بیجارگفت: با توجه به وسعت بالای سیستان و بلوچستان و عقب افتادگی‌های تاریخی استان لازم است زیرساخت‌های هواشناسی توسعه یابد و اطلاعات اقلیمی نقاط مختلف استان ثبت و ضبط شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ،  منصور بیجار معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری سیستان و بلوچستان در جریان دیدار مدیرکل هواشناسی استان با وی که در محل معاونت عمرانی استانداری برگزار شد، اظهار داشت: هر چه زیرساخت‌های هواشناسی توسعه یابد و ما به داده‌های بیشتری از وضعیت اقلیم استان دسترسی داشته باشیم، تحلیل‌های بهتر و توسعه‌ای پایدارتر خواهیم داشت.

او  ادامه داد: با وجود اینکه به لحاظ منابع اعتباری محدودیت‌ها زیاد است، اما سعی می‌شود برای توسعه هواشناسی از محل منابع استانی تخصیص‌های مناسبی پرداخت شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری سیستان و بلوچستان در بخش دیگری با اشاره به بادخیز بودن استان و تأثیر پدیده‌های خاکدار در فصل گرم سال گفت: شهرستان‌های دشتیاری در جنوب استان و دلگان در غرب استان جزو مناطق پر گردوغبار استان هستند که به دلیل نبود ایستگاه هواشناسی اطلاعات ثبت شده‌ای در این زمینه وجود ندارد که باید فعال سازی ایستگاه‌های این مناطق در دستور کار هواشناسی قرار گیرد.

بیجار تصریح کرد: بررسی وضعیت اختلاف دمای گرمترین نقطه با سردترین نقطه استان و اختلاف ارتفاع موجود در جنوب، مرکز و شمال استان گویای تفاوت‌های عمیق طبیعی و محیطی در استان و به تبع آن تفاوت‌های اقلیمی است که تنوع مخاطرات طبیعی در آن زیاد است.

محسن حیدری مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان در این دیدار با اشاره به محدودیت‌های اعتباری این اداره کل گفت: هم اکنون دستگاه سنجش غبار اداره هواشناسی زابل به دلیل خراب شدن و نیاز به تعویض قطعه از کار افتاده است که این موضوع ما را با مشکل مواجه کرده است.

او  با بیان اینکه هزینه قطعه خراب شده بیش از ۱۵۰ میلیون تومان است، افزود: این اتفاق در شرایطی افتاده که تا چند روز آینده وزش باد‌های ۱۲۰ روزه در شمال استان آغاز می‌شود و ما دیگر نمی‌توانیم اطلاعات غلظت غبار را ثبت کنیم. این موضوع یک چالش بزرگ برای هواشناسی محسوب می‌شود چرا گپ آماری پیش آمده غیر قابل جبران خواهد بود.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: این مشکل سال گذشته برای دستگاه سنجش گردوغبار زاهدان نیز رخ داد و دستگاه به دلیل خرابی قطعه غیر فعال شد که به دلیل عدم تخصیص اعتبار همچنان دستگاه غیر فعال است.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: سال گذشته ۲۲۴ روز سرعت وزش باد در زابل ۵۴ کیلومتر بر ساعت و بیشتر از آن بوده که بسیاری از این روز‌ها به جهت خیزش گردوخاک، شعاع دید افقی در محدوده فرودگاه این شهر کاهش یافته و شرایط کیفی هوا در حالت ناسالم قرار داشته است.

حیدری اضافه کرد: دستگاه سنجش گردوغبار نه تنها برای زابل بلکه برای بسیاری از شهر‌های استان ضروی است چراکه سیستان و بلوچستان ذاتاً یک استان بادخیز بوده و همواره با پدیده‌های خاکداری زیادی درگیر است.


بیشتربخوانید:  سیستان و بلوچستان نیازمند راه اندازی سامانه هشدار سیل و نصب رادار هواشناسی

مقابله با مخاطرات اقلیمی سیستان و بلوچستان نیازمند هواشناسی مجهز است


انتهای پیام./ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار