نخستین ناو جنگی نوین ایران در بوشهر مرمت می‌شود

معاون میراث فرهنگی بوشهر گفت: کشتی پرسپولیس نخستین ناو جنگی نوین نیروی دریایی ایران مرمت می‌شود.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، نصرالله ابراهیمی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر بیان کرد: کشتی پرسپولیس که قدیمی‌ها در بوشهر به آن «پاچم پولیس» می‌گفتند، سال‌ها در ساحل عباسک به گل نشسته بود که در آبان  ۱۳۸۵ با همت غواصان نیروی دریایی ارتش، بقایای آن از زیر آب خارج، و به محوطه موزه دریا و دریا نوردی خلیج فارس منتقل شد.

او ادامه داد: ساخت کشتی به سال ۱۲۶۲ هجری شمسی در بندر برمن هاون آلمان برمی‌گردد که در آن زمان می‌توانست با سرعت ۱۰ گره دریایی، دریانوردی کند.

معاون میراث فرهنگی استان بوشهر عنوان کرد: این کشتی مربوط به دوران قاجار است و بدنه‌ای با پوشش فولادی دارد و در زمان استفاده، مجهز به چهار توپ کروپ هفتاد میلیمتری، دو توپ برنجی و چهار تفنگ مازر با دیگر مهمات بوده است.

ابراهیمی با اشاره به ارزش این اثر تاریخی، بیان کرد: بنابر اهمیت موضوع، پرونده مستند نگاری کشتی در حال جمع آوری است و تلاش می‌شود امسال به عنوان یک اثر تاریخی منقول در فهرست آثار ملی به ثبت برسد.

او گفت: با توجه به قرار گیری کشتی در محوطه موزه منطقه‌ای خلیج فارس تلاش خواهیم کرد امسال عملیات مرمت و ساماندهی حفاظت کشتی انجام گیرد و از تخریب بیشتر این اثر ارزشمند تاریخی جلوگیری شود.

انتهای پیام/ک

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.