مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه،گفت : در صورت تامین اعتبار طرح آبرسانی بلندمدت شهر کرمانشاه از سدگاوشان تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛بهرام درویشی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه از آخرین وضعیت ساماندهی رودخانه آبشوران یاد کرد و گفت : این رودخانه به طول ۱۴ کیلومتر از کانی روزان سراب قنبر منشا می‌گیرد و در شهر کرمانشاه ادامه می‌یابد.

او با بیان اینکه بخشی از مسیر این رودخانه از محدوده چال حسن خان تا نزدیک مسجد بروجردی وضعیت بحرانی دارد، گفت : در برخی بخش‌های این منطقه تقریبا فقط آسفالت روی پوشش رودخانه باقی مانده و پایه‌ها شسته شده و ممکن است با یک فشار فاجعه به بار بیاورد.

درویشی با اشاره به کاری که برای ساماندهی قطعه پارکینگ شهرداری رودخانه آبشوران انجام شد، افزود: این کار بسیار دشوار بود و برای اجرای آن بسیار اذیت شدیم.

او از روند سخت اجرای کار در این قطعه یاد کرد و افزود: در این حدود شش، هفت ماهی که کار در محدوده پارکینک شهرداری در حال انجام بود، فقط شش ساعت در روز آن هم با شرایط سخت امکان کار داشتیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه ادامه داد: شرایط کار بگونه‌ای بود که ۷۰۰ هزار مترمکعب لجن در این قطعه برداشتیم و حتی در شرایط کرونایی هم نیرو‌های ما با وجود عبور فاضلاب از این منطقه با شرایط سخت کار می‌کنند.

درویشی درباره قطعه ۱۲۰ متری باقی مانده در این محدوده گفت:این قسمت را نیز ظرف ۴۰ تا ۵۰ روز آینده و البته ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی به اتمام خواهیم رساند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه درباره سایر نقاط آبشوران افزود: کار در شش نقطه در حال انجام است و در برخی مناطق کار زیر زمین انجام می‌شود که قابل مشاهده نیست.

درویشی اشاره‌ای هم به وضعیت منابع آب زیرزمینی استان داشت و از کسری یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعبی این مخازن یاد کرد.

او ادامه داد: اگرچه با بارش‌های سال گذشته ۱۵۰ میلیون مترمکعب از این کسری جبران شد، اما با برداشت‌های تابستان دوباره به وضعیت قبل برگشت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه از وجود ۲۳ محدوده مطالعاتی در استان هم یاد کرد که از این تعداد ۱۳ محدوده بحرانی و دو محدوده ممنوعه بحرانی است.

او گفت: سایر دشت‌ها نیز ۱۰۰ درصد آزاد نیست و فقط تخصیص آب محدود برای صنایع را داریم.

درویشی از تلاش برای احیا این محدوده‌های مطالعاتی در قالب اجرای طرح احیا و تعادل بخشی دشت‌ها خبر داد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ا کرمانشاه با بیان اینکه در راستای اجرای طرح احیا و تعادل بخشی دشت‌ها سال گذشته ۲۵۰ چاه در استان مسدود شد، افزود: انسداد این چاه‌ها صرفه‌جویی ۱۰ میلیون مترمکعبی را به همراه داشته است.

درویشی از وجود ۱۷ هزار حلقه چاه هم در استان خبر داد که از این تعداد ۱۲ هزار حلقه مجاز و حدود پنج هزار حلقه غیرمجاز است.

او با بیان اینکه از ابتدای برخورد با چاه‌های غیرمجاز تا کنون شش هزار حلقه چاه در کرمانشاه مسدود شده، افزود: تعداد چاه‌های غیرمجاز استان در گذشته بیش از ۱۰ هزار حلقه بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه مهمترین مانع در ساماندهی این چاه‌ها را عدم همراهی برخی عوامل تاثیر گذار دانست.

درویشی از برنامه‌هایی که برای سد‌های استان در دست انجام است یاد کرد و افزود: در صورت تامین اعتبار امسال دو سد شرفشاه و زمکان که آبگیری آن‌ها تا حدودی انجام شده به بهره‌برداری خواهد رسید.

او اعتبار مورد نیاز برای سد زمکان را ۷۶ میلیارد تومان و اعتبار سد شرفشاه را نیز ۱۵۰ میلیارد تومان اعلام کرد و ادامه داد: شبکه‌های پایین دست این سد‌ها نیز در حال انجام است و سعی می‌کنیم به اندازه‌ای که تراز آبگیری سد امکان ایجاد کند، تا حدودی از آن را وارد شبکه کنیم.

