استاندار خوزستان گفت: برخی شهروندان نسبت به شیوع ویروس کرونا و هشدار‌های بهداشتی بی توجه هستند که همین موضوع فاجعه به بار می‌آورد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان شامگاه دوشنبه در ششمین مصاحبه تلویزیونی با مردم استان خوزستان درخصوص اقدامات انجام شده برای کنترل ویروس کرونا گفت: قشر جوان با تصور اینکه بر ویروس کرونا فائق می‌آیند توصیه‌های خودمراقبتی را رها کرده اند.

او با بیان اینکه متوسط سن مرگ و میر افراد زیر ۶۰ سال در اهواز بیشتر شده و تعداد موارد ابتلای روزانه از ۱۰ مورد به ۸۵ مورد رسیده، افزود: البته بخشی از این افزایش آمار به دلیل افزایش قدرت بیماریابی است که به طور نمونه از ۱۷۰ مورد مثبت در ۲۴ ساعت گذشته ۱۱۰ مورد آن علامت خاصی نداشتند و از اطرافیان مبتلایان به کرونا ویروس بوده اند.

شریعتی با اشاره به اینکه تعداد موارد مرگ و میر در استان کنترل شده است، بیان داشت: کاهش میانگین سن مبتلایان در جامعه نگران کننده است، زیرا قشر فعال هستند و جامعه به آن‌ها نیاز دارد، ضممن اینکه موارد فوت در هفته‌های اول بالا بود، اما در هفته اخیر یعنی از ۶ تا ۱۲ اردیبهشت موارد فوت به ۲.۸ درصد رسید که بیش از ۱۰ درصد به نسبت هفته گذشته کاهش نشان می‌دهد.

افزایش مرگ و میز زنان مبتلا به کرونا

استاندار خوزستان با بیان اینکه ۵۲ درصد مبتلایان مرد و ۴۸ درصد زن هستند و این موضوع نشان دهنده کاهش حساسیت زنان جامعه برای رعایت ویروس کرونا است، تصریح کرد: در گذشته میزان فوت زنان کمتر بود، اما درحال حاضر افزایش پیدا کرده، همچنین میانگین سنی مبتلایان در حال حاضر کاهش یافته و از ۵۳ سال به ۴۶.۷ سال رسیده است.

نماینده عالی دولت در استان خوزستان با بیان اینکه میانگین سنی فوت شدگان تقریبا ثابت بوده، اما تعداد جوانان فوت شده به نسبت گذشته افزایش یافته؛ اذعان داشت: ۵۹ درصد مبتلایان بیماری زمینه‌ای نداشته و ۴۱ درصد بیماری زمینه‌ای دارند، به عبارتی تعداد ابتلای افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند بیشتر شده است.

ابتلا کرونایی‌ها به بیماری‌های زمینه‌ای

شریعتی در ادامه گفت: ۷۵ درصد موارد فوت بیماری زمینه‌ای داشتند که این رقم در گذشته ۸۱ درصد بود.۳۳ درصد مبتلایان بیماری قلبی عروقی، ۳۰ درصد دیابت ۱۹ درصد فشارخون و ۹ درصد بیماری ریوی داشتند، ضمن اینکه تعداد بالای بیماران سر پایی در هفته‌های گذشته نشان دهنده افزایش قدرت بیماریابی است.

او افزود: اگرچه رعایت مسائل بهداشتی و اقدامات خودمراقبتی بر هر مساله دیگه مقدم است، اما شناسایی بیماران و ناقلان در مراحل ابتدایی کمک بسیاری به کنترل بیماری می‌کند و هر فردی که سریعتر شناسایی می‌شود افراد کمتری را آلوده می‌کند و در نتیجه در کنترل میزان مرگ و میر تاثیر گذار است.

این مقام مسئول مهمترین نکته در اپیدمی یک بیماری را کاهش موارد مرگ و میر عنوان و اظهار کرد: در هفته‌های نخست شیوع بیماری، موارد سرپایی زیادی نداشتیم، اما به تدریج قدرت بیماریابی بیشتر شد، این در حالی است که هم اکنون موارد سرپایی بیشتر و موارد بستری کاهش پیدا کرده است و تعداد زیادی از این بیماران در خانه تحت مراقبت هستند.

غلامرضا شریعتی بیان داشت: بیش از ۲ هزار نفر از اقوام و دوستان افراد مبتلا به کرونا در خوزستان نیز نمونه گیری به عمل آمد که نتیجه تست ۶۳۸ نفر مثبت بوده، همچنین تعداد آمار مبتلایان به ویروس کرونا در شهرستان رامشیر به نسبت جمعیت همچنان نسبت به سایر شهر‌ها بالا است که دلیل این مساله طغیان بیماری در ۲ روستای این شهرستان بوده است.

او با اشاره به اینکه شیوع بیماری در این شهرستان تقریبا کنترل شده است ادامه داد: شهرستان‌های هویزه، هفتکل، باوی و اهواز با توجه به شاخص هر ۱۰۰ هزار نفر نیز در رتبه‌های بعد قرار دارند، شهرستان‌های خرمشهر، شوشتر، اندیمشک، آبادان و ماهشهر در گذشته وضعیت نگران کننده‌ای به لحاظ ابتلا به ویروس کرونا داشتند، اما درحال حاضر در مهار آن خوب عمل می‌کنند.

سلامتی مردم خط قرمزما است

شریعتی حفظ سلامتی مردم خط قرمز دانست و اذعان داشت در صورتی که مردم رعایت نکنند مجبور به اعمال محدودیت‌های اجتماعی هستیم، چراکه سلامت تمام افراد جامعه برای مهم است و اگر خودمراقبتی‌ها رعایت نشود مجددا مجبور به اعمال محدودیت‌ها می‌شویم.

استاندار خوزستان بیان کرد: درحال حاضر استان در پیک فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی قرار دارد، اما برای ما حفظ سلامت مردم از فعالیت‌های اقتصادی مهمتر است، سلامت مردم خط قرمز ما است و آن را بر مسائل اقتصادی مقدم می‌دانیم و از اتحادیه‌ها و اتاق‌های بازرگانی می‌خواهیم تیم‌هایی برای نطارت بر فعالیت صنوف تعیین کنند و هر صنفی این پروتکل‌ها را رعایت نکرد تعطیل شود.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.