یک کارشناس رسمی دادگستری گفت : مجازات رانندگی بدون گواهینامه برای بار اول تا ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و برای بار دوم تا ۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است.

علی اکبر آقایاری مدرس دانشگاه و کارشناس رسمی دادگستری در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، گفت: داشتن گواهینامه یکی از مهم‌ترین الزمات رانندگی است. گواهینامه رانندگی برای رانندگی اهمیت خیلی زیادی دارد، اما تصوراتی در بین مردم وجود دارد مبنی بر مجازات سنگین نداشتن گواهینامه در حین رانندگی که بعضاً اشتباه است.

او ادامه داد: بر طبق قوانین راهنمایی و رانندگی هریک از وسایل نقلیه موتوری، گواهینامه خاص خود را دارند که از ماشین، موتور، کامیون و اتوبوس متفاوت و متنوع است بنابراین هرکسی که هر وسیله نقلیه موتوری را رانندگی می‌کند باید گواهینامه آن وسیله نقلیه را به همراه داشته باشد.

این کارشناس رسمی دادگستری بیان کرد: به استناد قانون هرکس بدون گواهینامه رسمی، به رانندگی یا هدایت وسایل نقلیه موتوری که مستلزم داشتن گواهینامه مخصوص است، اقدام کند و همچنین شخصی که به موجب حکم دادگاه، از رانندگی وسایل نقلیه موتوری منع شده است، اگر به رانندگی این وسایل مبادرت کند، عمل وی موجب مجازات خواهد بود.

آقایاری افزود: در صورتی که راننده بدون داشتن گواهینامه رانندگی کند، وسیله نقلیه او متوقف و راننده به مرجع قضایی معرفی می‌شود.

او عنوان کرد: اگر گواهینامه تمدید نشود و شخص هنگام رانندگی مرتکب جرم شود  مسئول است و مشمول جرائمی به شرح زیر است.
۱.   جریمه دیرکرد تمدید گواهینامه
۲. رانندگی بدون در اختیار داشتن گواهینامه معتبر، در حکم رانندگی بدون داشتن گواهینامه است و فرد مرتکب نیز، فرد فاقد گواهینامه محسوب می‌شود.

این کارشناس رسمی دادگستری در خصوص مجازات رانندگی بدون گواهینامه گفت: مجازات رانندگی بدون پروانه طبق قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین در جدول بودجه سالیانه ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ تغییر کرده است ، مجازات آن برای بار اول تا ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و برای بار دوم تا ۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان می باشد.

آقایاری اظهار کرد: البته توجه به این نکته ضروری است که اگر فرد بدون گواهینامه تصادف  کند که منجر به فوت طرف مقابل شود قتل عمد انجام نداده است. برخلاف باور عموم مردم،  تصادف بدون گواهینامه اگر منجر به فوت کسی شود قتل عمد نیست و فردی که مرتکب این خطا شده محکوم به حبس خواهد شد.

او ادامه داد: صرف نداشتن گواهینامه موجب مقصر بودن راننده نیست و آنچه در تعیین مقصر حادثه تاثیر دارد، وجود رابطه بین وقوع حادثه و خطای راننده است که این رابطه باید مستقیم باشد.

این کارشناس رسمی دادگستری گفت: تعیین تقصیر به عهده مرجع قضایی است که چه کسی در وقوع حادثه مقصر است. چنانچه برای مقام قضایی ثابت شود که فرد بدون گواهینامه مقصر حادثه بوده، برابر قانون مجازات او تشدید می‎شود.

آقایاری در پایان اضافه کرد: بنابراین، اگر کسی در حادثه رانندگی گواهینامه نداشته باشد و علت وقوع حادثه، بی احتیاطی یا بی‌مبالاتی طرف مقابل باشد، این شخص به علت نداشتن گواهینامه جریمه می‌شود، اما مقصر حادثه نیست.
 
 
 
انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۹ ۰۴ اسفند ۱۳۹۹
سالم من الان ماشینم گرفتن به علت نداشتن گواهینامه دادگاهی شدم ایا چریمش چقدر است
آخرین اخبار