مدیرعامل شرکت اب منطقه‌ای استان کرمانشاه از در دست مطالعه بودن سد هرسین و همچنین سد بیستون خبر داد و گفت: بنا داریم در محدوده سد بیستون یک مرکز توریسی ایجاد کنیم.

درویشی درباره وضعیت شبکه پایین دستی سد‌ها افزود: بیش از ۷۶ هزار هکتار شبکه مدرن ساخته شده که ۴۰ هزار هکتار آن وارد مدار شده است.

او از سرمایه‌گذاری ۲۰۷۱ میلیارد تومانی که دولت تاکنون در حوزه سد‌های استان کرمانشاه انجام داده هم یاد کرد و گفت: اگر اعتبارات سامانه گرمسیری را نیز به آن اضافه کنیم به ۸۱۰۰ میلیارد تومان می‌رسد، به اضافه اینکه برای تکمیل سامانه گرمسیری به هزار تا دو هزار میلیارد تومان دیگر اعتبار نیاز داریم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه درباره تخصیص آب سامانه گرمسیری ادامه داد: برای تخصیص آب این پروژه به پیوست‌های اجتماعی و اقتصادی آن نیز توجه شده است.

او افزود: اگر تغییری در تخصیص آب سامانه گرمسیری ایجاد شد، فقط به دلیل آن بود که تامین آب به صورت مستمر برای اراضی انجام شود، نه اینکه بعد از چند سال دیگر امکان تامین آب کافی را نداشته باشیم.

درویشی افزود: مباحثی که درباره انتقال آب سامانه گرمسیری به کرخه و خوزستان مطرح می‌شود به هیچ عنوان صحت ندارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه اشاره‌ای هم به اجرای سامانه سردسیری داشت و گفت: این پروژه پیچیده، پرهزینه و تاحدودی غیراقتصادی است.

او ادامه داد: اجرای پروژه سردسیری نیازمند ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار، نیروگاه برق و ... است که فقط برای زمانی مناسب است که در کشور پول مازاد داشته باشیم.

او در ادامه اشاره‌ای هم به وضعیت کشت برنج در استان کرمانشاه داشت و افزود: در سال ۱۳۹۸ به بهانه سیلابی که ایجاد شد مساحت کشت برنج در استان به ۲۵۰۰ هکتار رسید که رقم زیادی بود.

درویشی افزود: سال گذشته صرفا برای کسانی‌که به دلیل سیلاب خسارت دیده بودند اجازه کشت برنج داده شد تا بخشی از زیان آن‌ها جبران شود و قرار نیست این امر به همه سال‌ها تسری پیدا کند.

مدیرعامل شرکت اب منطقه‌ای استان کرمانشاه با بیان اینکه کشت برنج بجز دو استان شمالی در سایر استان‌های کشور ممنوع است مگر اینکه به شیوه خشکه کاری انجام شود، افزود: نباید اجازه بدهیم کشت برنج اپیدمی شود و به درآمد حاصل از آن عادت کنیم.

درویشی توسعه کشت برنج در کرمانشاه را باعث بروز فاجعه دانست و افزوود: در زمینه برخورد با کشت غیرمجاز برنج با کسی تعارف و با هیچ دستگاهی هم اختلاف نظر نداریم.

 این مسئول،گفت: هم اکنون کشت برنج عمدتا در شهرستان‌های صحنه، گیلانغرب و هرسین انجام می‌شود.

او از تدوین طرح سازگاری با کم آبی استان کرمانشاه ظرف مدت حدود شش ماه هم خبر داد که در حال ابلاغ توسط استاندار است و گفت: هدف این طرح مدیریت منابع و مصارف آب است.

 مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه،گفت: با اجرای این طرح باید میزان مصرف بر اساس محدودیت‌هایی که در منابع آبی داریم، اعمال شود.

درویشی افزود: در این برنامه به همه مصارف آب در بخش شیلات، کشاورزی، صنعت و ... پرداخته شده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان کرمانشاه اشاره‌ای هم به کشت‌های مهاجر و حضور کشاورزانی از دیگر استان‌ها در کرمانشاه برای کشت محصولات کشاورزی داشت و افزود: متاسفانه هیچ کجا قانونی نداریم که حضور یک فرد از استان دیگر برای کشاورزی را منع کند که بتوانیم از طریق آن با افراد برخورد کنیم.

