چشمه‌های آب در قنات بناب ششده جاری شد و دبی آب افزایش یافت.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، امیر اسلامی مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس اظهار کرد: با رسوب شکنی و بغل تراشی قنات بناب ششده واقع در شهرستان فسا، چشمه‌های آب در این قنات جاری شد و دبی آب از ۱۶ به ۳۵ لیتر بر ثانیه افزایش یافت.

او با اشاره به اینکه قنات بناب ششده قدمتی ۵۰۰ ساله و ۱۳۵۳ متر طول دارد، تصریح کرد: پیش از مرمت این قنات ۵۰ هکتار از اراضی زراعی و باغی روستای قادر آباده ششده بوسیله آب این قنات آبیاری می‌شدند.

امیر اسلامی افزود: در حال حاضر ۱۰۰ هکتار از اراضی زراعی و باغی روستای مذکور از این قنات سیراب و ۳۰ خانوار بهره مند می‌شوند.

این مقام مسئول ادامه داد: بدنه و کف قنات به مرور زمان سخت و سنگی شده بود و برای نخستین بار در استان فارس حجمی معادل ۸۰ متر مکعب رسوب شکنی در یک قنات صورت گرفت.

اسلامی تصریح کرد: پارسال ۱۲۴ رشته قنات به طول ۵۸ کیلومتر و با اعتباری بالغ بر ۱۲۰ میلیارد ریال در استان فارس مرمت و بازسازی شده که افزایش آبدهی ۱۲۰۰ لیتر بر ثانیه را به دنبال داشته است.

او با اشاره به اینکه مرمت و بازسازی ۷ کیلومتر بیشتر از برنامه پیش بینی شده بود، اضافه کرد: اعتبار مذکور از محل اعتبارات طرح کمک‌های فنی و اعتباری ملی تامین شده است.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با بیان اینکه مرمت ۷۴ رشته قنات به طول تقریبی ۳۰ کیلومتر در دستور کار امسال این مدیریت قرار دارد، گفت: از محل اعتبارات استانی سیل ۷۰ میلیارد ریال به این امر اختصاص داده شده است و مرمت قنات‌های مذکور افزایش آبدهی ۳۰۰ لیتر بر ثانیه را به دنبال دارد.

اسلامی تصریح کرد: ۵۰ قنات خشک استان فارس پس از بارندگی‌های بهاره مجددا فعال و آب در آنان جاری شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار