مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی سبزوار گفت: آرامگاه ابوالحسن زید بیهقی به دلیل بارش‌های اخیر آسیب دیده و نیازمند مرمت فوری است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، ابوالحسن زید بیهقی مشهور به ابن‌فندق و فرید خراسان رضوی، از مفاخر قرن ششم به شمار می‌رود که آرامگاه او در ششتمد سبزوار قرار دارد.

آرامگاه ابوالحسن بیهقی در سال‌های اخیر مورد بی‌مهری و بی‌توجهی مسئولان میراث فرهنگی خراسان رضوی قرار گرفته و از مدت‌ها پیش بخشی از بنا تخریب شده بود که به دلیل شدت بارندگی‌های اخیر میزان تخریب آن افزایش یافته‌است.

مکرمی‌فر مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی چندی پیش به همراه مسئولان محلی، ضمن بازدید از وضعیت بنا، قول مساعد برای مرمت هرچه سریع‌تر آن را داده بود، اما متاسفانه با گذشت چندین ماه از قول مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی تاکنون برای مرمت بنا اقدامی نشده‌است.

هم‌اکنون انجام اقدامات مقاوم‌سازی بنا، بتن‌ریزی و پر کردن فضا‌های خالی آرامگاه از تخریب بیشتر این بنا جلوگیری می‌کند، اما بی‌توجهی مسئولان و تعلل مسئولان اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی سبب شده است که این بنا با تهدیدی جدی مواجه شود.
محسن برآبادی مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی سبزوار درباره تخریب آرامگاه ابوالحسن زید بیهقی معروف به ابن فندق بیهقی، گفت: این بنا به دلیل بارش‌های شدید باران در دو سال گذشته آسیب دیده و نیازمند مرمت فوری و اضطراری است.

او افزود: بارش‌های شدید سبب نشست بخش شرقی آرامگاه این حکیم مشهور ایرانی شده که عملیات مرمت و استحکام آن نیازمند ۲۰۰ میلیون تومان است.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی سبزوار با اشاره به اینکه آرامگاه ابوالحسن زید بیهقی بالاتر از سطح خیابان بنا شده است، ادامه داد: در گذشته از فضا‌های زیرین این بنا برای نگهداری دام استفاده می‌شد که اکنون در پی بارندگی‌های شدید به بخش‌های شرقی آرامگاه آسیب وارد شده است.

برآبادی بیان کرد: مراحل مرمت این بنا شامل مقاوم‌سازی، بتن‌ریزی و پر کردن فضا‌های خالی محوطه آرامگاهی می‌شود.

چندی پیش خبر تخریب بخشی از دیوار منزل قدیمی استاد سبزواری پدر شعر انقلاب بازتاب گسترده‌ای داشت. مسئولان اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی به عنوان متولی اصلی مرمت بنا‌های تاریخی نباید بگذارند آرامگاه بیهقی به سرنوشت منزل قدیمی استاد سبزواری دچار شود و با مرمت فوری و اضطراری از تخریب بیشتر بنا جلوگیری کنند.

منبع:خراسان

انتهای پیام/ ف. ک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار