عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: به جای ایجاد وزارتخانه جدید، باید فرآیند‌ها را اصلاح کنیم و با ایجاد دولت هوشمند کارایی دولت را افزایش دهیم.

به گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزیگروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مقدسی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در برنامه گفت و گوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر درباره خارج شدن طرح تشکیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی از دستور کار مجلس تصریح کرد: از ابتدا مخالف این طرح بودم. به جای ایجاد وزارتخانه جدید باید فرآیندها را اصلاح کنیم و  از دولت هوشمند در امر صادرات و واردات استفاده کنیم. در این صورت جلوگیری از فساد، کوتاه شدن فرآیندها  و تسهیل صدور مجوز ها را شاهد خواهیم بود.

او افزود: همچنین با اجرای دولت الکترونیک و اصلاح فرآيندها  هزینه ها کمتر و کارایی بهتر می شود.

عضو کمیسیون صنایه مجلس ادامه داد: کشور‌های توسعه یافته و درحال توسعه تعداد وزارتخانه‌های کمتری نسبت به کشور ما دارند.

علت مخالفت شورای نگهبان با تفکیک وزارت صنعت معدن و تجارت

مقدسی تصریح کرد: دو موضوع هزینه بر بودن طرح و مغایرت با اسناد بالادستی و سیاست های کلی کشور دلیل مخالفت شورای نگهبان با تفکیک وزارت صنعت معدن و تجارت بود.

او افزود: اسناد بالادستی با بزرگ شدن دولت مخالف است به تعبیری ساختار دولت به علت گستردگی هزینه بر شده است بنابراین در شرایطی که بودجه شرکت‌های دولتی دو ونیم برابر بودجه دولت است حجم دولت متورم شده است.

این نماینده مجلس بیان کرد: علت مخالفت با بزرگ شدن دولت تعدد وزارتخانه هاست. 

او افزود: دلایل محکم برای ادغام وزارتخانه‌ها و تایید شورای نگهبان این بود که در صورت هماهنگی وزارتخانه‌ها درک منطقی بین تولید و صادرات ایجاد خواهد شد و در این صورت است که اقتصاد محقق خواهد شد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود:دولت باید به بخش خصوصی اعتماد شود. دولت هوشمند و تجارت الکترونیک به عنوان ضرورت برای افزایش کارایی لازم است.

او ادامه داد: باید دولت این اصلاحات را انجام دهد دولت باید زیرساخت ها را فراهم کند ساختار اصلاح و فرایند ها را کوتاه کند و دولت هوشمند را هرچه سرعتر و کامل اجرا کند.

مقدسی گفت: به دلیل اینکه ساختار دولت دچار بیماری مزمن است بنابراین با متورم شدن بدنه دولت از کارایی دولت کم شده است که دولت جوابگوی این ساختار نیست .

ایجاد سامانه ثیت سفارس و واردات و صادرات جایگزین تفکیک وزارتخانه

او تاکید کرد: واگذاری امور به تشکل ها، ایجاد سامانه ثبت سفارش و وارداتی و صادراتی باید جایگزین تفکیک وزارتخانه ها شود 

 مقدسی گفت: بار‌ها و بار‌ها ابعاد این کار کارشناسی شده است، اما دولت نمی‌خواهد اصلاحات را انجام دهد بنابراین با توجه به اینکه دولت هوشمند مورد توجه است و وقتی بخش عمده‌ای از بودجه صرف کار‌های هزینه‌ای می‌شود ساختار‌ها اجرا نمی‌شود بنابراین باکوچک کردن دولت می‌توان دولت را از مسیر اشتباه بازداشت.

او افزود: تشخیص شورای نگهبان در این موضوع خاص صحیح بوده است بنابراین باید دولت تصمیم درست را بگیرد و انسجام در تیم اقتصادی دولت موجب کوتاه شدن امور می‌شود، چون در حال حاضر جزیره‌ای عمل کردن دولت کار را مشکل کرده است پس برای جبران و رفع دغدغه و تقویت بدنه دولت و استفاده از هوشمندسازی می‌توان این کار را عملی کرد.

اکنون زمان مناسبی برای تفکیک وزارت صمت نیست

در ادامه برنامه باستانی عضو صنایع و معادن مجلس در ارتباط تلفنی گفت: یکی از دلایل اصلی مخالفت دیر مطرح شدن این موضوع بوده است، اما دلایلی که موافقین و مخالفین اعلام کردند این بود که این کار نیاز به کارشناسی بیشتر دارد.

عضو صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه در گذشته موافق این طرح بودم تصریح کرد: با توجه به اینکه میزان افزایش حجم دولت به مرور زمان کنترل نشده است؛ نیاز به ادغام وزارتخانه‌های صنعت و تجارت است.

او افزود: در کشور‌هایی که وزارتخانه‌ها ادغام شده اند از جمله امریکا، ژاپن استفاده از بستر مناسب است که تجارت خود را در تجارت دنیا ادغام کرده و به خوبی کنترل می‌کنند و یا اینکه کشورها خیلی کوچک باشند و بخش صنعت و معدن محدودی دارند.

باستانی بیان کرد: بنابراین در شرایط فعلی با این همه صنایع و شرایط تحریم‌ها بهتر است که وزارت خانه ها از هم جدا باشد.

او در ادامه درباره ایرادات شورای نگهبان به این طرح نیز گفت: ایرادات شورای نگهبان به این طرح بار مالی و دیگری مغایرت با اسناد بالادستی و حجیم شدن دولت بود.

این نماینده مجلس ادامه داد: همچنین این طرح خیلی دیر مطرح شده و از عمر کاری این مجلس فعلی زیاد باقی نمانده است و با توجه به زمان یکساله دولت فعلی این کار عملی نیست و فایده‌ای ندارد.

او افزود: ۹ سال است که سامانه تجارت الکترونیک کلید خورده هنوز اجرایی نشده است بنابراین عملا اینرسی بالا نسبت به خصوصی سازی جامع اجازه کوچک شدن حجم دولت را نمی‌دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار