مسجد «الفتاح العلیم» با گنجایشی بالغ بر ۱۲ هزار نمازگزار بزرگترین مکان دینی در خاورمیانه به شمار می‌آید.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، مسجد الفتاح العلیم به عنوان بزرگترین مکان دینی در غرب آسیا در ورودی اداری جدید قاهره در مساحتی بالغ بر ۲۵۰ هزار متر مربع احداث شد و در هفتم ژانویه ۲۰۱۹ میلادی به مناسبت میلاد حضرت مسیح (ع) افتتاح شد.

مسجد الفتاح العلیم بزرگترین مکان دینی در غرب آسیا

مساحت مصلی ویژه این مسجد تقریبا هشت هزار و ۶۰۰ متر مربع است و مساحت باقی مانده برای محل فرود هواپیما، دو سالن برای مراسم‌ها و طبقه همکفی برای ارایه خدمات کامل مسجد درنظرگرفته شده است.

مسجد الفتاح العلیم بزرگترین مکان دینی در غرب آسیا

 

صحن مسجد بیش از ۱۲ هزار نمازگزار گنجایش دارد و متشکل از صحن اصلی به مساحت شش هزار و ۳۲۵ مترمربع و طبقه اول با یک هزار و ۲۰۰ متر (مصلای بانوان)، هفت هزار مترمربع مساحت خارجی می‌شود.

گنجایش نمازخانه مردان یک هزار و ۲۰۰ نمازگزار و نمازخانه زنان ۳۰۰ نمازگزار است. همچنین در این مسجد دو وضوخانه برای آقایان و دو وضوخانه برای بانوان وجود دارد.

مسجد الفتاح العلیم بزرگترین مکان دینی در غرب آسیا

 

این مسجد شامل موزه‌ای از کتاب‌های آسمانی، دارالحفظ قرآن کریم، درمانگاه است. مسجد الفتاح العلیم چهار گدسته به ارتفاع ۹۰ متر برای اذان دارد. همچنین گنبد اصلی صحن این مسجد به قطر ۳۳ متر و به ارتفاع ۲۸ متر است که بزرگترین گنبد در مساجد مصر و آفریقا به شمار می‌آید. علاوه بر این چهار گنبد به قطر ۱۲ و نیم متر و ارتفاع ۱۰ متر و ۱۰ گنبد دیگر بر بالای دیوار‌های خارجی این مسجد وجود دارد.

مسجد الفتاح العلیم بزرگترین مکان دینی در غرب آسیا

 

این مسجد ۱۷۶ تزئینی به ارتفاع شش متر دارد، همچنین این مسجد پنج ورودی دارد که هر ورودی مجهزبه آسانسور برای رسیدن به طبقه دوم است.

در ساخت این مسجد بیش از یکهزار و ۵۰۰ نفر همکاری داشتند تا توانستند این طرح را به پایان برسانند و همزمان با جشن سال نو به طور رسمی افتتاح شود.

منبع: الکوثر

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار