رئیس اداراه تولیدات گیاهی تربت جام گفت: برداشت گل گاوزبان در این شهرستان آغاز شد.

حسن حسن زاده رئیس اداراه تولیدات گیاهی تربت جام در گفت و گو با خبرنگار در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، با اشاره به آغاز برداشت گل گاوزبان در شهرستان،گفت: گل گاو زبان گیاه داروئی است که در طب سنتی و ایرانی جایگاه خاصی دارد و دارای خواص تقویت قلب و اعصاب و آرامش بخش می باشد که به صورت دمنوش استفاده می‌شود.
 
او افزود: از نظر خصوصیات گیاه شناسی گل گاوزبان گیاهی است چند ساله و دارای ریشه‌های نیمه غده‌ای که به طور عمودی تا عمق ۵۰ سانتیمتر در خاک فرو رفته‌ است و به علت داشتن ریشه‌های اصلی و فرعی در اعماق خاک مقاومت آن در برابر خشکی خاک زیاد است.
 
رئیس اداراه تولیدات گیاهی تربت جام ادامه داد: از هر هکتار زمین زراعی زیر کاشت گل گاو زبان، معمولاً ۳ هزار تا ۶ هزار کیلوگرم گل تازه به دست می‌آید، به عبارتی هر بوته گل گاو زبان در شرایط مناسب و ایده‌ال، یک کیلو گل‌تر می‌دهد که از هر هزار گرم گل تر، ۲۰۰ گرم گیاه خشک و آماده فروش حاصل می‌شود.
 
حسن زاده بیان کرد: با توجه به شرایط کم آبی و خشکسالی در این شهرستان، ترویج و حمایت از چنین تجربه‌های موفقی برای تغییر الگوی کشت که علاوه بر مدیریت مصرف آب، منجر به تولید و درآمد برای کشاورزان بوده که به همین سبب مورد توجه جهاد کشاورزی قرار گرفته است.
 
او تصریح کرد: سخت ترین مرحله در کار با گل گاوزبان، برداشت آن است که البته در خانواده‌های روستایی در صورت همکاری کلیه اعضای خانواده کشت مقرون به صرفه‌ای را داشته است.
 
انتهای پیام//ز.ج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.