر  داشتن دارایی‌ها و ثروت بسیار گسترده، همه آن‌ها را در راه اسلام و اعتلای کلمه الهی هزینه کرد، تصریح کرد: در مورد اموال حضرت، علامه مجلسی چند روایت نقل می‌کند که طبق این احادیث در شهر مکه کسی از ایشان ثروتمندتر نبود و در هر سو و ناحیه، غلامان احشام و اغنام فراوانی داشتند و بیش از ۸۰ هزار شتر در مناطق مختلف برای تجارت داشت و در مناطق مختلفی، چون مصر و حبشه تجارت خانه داشت و عده‌ای برای ایشان مشغول تجارت بودند.

محمدرضا سلمانی عبیات اذعان داشت: در مورد منزل ایشان گفته شده که از لحاظ وسعت به اندازه‌ای بود که تمام مردم مکه را در بر می‌گرفت و در بالای این منزل گنبدی از ابریشم آبی رنگ قرار داده بودند و در آن نقش‌های خورشید و ماه و ستارگان منقش بود و آن گنبد ابریشمی زیبا را با طناب‌هایی از ابریشم و میخ‌هایی از فولاد، محکم کرده بودند.

او اظهار کرد: اندک زمانی پس از شکست محاصره اقتصادی، خدیجه، در ۶۵ سالگی در رمضان سال دهم بعثت، به فاصله ۳ روز بعد از وفات ابوطالب درگذشت. امّ ایمن، کنیز آزاد شده پیامبر اکرم و امّ فضل او را غسل دادند  و پیامبر با دستان مبارکش ایشان را در قبرستان حَجون (قبرستان ابوطالب) به خاک سپرد و تا قرن ۱۱ بر سر مزار ایشان بارگاهی ارزشمند بنا شده بود که به دست وهابیون تخریب گردید.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار