نخستین باغ کشت بافت سماق در ایران ایجاد می‌شود

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان هوراند گفت: برای نخستین بار در ایران باغ الگوئی محصول سماق به صورت کشت بافت در این شهرستان ایجاد می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران  جوان از تبریز،احد طایری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان هوراند  تکثیر سماق به روش کشت بافت را موجب تکثیر سماق به صورت انبوه دانست و افزود: در این نوع کشت باردهی سماق‌ها زودتر از پاجوش‌ها شروع می‌شود.

او اظهار داشت: امید است که با این تلاش در زمینه تولید قدم مثبتی برداشته شود و اراضی شیبدار منطقه به باغ‌های سماق که بومی منطقه است، تبدیل شود تا هم از لحاظ اقتصادی به نفع کشاورزان منطقه باشد و هم از فرسایش خاک جلوگیری کرده و در احیای جنگل‌های ارسباران نیز قدم‌هایی برداشته شود.

طایری با بیان اینکه هم اکنون در شهرستان هوراند ۷۰۰هکتار زمین کشاورزی به کشت سماق اختصاص دارد، ادامه داد: از این میزان ۱۵۰ هکتار جزو اراضی شخصی است و سالانه حدود ۱۰۰تن سماق از این اراضی برداشت می‌شود که از لحاظ کیفیت، رنگ و طعم رتبه اول کشور را در اختیار دارد.

اواضافه کرد: با آگاهی هر چه بیشتر مردم از خصوصیات دارویی این محصول، تقاضای مشتریان افزایش یافته که منجر به افزایش قیمت این محصول شده است تا کشاورزان منطقه هر ساله راغب‌تر به کشت سماق شده و سطح زیرکشت این محصول سال به سال افزایش یابد به حدی که به مرور زمان با کمبود پاجوش جهت تکثیر مواجه می‌شویم.

طایری گفت: با تلاش کارشناسان مرکز جهاد کشاورزی بخش چهاردانگه، نمونه‌هایی از ارقام پربار و باکیفیت سماق منطقه شناسایی و به موسسه بیوتکنولوژی کشاورزی آذربایجان شرقی انتقال یافت که با تلاش محققین این موسسه برای اولین بار در کشور، کشت بافت سماق اجرا شد.

او اعلام کرد: امسال اولین نمونه از نهال‌های کشت بافت سماق تولید و برای کشت در منطقه به مرکز چهاردانگه انتقال یافت که پس از همسانی با شرایط محیطی در باغ الگویی سماق به مساحت یک هکتار در روستای آقبراز کشت شد.

شهرستان هوراند به عنوان کوچک‌ترین شهرستان آذربایجان شرقی با جمعیت ۲۲ هزار نفر در فاصله ۱۷۰ کیلومتری منتهی علیه شمال شرقی تبریز واقع شده است.

کشت بافت گیاهی یک عبارت کلی برای کشت پروتوپلاست، سلول، بافت و اندام گیاهی در شرایط استریل است به عبارت دیگر کشت بافت گیاهی تکنیکی است که تولید و تکثیر گیاه کامل را از بافت‌های مختلف گیاه امکان پذیر می‌سازد.

مهمترین اهمیت این تکنیک نشان دادن توانایی سلول‌های گیاهی یعنی توتی پوتنسی سلول بدین معنی که تمام سلول‌های زنده پیکر گیاه، صرف نظر از سطح پلوئیدی و نوع تخصص، توانایی تشکیل گیاه کامل را دارند، می‌باشد.



انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.