کرونا به محیط زیست هم روی خوش نشان نداد و برای آن آتش زیر خاکستر شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، کسی حتی تصور نمی‌کرد ویروسی در ابعاد میکروسکوپی بتواند تمام معادلات جهانی را برهم بزند و این گونه حریم‌های امن را درهم شکند. برخی، کرونا این ویروس را اقبالی برای محیط زیست می‌شمارند و تعطیلی اجباری کارخانه‌ها و مراکز صنعتی، یا کم شدن ساعت کاری، در خانه نشستن‌ها، خلوت شدن خیابان‌ها و استفاده نکردن از وسایل نقلیه را توفیق کسب شده برای طبیعت می‌دانند و کرونا را دوستدار محیط زیست می‌خوانند. آیا به راستی ویروسی که برای بشر ویرانگر، و زندگیش را زیر و رو کرده است به طبیعت سود می‌رساند؟

تصور خدمت مفید کرونا به محیط زیست

بسیاری در فضای مجازی با زبان هنر از خدمت کرونا به محیط زیست گفتند. نقاشی زیبای یکی از هنرمندان که در فضای مجازی می‌چرخید به این موضوع پرداخته بود که راوی دو صحنه بود. در صحنه اول ویروس کرونا باعث وحشت بشر شده و زندگیش را سیاه کرده بود و در صحنه دوم حیوانات در شادی و سرسبزی طبیعت و دور از دخالت‌های بشر زندگی می‌کردند.

از کسی که دوستدار محیط زیست است و این تصویر را باز نشر کرده و زیر تصویر نوشته بود دو حال و هوای متفاوت کرونا را ببینید، پرسیدم به راستی فکر می‌کنی کرونا به طبیعت سود رسانده است؟

خدمت کرونا به محیط زیست از تصور تا واقعیت!/آیا کرونا برای محیط زیست یک فرصت است؟

این هوادار محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، گفت: چه کسی می‌توانست به کارخانه‌ها دستور توقف بدهد، یا چه چیزی می‌توانست باعث خانه نشینی مردم و استفاده نکردن از وسایل نقلیه شود؟ مصرف‌های سوخت‌های فسیلی در دنیا حداقل برای مدتی کم شد و در کشور ما همین که مردم در روز ۱۳ فروردین باعث ویرانگری طبیعت نشدند و در این روز‌های بهاری با نرفتن به دل طبیعت ویرانش نمی‌کنند لطف بزرگی به طبیعت است که با کاهش آلاینده‌ها شاید لایه تخریب شده ازن هم فرصتی برای ترمیمش بیابد.

ورود چند برابری کیسه‌های پلاستیکی به طبیعت همزمان با شیوع کرونا

برای بررسی بیشتر این موضوع و اطلاع از نگاه کارشناسی با شهلا ایادی دبیر تشکل پاکسازان طبیعت فارس که در زمینه فرهنگسازی و پاکسازی تفرجگاه ها، درختکاری آموزش چهره به چهره شهروندی فعالیت دارد، هم صحبت شدم.

ایادی گفت: ظاهرا به نظر می‌رسد که کروناویروس تأثیر قابل توجهی بر محیط زیست داشته است، از کاهش شدید آلودگی هوا گرفته تا تمیزی آبراهه‌ها و کانال‌ها، ورود حیوانات وحشی که از غیبت انسان‌ها بواسطه قرنطینه در تعدادی از کشور‌ها حضور پیدا می‌کنند را می‌توان از تاثیرات مثبت کرونا برشمرد؛ اما تاثیرات کرونا بر محیط زیست را نمی‌توان مثبت مطلق بر طبیعت دانست.

خدمت کرونا به محیط زیست از تصور تا واقعیت!/آیا کرونا برای محیط زیست یک فرصت است؟

این فعال محیط زیست یکی از بدترین جنبه‌های کروناویروس، افزایش استفاده از مواد و ملزومات پلاستیکی برشمرد و افزود: از دستکش‌های یک بار مصرف گرفته تا کیسه‌های پلاستیکی بعد از هر خرید، بواسطه امکان سرایت ویروس کرونا، سریعا روانه سطل‌های زباله می‌شود در صورتی که قبل از این همه گیری، کیسه‌های پلاستیکی می‌توانست باز هم استفاده شود و در حال حاضر حتی امکان جداسازی و تفکیک پسماندها، در بسیاری از جا‌ها به بعد موکول شده است.

