کشاورز کار آفرین رشتخواری اقدام به پرورش بز‌های از نژاد سانن و آلپاین کرده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،محمود مدیر جهاد کشاورزی رشتخوار گفت: دامدار باذوق و کارآفرین درروستای احمدآباد آستانه یک مزرعه بز آلپاین وسانن ایجاد کرده است تا علاوه بردرآمد زایی و ایجاد اشتغال برای خود واعضای خانواده، این نژاد پربازده بز را نیز گسترش دهد.

او ادامه داد: بز، دام نسبتا مقاومی است و می‌تواند در شرایط سخت که برخی حیوانات اهلی مثل گاو شیری امکان ادامه حیات ندارد، زنده بماند. در سال‌های اخیر اقدامات مناسبی از مدیریت جهادکشاورزی شهرستان برای ترویج و توسعه پرورش گله‌های بز شیری با بهره گیری از دو نژاد مطرح بز شیری اروپایی شامل بز سانن و بز آلپاین آغاز شده است.

مدیر جهاد کشاورزی رشتخوار افزود: متوسط شیر تولیدی بز‌های بومی ایران در یک دوره شیردهی بسته به نژاد، حدود ۴۰ تا ۱۵۰ لیتر است، ولی در این نژادها، به شرط مدیریت خوب می‌توان روزانه تا ۵ کیلوگرم شیر استحصال کرد.

اعظمی بیان کرد: درصد چربی شیر بز اندکی بالاتر از شیر گاو است و به این دلیل شیر بز برای مصرف کنندگان به لحاظ طعم و مزه مقبولیت بیشتری نسبت به شیر گاو دارد.

او تصریح کرد:اگر در محاسبات اقتصادی قیمت بالاتر شیر بز نسبت به شیر گاو را نیز دخالت دهیم، مزیت پرورش بز نسبت به گاو شیری بیشتر هم خواهد شد.

این مقام مسئول در جهاد کشاورزی رشتخوار تاکید کرد:خاستگاه نژاد بز سانن کشور فرانسه است، ولی در میان تمام نژاد‌های شیری بز در در دنیا، نژاد سانن بیشترین پراکندگی را داراست.

اعظمی اظهار کرد: هر بز معمولی در کشور ما سالانه در حدود صدوپنجاه کیلوگرم شیر می‌دهد، در صورتی که تولید شیر بز سانن ده برابر است.


انتهای پیام//ا. غ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار