یک شرکت دانش بنیان با استفاده از تسهیلات کرونایی صندوق نوآوری و شکوفایی ماهانه ۳۶ هزار تست مولکولی تشخیص ویروس کرونا را تولید می‌کند.

سینا حسنعلی‌زاده، مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان در گفت وگو با خبرنگار  حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به تولید کیت تشخیص مولکولی ویروس کرونا در این شرکت اظهار کرد: این کیت دارای مجوز انستیتوپاستور ایران است. تنها کیت تشخیصی دو شرکت دانش‌بنیان در کشور از انستیتو پاستور مجوز گرفته‌اند و در پروتکل درمانی ستاد ملی مبارزه با کرونا قرار دارند که کیت تشخیصی مولکولی شرکت ما یکی از آن‌ها است. با استفاده از این کیت می‌توان طی حداکثر دو ساعت عفونت به ویروس کرونا را با دقت و حساسیت بسیار بالا تشخیص داد.

حسنعلی‌زاده ادامه داد: با توجه به بحران فزاینده ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا در ایران و جهان و نیاز جدی به کیت‌های تشخیص سریع، جهادگران مرکز رشد و شکوفایی پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی با بهره‌گیری از بالاترین دانش روز و پیشرفته‌ترین فناوری موجود در کشور‌های توسعه یافته، توانستند کیت تشخیص مولکولی کووید ۱۹ را طراحی و تولید کنند. دقت تشخیصی این کیت در صورت بالا بودن دقت نمونه‌گیری ۱۰۰ درصد است.

مدیرعامل شرکت در مورد تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی بیان کرد: برای این تسهیلات ۵ میلیارد تومان مصوب داشتیم و تاکنون ۳ میلیارد آن را دریافت کرده و به عنوان سرمایه در گردش در حال استفاده است. البته با توجه به افول شیوع ویروس کرونا میزان تقاضا برای کیت تشخیصی کمتر شده است، اما انتظار می‌رود که در پاییز با تشدید شیوع این ویروس در کشور با افزایش تقاضا برای تشخیص ویروس کرونا مواجه باشیم.


بیشتر بخوانید: واکسن کرونای ساخته شده توسط برگزیده جایزه مصطفی(ص) مجوز انجام آزمایش بالینی گرفت


او در مورد برنامه‌های آینده تولید این شرکت برای کیت‌های تشخیصی گفت: با توجه به امکان رشد صعودی شیوع بیماری کووید ۱۹ در کشور برنامه‌ریزی کردیم که کیت‌های تشخیصی خود را در ۴ ورژن مختلف برای تشخیص ۲ ژن یا ۳ ژن همچنین تشخیص کرونا از آنفلوانزا تولید کنیم که نمونه ۳ ژنی از دقت بالاتری برخوردار است، اما ۲ ژنی با وجود دقت کمتر، برای غربالگری عمومی مناسب است.

قابلیت تشخیص ژن کرونا از آنفلوانزا با کیت تشخیصی تولید داخل

این فعال فناور ادامه داد: یکی از دغدغه‌های جهانی و دغدغه وزارت بهداشت کشور، همزمانی اپیدمی کرونا و آنفلوانزا در فصل پاییز است که در این حالت تلفات بیشتر خواهد شد. بر این اساس کیت تشخیصی طراحی کردیم که دارای قابلیت تشخیص ژن کرونا و آنفلوانزا است و می‌تواند این دو بیماری را از هم تمیز دهد.

حسنعلی‌زاده یادآوری کرد: مزایای استفاده از این کیت تشخیص شامل استفاده از فناوری تشخیص مولکولی Multiplex One Step q- RT PCR و ضامن تشخیص سریع و دقیق عامل عفونی، حساسیت بالا، سرعت بالا و تشخیص دو ساعته عفونت در فرد مبتلا است. علاوه بر این‌ها کیت جهاد دانشگاهی بر اساس پروتکل سازمان جهانی بهداشت و توصیه موکد انستیتو پاستور ایران، سه ژن N, E و RdRp ویروس را مورد بررسی قرار می‌دهد که حضور ژن E مطابق با پروتکل انستیتو پاستور برای غربالگری ویروس کرونا بسیار حائز اهمیت است.

او ادامه داد: دو ژن دیگر در صورت مثبت شدن ژن E به صورت مستقل می‌توانند به عنوان تست تاییدی مورد استفاده قرار گیرند. امکان تعیین کیفی و کمی ویروس، استفاده از آخرین اطلاعات ژنتیکی ویروس برای طراحی شناساگر‌های ژنتیکی کیت، استفاده از کنترل داخلی به صورت ماتیپلکس برای تایید صحت فرآیند استخراج و تکثیر ژنوم ویروس و امکان ارتقای دایمی کیت بر اساس شرایط اپیدمی از دیگر ویژگی‌های این کیت است.


بیشتر بخوانید: توسعه فناوری ماسک نانو با قابلیت استفاده مجدد


مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان در مورد صادرات این کیت گفت: تاکنون از کشور‌های عراق، لبنان، سوریه و قطر برای خرید کیت تقاضا داشته‌ایم، اما پیش از تامین نیاز داخل، اجازه صادرات کیت صادر نمی‌شود. بر این اساس اگر نیاز داخل را مطابق با تقاضای وزارت بهداشت تامین کردیم، صادرات را نیز در نظر خواهیم گرفت.

حسنعلی‌زاده در مورد مراحل انجام فرایند تشخیص توضیح داد: در مرحله اول نمونه گیری از مخاط (ترجیحا خلط صبحگاهی) انجام شده و در آزمایشگاه RNA از نمونه استخراج و فرایند Real-time PCR انجام شده و داده‌ها جمع‌آوری و آنالیز و گزارش تهیه می‌شود.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار