تخریب۴۰۰ هکتار مزارع کلزای لرستان

رییس سازمان جهادکشاورزی لرستان گفت: ۴۰۰ هکتار از مزارع کلزای استان سال زراعی جاری به دلیل حوادث طبیعی از جمله سرما و تگرگ تخریب شده و قابل برداشت نیست.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان، عبدالرضا بازدار رییس سازمان جهادکشاورزی لرستان  اظهارداشت: سطح زیر کشت کلزای استان یکهزار و ۷۸۰ هکتار می‌باشد که با حذف ۴۰۰ هکتار پیش بینی می‌شود امسال ۲ هزار و ۵۰۰ تن از سطح یکهزار و ۳۵۰ هکتار برداشت شود.

او کشت کلزا را ضرورتی مهم برای تحقق جهش تولید، خودکفایی کشور و اقتصاد مقاومتی دانست و گفت‌: کشت این دانه روغنی برای تولید پایدار گندم بسیارضروری است و در تناوب کشت با گندم موجب تقویت خاک، کاهش آفات و بیماری‌ها، استفاده بهینه از آب و در نهایت افزایش تولید گندم می‌شود.

بازدار با اشاره به اینکه ۶۰۰ هکتار از مزارع شهرستان سلسله به کشت کلزا اختصاص داده شده افزود:وضعیت ظاهری این مزارع مطلوب است و با توجه به اینکه آفت سنک در سال گذشته خسارت زیادی به مزارع کلزا وارد کرده امسال می‌بایست این موضوع را مورد بررسی و پایش قرار داده و در صورتی که جمعیت این آفت در مزارع به نرم مبارزه برسد ضمن اطلاع رسانی به کشاورزان، مبارزه شیمیایی جهت کنترل آن و جلوگیری از خسارت‌های احتمالی در دستور کار قرار گیرد.

او ادامه داد: کلزا یکی از گیاهان روغنی است که دانه آن حاوی ۴۰ تا ۴۵ درصد روغن و ۲۵ تا ۳۵ درصد پروتئین می‌باشد که به دلیل ترکیب مناسب اسید‌های چرب غیراشباع و درصد اندک اسید‌های چرب اشباع شده جزو با ارزش‌ترین روغن‌های خوراکی است و پروتئین موجود در کنجاله کلزا نیز در تغذیه دام و طیور استفاده می‌شود.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.