از طرفی آلاینده‌های مواد ضدعفونی کننده که این روز‌ها مصرفش چند برابر شده است، قطعا در آینده تبعات جبران ناپذیری بر روی محیط زیست و خاک ایجاد خواهد کرد.

محیط زیست سالم از سلامت عمومی جامعه جدا نیست

به گفته این کارشناس محیط زیست شاید تصور شود که محیط زیست با این اتفاق پس از سال‌ها یک نفس راحتی کشید، اما باید در نظر گرفت که محیط زیست سالم هرگز جدا از سلامت عمومی جامعه نیست و قطعا در پساکرونا شاهد ورود بیشمار شهروندان به طبیعت خواهیم بود که حتی از الان باید تدابیری در خصوص بهداشت مناطق گردشگری اندیشیده شود.

به نظر او نصب تابلو‌ها با هشدار محیط زیستی شاید تلنگری بر عادت‌های ویرانی محیط زیست باشد، چون بخش زیادی از زباله ها، زباله‌هایی است که در مسافرت یا تفریح در طبیعت تولید می‌شود برای جبران این معضل می‌توان در سفر‌ها از وسایل و مواد غذایی استفاده کنیم که کمترین زباله را تولید کند و تا جایی که می‌شود می‌توانیم از ظروف و بطری‌های پلاستیکی استفاده نکنیم.

خدمت کرونا به محیط زیست از تصور تا واقعیت!/آیا کرونا برای محیط زیست یک فرصت است؟

باید نصب تابلو‌هایی با شعار‌های زیست محیطی و بهداشتی در تفرجگاه‌ها و بسیاری از مکان‌ها الزامی شود، چرا که عده‌ای از روی ناآگاهی و عادت چشم‌ها به دیدن زباله‌های رها شده در طبیعت، زباله‌های خود را رها می‌کنند.

این دوستدار محیط زیست با بیان این که مدت‌ها است سعی می‌شود کیسه‌های پارچه‌ای جایگزین کیسه‌های پلاستیکی شود گفت:  این موضوع در کشور ما با اقبال عمومی همراه نشد و ما در روز‌های کرونایی برای پیشگیری از شیوع کرونا، بیشتر از پاکت‌ها پلاستیکی و مواد پلاستیکی استفاده می‌کنیم، آیا به راستی اثبات شده که استفاده بسیار از پلاستیک و ظروف یکبار مصرف می‌تواند در کاهش شیوع کرونا نقش داشته باشد؟

ایادی افزود: نکته‌ای که در شرایط فعلی باید به آن توجه شود نصب سطل‌های زباله‌های عفونی و آلوده مثل دستکش و ماسک همراه با تابلو به تعداد زیاد در سطح شهر است و پایش پسماند‌های عفونی بیمارستان‌های فارس باید با جدیت بیشتری دنبال شود.

باید منتظر عواقب جبران ناپذیر کرونا بر محیط زیست باشیم

ظهرابی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس هم با تایید تاثیر مثبت درباره تاثیر کرونا بر محیط زیست گفت: با توجه به شیوع کرونا و حضور کمتر انسان در طبیعت و کاهش بهره برداری از سوخت‌های فسیلی و بخش‌های مرتبط با حمل و نقل ممکن است فرصتی برای طبیعت ایجاد شده باشد، اما! با توجه به تاثیر زیان بار اقتصادی که کرونا ایجاد کرده است عواقب جبران ناپذیری برای محیط زیست به دنبال دارد.

خدمت کرونا به محیط زیست از تصور تا واقعیت!/آیا کرونا برای محیط زیست یک فرصت است؟

او تصریح کرد: آلاینده‌های ناشی از مواد ضدعفونی کننده و ترکیبات کلردار که برای گندزدایی استفاده می‌شود، مصرف بیش از اندازه آب و تجمع چند برابر مواد یک بار مصرف و پلاستیک در طبیعت، حتما پیامد‌های ناگواری برای محیط زیست خواهد داشت.

به گفته این مقام مسئول اقدامات بسیاری برای کاهش تاثیرات مخرب شیوع کرونا بر محیط زیست در حال انجام است.

