طرح‌های راکد سال‌های گذشته عشایر کهگیلویه و بویراحمد تعیین تکلیف شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج، بهمن آزادی مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد در نشست کارگروه ساماندهی عشایر با بیان اینکه آمار عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد حدود ۱۰ هزار و ۵۳۱ خانوار بوده و جمعیتی بالغ بر ۷۲ هزار نفر یعنی حدود ۱۲ درصد جمعیت استان را شامل می‌شوند، گفت: تعداد کل دام‌های مولد عشایر این استان ۹۳۵ هزار و ۹۶۴ راس دام سبک و حدود ۱۰ هزار و ۱۰۰ راس گاو شیری است.

او افزود: یکی از مهم‌ترین مشکلات عشایر استان وضعیت اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده است که بر اساس برنامه ششم توسعه اختصاص داده می‌شود و در این زمینه گله‌مندی امور عشایر این است که این اعتبارات به تناسب جمعیت به عشایر اختصاص داده نمی‌شود.

او با بیان اینکه عشایر جامعه‌ای مولد و کم‌توقع هستند و باید طوری برنامه‌ریزی شود که اجحافی در حق آن‌ها نشود، گفت: از ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان سهم عشایر استان در سال ۹۸، حدود یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان تخصیص یافته است.

او بیان کرد: تعدادی طرح عشایری مربوط به سال‌های گذشته وجود دارد که برخی از آن‌ها اجرا شده و برخی نیز مشکلاتی دارند که می‌طلبد دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط با امور عشایر همکاری کنند تا این طرح‌های تعیین تکلیف شود.

او افزود:طرح تامین آب و پمپاژ پشتکوه باشت از جمله طرح‌هایی است که در پایان سال ۹۸ به اتمام رساندیم و بهره‌برداران باید شرکت تعاونی آب‌بران تشکیل دهند و آن را تحویل بگیرند که این کار را انجام ندادند و ما تصمیم گرفتیم در صورت تأیید، آن را به شرکت تعاونی عشایری تحویل دهیم.

او گفت: در رابطه با طرح احداث منابع ذخیره آب و تامین آب شرب توگبری هم قرار شد امور عشایر آب را به اولین روستا برساند و بعد شرکت آب و فاضلاب برای انجام بقیه کار وارد شود که انتظار داریم این کار هر چه سریع‌تر انجام گیرد تا مشکل بلاتکلیفی این طرح نیز حل شود.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم در این نشست در رابطه با مشکل طرح تامین آب و پمپاژ منطقه پشتکوه باشت گفت: با تفویض اختیار به فرمانداری باشت، کمیته‌ای تشکیل و این مشکل برطرف شود.

عزیز فیلی در رابطه با طرح احداث منابع ذخیره آب و تامین آب شرب توگبری هم افزود: محرومیت در توگبری بالا است و شاید محروم‌ترین نقطه این استان باشد، بنابراین هر کاری هم که برای حل مشکلات این منطقه انجام دهیم باز هم کم است و حتی اگر بتوانیم باید آب را به صورت رایگان در اختیار آن‌ها قرار دهیم.

او از اداره امور عشایر خواست نقایص طرح احداث منابع ذخیره آب و تامین آب شرب توگبری را در طول مدت سه ماه برطرف کرده و پس از آن طرح را با هماهنگی فرمانداری چرام به شرکت آب و فاضلاب استان تحویل دهد.

او همچنین از افزایش سهمیه آرد عشایر با توجه به شرایط کنونی استان به لحاظ شیوع بیماری کرونا خبر داد.

 

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.