او ادامه داد: اگر این کار در قالب سرمایه‌گذاری مدیریت شده و بر اساس ظرفیت آب و خاک صورت بگیرد هیچ ایرادی ندارد، اما بنا نیست کشاورزی از استان دیگر که آب استان خود را خشک کرده به کرمانشاه بیاید.

درویشی افزود: متاسفانه گاهی این پدیده به گونه‌ای رخ می‎دهد که برخی اراضی خود را به کشاورزان استان‌های دیگر اجازه می‌دهند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه از وجود ۱۷۷۰ کیلومتر رودخانه در استان کرمانشاه یاد کرد و گفت: ساماندهی هر کیلومتر رودخانه ۲۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که کاری دشوار و پرهزینه است و دولت هم امکان هزینه کرد چنین رقمی را ندارد.

درویشی با بیان اینکه ۲۰۰ کیلومتر از این رودخانه‌ها در محدوده شهر‌ها قرار دارد، افزود: متاسفانه شاهد ساخت و ساز و تجاوز به بستر رودخانه‌ها در شهر هستیم که پیامد‌های متعددی دارد.

او تعداد موارد تجاوز به بستر رودخانه‌ها که در کرمانشاه شناسایی شده را ۳۰۲۷ مورد اعلام کرد و ادامه داد: بنا نیست دولت به کسانی‌که در بستر رودخانه ساخت و ساز کرده‌اند خسارتی بابت آسیب‌های احتمالی پرداخت کند، بلکه باید خسارت این تجاوز هم از آن‌ها گرفته شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه ادامه داد: با این وجود به دلیل مشکلاتی که در حاشیه برخی رودخانه‌های شهر کرمانشاه رخ داد و تکلیفی که دادستانی برای ما مشخص کرد، با هزینه حدود یک میلیارد ریال بخشی از مسیر رودخانه‌های داخل شهر را دیوارکشی کردیم.

درویشی از برنامه‌ریزی برای ساماندهی حاشیه رودخانه قره‌سو و چم بشیر هم خبر داد و افزود: بر اساس تفاهم نامه‌ای که با شهرداری منعقد کردیم، قرار است در حاشیه چم بشیر فضای سبز و مراکز تفریحی سبک و نه سازه‌ای ایجاد شود.

او از احداث دریاچه ۱۰ هکتاری کنار رودخانه قره‌سو هم خبر داد که آب چم بشیر در آن ذخیره خواهد شد و به یک فضای گردشگری مشابه دریاچه چیتگر تهران تبدیل می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه اشاره‌ای هم به آخرین وضعیت طرح‌های آبرسانی بلندمدت به شهر‌های استان داشت و افزود: آبرسانی بلندمدت کرمانشاه از سد گاوشان در صورت تامین اعتبار تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

درویشی با بیان اینکه بر اساس افق این طرح قرار است برای جمعیت ۱.۵ میلیون نفری شهر کرمانشاه تا سال ۱۴۰۵ حدود ۶۰ میلیون مترمکعب آب در سال تامین شود، گفت: برای این پروژه تصفیه‌خانه فاصلاب در نظر گرفته شده که کار سازه‌ای آن ۸۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تجهیزات آن در شرایط تحریم به سختی تامین شد.

 این مسئول،گفت: ۸۱ هزار مترمکعب مخزن نیز در نظر گرفته شده که ۴۳ هزار مترمکعب آن ساخته شده و ساخت مابقی ۴۰ درصد پیشرفت دارد.

او اعتبار پیشنهاد شده برای تکمیل پروژه آبرسانی بلندمدت به شهر کرمانشاه در بودجه ۹۹ را نیز ۲۲۰ میلیارد تومان اعلام کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه از مراحل نهایی آبرسانی به شهر پاوه هم خبر داد و گفت: امسال بخش اول آبرسانی پاوه نیز وارد مدار بهره‌برداری خواهد شد و ظرفیت تامین آب آن ۱۴۰ لیتر در ثانیه است.

درویشی ادامه داد: برای آبرسانی بلندمدت سایر شهر‌های استان نیز برنامه داریم که کار در برخی از آن‌ها از جمه صحنه، کنگاور و ... فعال است.

او درباره اعتبارات این شرکت در سال گذشته گفت: سال گذشته ۳۷۸ میلیارد تومان اعتبار داشتیم که ۷۳ درصد تخصیص داشت و ۹۹ درصد اعتبارات تخصیصی را جذب کردیم.

او اعتبار امسال این شرکت را نیز ۳۵۰ میلیارد تومان اعلام کرد .

 

 

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.