پایش و نظارت بر پسماند‌های عفونی بیمارستان‌ها در دوران کرونا با جدیت بیشتری دنبال می‌شود

حمید ظهرابی مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس درباره اقدامات ویژه دوران شیوع کرونا گفت: کار پایش و نظارت بر پسماند‌های عفونی بیمارستان‌های استان در دوران کرونا با جدیت بیشتری دنبال می‌شود.

این مقام مسئول افزود: با توجه به همه گیری ویروس کرونا یکی از راه‌های انتقال این ویروس از طریق پسماند‌های عفونی بیمارستان است و باید کار نظارت و پایش بر پسماند‌ها و پساب بیمارستانی به جدیت دنبال شود.

خدمت کرونا به محیط زیست از تصور تا واقعیت!/آیا کرونا برای محیط زیست یک فرصت است؟

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس گفت: کارشناسان آزمایشگاه این اداره کل با همراهی کارشناسان آزمایشگاه‌های معتمد استان، برای مبارزه با شیوع این ویروس، پایش دستگاه‌های بی خطر ساز پسماند‌های عفونی - پزشکی بیمارستان‌های شهر شیراز و استان با محوریت بیمارستان‌های تخصصی درمان کرونا از اسفند ماه سال گذشته تا کنون را با جدیت هرچه بیشتر در دستور کار خود قرار دادند و در این بازدید‌ها انجام خوداظهاری و تست‌های تطبیقی صورت گرفته و عملکرد همه دستگاه‌های بی خطر ساز بیمارستانی بررسی می‌شود.

حمید ظهرابی بیان کرد: جهت جلوگیری از آلودگی محیط زیست، بیمارستان‌ها به استناد قانون مدیریت پسماند، موظف به بی خطر سازی پسماند‌های عفونی ویژه هستند که این کار با استفاده از دستگاه‌های اتوکلاو و هیدروکلاو صورت می‌گیرد.

او افزود: به بیمارستان هایی که به هر نحو، ضوابط و مقررات زیست محیطی را رعایت نکرده اند و دستگاه‌های بی خطر ساز آنها فاقد راندمان و بازدهی مناسب باشد، اخطاریه ابلاغ می‌شود.

سرنوشت محیط زیست همچون سرنوشت بشر با کرونا گره خورده است

با چند تصویر و خبر خوب محیط زیستی باور نکنیم که مشکلات محیط زیست بوسیله ویروس کرونا حل می‌شود. این بحران همچون بحران‌های دیگر می‌تواند شامل فرصت‌هایی باشد، با این حال این فرصت‌ها را که به بهای مرگ انسان‌ها ایجاد شده را نمی‌توان ارزشمند شمرد.

کرونا نقش ویرانگری بر اقتصاد بشر داشته است. نابودی اقتصاد، نابودی محیط زیست را درپی دارد. اقتصاد ضعیف نمی‌توانند به محیط زیست بپردازد و برای آن هزینه کند، هرچند از انسانی که با وجود کرونا سایه مرگ را بر روی زندگیش احساس می‌کند نمی‌توان انتظار داشت به آینده کره زمین بیندیشد و به تغییر الگوی مصرف خود بپردازند.

اما نمی‌توان در مقابل پسماند‌های آلوده‌ای که این روز‌ها وارد محیط زیست می‌شود بی تفاوت بود، آنچه امروز الزام آور است سرمایه گذاری برای قطع شیوع بیماری کرونا از طرق مختلف است که برای این کار محیط زیست هم جدا از چرخه زندگی نیست و نباید در زمان مبارزه با ویروس کرونا از محیط زیست غافل شد.

خدمت کرونا به محیط زیست از تصور تا واقعیت!/آیا کرونا برای محیط زیست یک فرصت است؟

در چنین شرایطی برای جلوگیری بیشتر از تاثیر ویرانگر کرونا بر محیط زیست مدیران اجرایی باید بیش از پیش تدبیر‌های لازم را به عمل آورند تا محیط زیستی که قبل از کرونا هم با مشکلات بسیار دست و پنجه نرم می‌کرد از خطر ویرانی هرچه بیشتر نجات دهند.

سرنوشت بشر در برابر کرونا در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، اما! آنچه واضح است حیات بشر در گرو حیات محیط زیست است و نمی‌توان به دلیل وجود کرونا نسبت به آن بی تفاوت بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار