خسارت بیش از ۲ هزار میلیاردی کرونا به کشاورزی آذربایجان شرقی

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: کرونا ۲۱۷۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی استان خسارت وارد کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران  جوان از تبریز،اکبر فتحی رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی  با بیان این‌که این میزان خسارت براساس بررسی کارشناسی معاونت‌ها و مدیریت‌های تخصصی سازمان برآورد شده است، گفت: پیگیری‌های لازم برای تامین جبران خسارت و تخصیص منابع مالی مورد نیاز حمایتی انجام گرفته است.

او افزود: کرونا به زیربخش‌های واحد‌های تولیدی کوچک و متوسط، از جمله صنایع کشاورزی، دام و طیور، شیلات، زراعت و باغبانی و حفظ نباتات استان در کوتاه مدت و دراز مدت خسارت وارد کرده است.

او اظهار کرد: پس زدگی محصولات کشاورزی صادراتی و عرضه آن به بازار داخلی، موجب افت قیمت این محصولات در کشور می‌شود که در کوتاه مدت موجب رضایت مصرف کنندگان می‌شود، اما در ماه‌های آتی و سال آینده می‌تواند موجب چالش در تولید و مشکل در عرضه و همچنین افزایش قیمت این محصولات در داخل شود.

فتحی افزود: با توجه به این‌که تولیدکنندگان گل و گیاه در ماه‌های اسفند و فروردین و ایام عید فروش زیادی دارند و در طول سال فعالیت‌هایشان معطوف این دو ماه است؛ متأسفانه شیوع ویروس کرونا فعالیت بازار تجاری و عرضه را در این بخش تحت تاثیر قرار داد لذا برآورد خسارت شیوع کرونا به محصولات حوزه گلخانه ۶۳ میلیارد و ۹۶۰ میلیون تومان بوده است.

او با بیان این‌که بخش کشاورزی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی استان آذربایجان شرقی است که در زندگی مستقیم و غیرمستقیم مردم استان اثر می‌گذارد، گفت: شیوع ویروس کرونا بر مشاغل مختلفی اثر منفی گذاشته و یکی از بخش‌هایی که بیشترین میزان خسارت را در منطقه متحمل شده است، بخش کشاورزی بوده است.

اوادامه داد: بخش کشاورزی آذربایجان شرقی تا بهمن ماه سال گذشته از رونق خوبی در زمینه تولیدات، حمل ونقل، بازار و صادرات محصولات برخوردار بود، ولی متاسفانه با شیوع ویروس کرونا، آثار و تبعات اقتصادی آن در زیربخش‌های مختلف کشاورزی باعث کاهش تولید در برخی از واحد‌ها شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: کاهش شدید قیمت و عدم کشش برخی محصولات کشاورزی تولید استان به ویژه محصول سیب در سبد میوه شب عید به دلیل کاهش تقاضا و مصرف، کاهش و توقف صادرات محصولات کشاورزی، محدودیت تردد کشاورزان، ادوات و بهره برداران در سطح استان و تعطیلی کسب و کار‌های محلی مرتبط دیگر مواردی هستند که در زیربخش‌های اقتصادی کشاورزی استان تاثیر گذار بوده است.

او در خصوص اثرات بیماری کرونا بر بخش کشاورزی استان، تشریح کرد: نیمه فعال شدن اکثر کارخانجات تولید خوراک آبزیان، کاهش میزان خرید شیر توسط کارخانجات لبنی عمده استان و کاهش میزان فروش محصولات لبنی توسط کارخانجات، کاهش حمل و نقل و توزیع نهاده‌های مورد نیاز حمل شده به استان از مبادی داخل وخارج از استان، تعطیلی بازار‌های هفتگی دام و سایر محصولات کشاورزی و توقف عملیات هویت گذاری دام، اخلال در کوچ کندو‌های زنبورعسل و تردد و انتقال در زنبورستان و انتقال کندو‌ها به مناطق ییلاقی از تبعات سو ناشی از کرونا در بخش کشاورزی استان است.

او افزود: کاهش شدید قیمت مرغ زنده درب مرغداری به علت کاهش شدید تقاضا و کاهش شدید قیمت جوجه یک روزه به علت کاهش جوجه ریزی و کاهش تقاضا و کاهش خرید بچه ماهی و مشکلات تهیه نهاده‌های کشاورزی نیز از جمله تبعات و اثرات سوء بیماری ناشی از کرونا در بخش کشاورزی استان است.

او گفت: کمبود شکر در واحد‌های تولیدی صنایع تبدیلی و غذایی و در زنبورستان‌ها، متضرر شدن تولید کنندگان نهال در استان، کاهش تقاضای فعالیت‌های کارگری به خصوص در امور باغبانی و کودپاشی سرک بهاره، ایجاد خلل در عملیات مبارزه با علف‌های هرز و سایر آفات و امراض و نوسانات قیمت برخی از محصولات به دلیل اختلال در تأمین، تولید و عرضه از دیگر موارد و مشکلاتی است که به سبب شیوع کرونا با آن روبرو هستیم.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.