به گزارش حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، کانونهای هماهنگی دانش، صنعت و بازار از جمله ظرفیتهای قانونی ایجاد شده در زیست بوم نوآوری کشور هستند که تونستهاند نقشی موثر در ایجاد ارتباط میان بخشهای تولیدی کشور (صنعت)، بخش توزیعی (بازار) و مراکز تولید علم و دانش برقرار کنند. رشد کمی و کیفی این موسسات در ماههای پیش رو میتواند به جهش تولید در حوزههای مهم و استراتژیک منتهی شود.
این کانونها که در ابتدا با استفاده از ظرفیتهای دولتی تاسیس شدند، مسیر خود را با تمرکز بر بخش خصوصی اصلاح کردند. همچنین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در راستای ایجاد ظرفیتهای قانونی برای این کانونها مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی را نیز اخذ کرد.
عبدالرضا مجدالدین مدیر کل دفتر هماهنگی دانش، صنعت بازار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این باره اظهار کرد: در دوره جدید فعالیت کانونها تلاش شده است، کانونهای هماهنگی دانش، صنعت و بازاردر حوزههای تاسیس شود که جزء حوزههای استراتژیک محسوب میشوند. این بخشهای اقتصادی از این جنبه برای افتتاح کانون انتخاب شده اند که از پتانسیل ایجاد ارزش افزوده برخوردار هستند.
او افزود: در حال حاضر کانونها در حوزههای مانند: گندم، آرد و نان، جواهرات و سنگهای قیمتی، گل محمدی و گیاهان معطر، حمل و نقل ریلی شهری، تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران ساخت، رنگ و رزین، زنبور عسل، فرش و آبزیان در حال فعالیت هستند.
شناسایی حوزههای مستعد جدید از جمله اقدامات این دفتر در سال ۱۳۹۸ بوده است. بر این اساس با شناسایی ۲۰ حوزه مناسب، در نهایت تاسیس ۵ کانون در حوزههای سلولز و مشتقات سلولزی، مدیریت پسماند و بازیافت، شکر و صنایع جانبی، گردشگری و همچنین امنیت فضای تبادل اطلاعات به تصویب رسید.
توسعه فعالیت این کانونها میتواند حوزههای متعدد و گسترده اقتصادی را ترغیب کند که از تک بعدی بودن به سمت برقری ارتباط مثمر ثمر با بخشهای دیگر از جمله صنایع مختلف و دانشگاهها گام بردارند.
انتهای پیام/