مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: هرگونه بهره برداری از تالاب بین المللی زریوار باید تحت نظارت مستقیم اداره حفاظت محیط زیست کردستان انجام شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، فریبا رضائی گفت: بعد از ثبت تالاب زریوار در کنواسیون رامسر، نگاه بین الملی سازمان حفاظت محیط زیست بر این دریاچه حکم فرماست و هرگونه طرح، برنامه و بهر برداری باید طبق قوانین و مقررات حفاظت محیط زیست و در راستای پایداری اکوسیستم انجام شود.

 او  با اشاره به اینکه تالاب زریوار یکی از مهمترین اکوسیستم‌های غرب کشور در زمینه حفاظت تنوع زیستی است، افزود: این تالاب ارائه دهنده خدمات متنوع معیشتی مردم منطقه، تعدیل شرایط اقلیمی و گردشگری طبیعی برای مریوان و استان است؛ لیکن کم توجهی به وضعیت آن، چند مدیریتی و سوءمدیریت‌های گذشته می‌تواند به این اکوسیستم منحصر به فرد لطمات جبران ناپذیری وارد کند.

رضائی با تأکید اعلام کرد: به مدیریت یکپارچه تالاب اعتقاد داریم، ولی با توجه به اینکه متولی اصلی آن اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان است، طی هماهنگی با مدیران ذیربط استانی و ملی با تدابیر علمی و کاربرد شیوه‌های جدید مدیریتی در دستیابی به توسعه پایدار دریاچه با جدیت بیشتر نظارت و اقدام خواهدشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان  یادآور شد: در همین راستا شهرداری مریوان حسب تمایل و درخواست‌های متعدد از سنوات گذشته امور مربوط به حوزه گردشگری تالاب را عهده دار بود که بخشی از درآمد‌های شهرداری نیز از قبل خدمات اکوسیستمی تالاب تامین می‌شد. آسیب شناسی‌ها و کار کارشناسی چند سال اخیر، در نهایت منجر به تجدید نظر در تفاهم نامه فی ما بین گردید و در نظر است با تمهدیدات جدید و کارآتر در راستای حفظ تالاب ارزشمند زریوار اقدمات مؤثر و مفیدی به منصه ظهور برسد.

اجرای طرح پایلوت گردشگری  در تالاب و پناهگاه حیات وحش زریوار

معاون فنی حفاظت محیط زیست استان کردستان نیز در ادامه به اجرای طرح پایلوت گردشگری برای ۱۵ هکتار از تالاب و پناهگاه حیات وحش خبرداد و گفت: با اجرای این طرح تمامی امور عمرانی، گردشگری و بهره برداری باید تحت قوانین و مقرارت تدوین شده سازمان حفاظت محیط زیست در مناطق چهار گانه باشد.

شهاب محمدی افزود: طرح تفصیلی دیگری نیز توسط کارشناسان مجرب در زمینه بکارگیری تمامی پتانسیل‌های موجود برای تالاب در آینده نزدیک با نگاه جامع و همسو با حفاظت، مدیریت و تداوم چرخه اکوسیستم پناهگاه حیات وحش زریوار به اجرا در خواهد آمد.

در این جلسه نمایندگان تام الاختیارشورای اسلامی شهر و شهرداری مریوان نیز نقطه نظرات قابل تأمل و مؤثرخود را در زمینه‌های حفاظت و بهره برداری اصولی طبق قوانین و مقررات حفاظت محیط زیست ارائه کردند.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.