معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: با راه اندازی برنامه غربالگری تالاسمی، ۶ هزار و ۲۸۷ زوج ناقل در استان شناسایی و زیر پوشش مراقبت‌های لازم قرار گرفته اند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، عبدالرسول همتی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به راه اندازی برنامه غربالگری تالاسمی در فارس و شناسایی و مراقبت لازم از ۶ هزار و ۲۸۷ زوج های ناقل این بیماری بیان کرد: هدف از اجرای این برنامه پیشگیری از بروز تالاسمی ماژور است.

او، تصریح کرد: برای رسیدن به برنامه غربالگری تالاسمی سه استراتژی در نظر گرفته شده که شامل بررسی متقاضیان ازدواج به منظور شناسایی زوج ناقل قطعی و پرخطر، بررسی والدین بیماران به منظور شناسایی افراد واجد شرایط بارداری و مراقبت ژنتیک، بررسی زوجینی که قبل از ازدواج، آزمایش خون را به هر دلیلی (اعم از عقد‌های غیر ثبتی، افراد مهاجر، غیر ایرانی و اتباع افغانی) انجام نداده اند.

همتی ادامه داد: بعد از انجام مراحل تشخیصی زوج‌های ناقل، این افراد زیر پوشش مراقبت ژنتیک و آزمایش‌های تشخیص قبل از تولد قرار می‌گیرند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: شیوع تالاسمی ماژور در استان فارس ۴۱ نفر به ازای هر صد هزار نفر جمعیت است و شهرستان‌های آباده، خرمبید، بوانات و اقلید کمترین میزان شیوع و شهرستان‌های زرین دشت، قیروکارزین، مهر، خرامه، کازرون، داراب، مرودشت، فیروزآباد و شیراز بیشترین میزان شیوع را در میان شهرستان‌های استان دارند.

او، اضافه کرد: برنامه پیشگیری از تالاسمی ماژور، از مهر ماه ۱۳۷۰ در استان فارس و شهرستان شیراز آغاز شد.

همتی با بیان اینکه پس از گذشت دو سال و مجهز شدن آزمایشگاه‌های قبل از ازدواج تمام شهرستان‌ها زیر پوشش دستگاه (سل کانتر) قرار گرفته اند، اظهار کرد: پس از موفقیت برنامه در استان فارس، برنامه پیشگیری از تالاسمی از سال ۱۳۷۶ در سراسر کشور اجرا شد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز تاکید کرد: از سال ۱۳۸۰ با توسعه علم و دانش و فناوری ژنتیک در کشور، امکان انجام آزمایش‌های تشخیص قبل از تولد، این موقعیت را فراهم کرد تا زوج های ناقل شناسایی شوند و علاوه بر انتخاب گزینه انصراف از ازدواج، می‌توانستند در صورت انجام آزمایش‌های ژنتیک تشخیصی مورد نیاز با یکدیگر ازدواج کنند.

او، گفت: پیش از اجرای برنامه، سالانه بیش از یک هزار و ۵۰۰ نوزاد مبتلا به تالاسمی ماژور در کشور و ۱۸۰ نوزاد مبتلا در استان فارس متولد می‌شدند که اکنون با گذشت نزدیک به سه دهه از آغاز این برنامه، آمار تولد نوزادان مبتلا به تالاسمی ماژور در استان  به ۳ تا ۴ عدد در سال رسیده است.

همتی بیان کرد: فعالیت تیم‌های مشاوره ژنتیک آموزش دیده در کنار آزمایشگاه‌های مجهز و پیگیری‌های کارکنان تمامی سطوح حوزه بهداشت، از مراکز خدمات جامع سلامت تا خانه‌های بهداشت را ارکان اصلی دستیابی به این افتخار دانست.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، آزمایشگاه ژنتیک بیمارستان شهید آیت الله دستغیب شیراز تصریح کرد: دستاورد‌های برنامه پیشگیری از تالاسمی نتیجه شروع اجرای بسیار با ارزش برنامه‌های ژنتیک اجتماعی در کشور بود.

او، ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۳۳ مرکز ارائه دهنده خدمات قبل از ازدواج در استان وجود دارد که تاکنون بیش از ۶ هزار و ۲۸۷ زوج ناقل در استان شناسایی شده اند که از همه آن‌ها هر ماه مراقبت می‌شود و در صورت تشخیص بارداری در آنان، با مراقبت ویژه زوج ناقل باردار و انجام آزمایشات تشخیص قبل از تولد، تصمیم گیری نهایی در خصوص نگهداری یا سقط جنین انجام می شود.

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار