مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی راهکار‌های مقابله با شیوع بیماری تب برفکی را عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، سید محمدمهدی احمدی مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی با اشاره به ساختار ویروس تب برفکی گفت: با توجه به وجود سروتیپ‌های مختلف ویروس، کنترل آن مقداری سخت است.

احمدی با تاکید بر این که دامپزشکی خراسان شمالی با تمام قوا با انجام واکسیناسیون و کنترل امور قرنطینه‌ای در مهار بیماری تلاش می‌کند، توصیه‌های بهداشتی را به دامداران ارائه کرد.

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی از دامداران استان خواست با توجه به آغاز فاز بهاره مایه کوبی علیه تب برفکی، با اکیپ‌های اعزامی دامپزشکی همکاری داشته باشند و افزود: استفاده از مراتع و آبشخور‌های مشترک و استرس حمل و نقل مثل کوچ عشایر نقش مهمی در واگیری دارد، بنابراین استفاده از مواد ضدعفونی در پیشگیری از بیماری و کاهش آلودگی در محیط بسیار موثر است.

او  ادامه داد: برای پیشگیری و کنترل تب برفکی باید ضمن انجام به موقع واکسیناسیون، مهم است که از آلودگی محیط جلوگیری شود و برای این منظور باید هنگام ورود افراد به دامداری و حمل و نقل کود و...، دقت شود تا موارد بهداشتی رعایت شود و باعث انتقال بیماری به دامداری نشود.

احمدی با اشاره به قرنطینه دام ها بعد از خرید میادین و قبل از وارد کردن دام‌ها به گله،عنوان کرد: همواره به دامداران توصیه کرده ایم دام‌های جدیدی را که خریداری می‌کنند، حداقل تا دو هفته در قرنطینه و جدا از دیگر دام‌ها نگهداری کنند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی با تاکید بر این نکته که نقل و انتقال دام به استان و یا به خارج از استان باید با اخذ مجوز‌های دامپزشکی باشد تا از انتقال دام‌های آلوده به بیماری‌ها جلوگیری شود، افزود:بسیاری از دام‌ها از مبادی فرعی و بدون اخذ مجوز‌های دامپزشکی به استان وارد می‌شوند و دامداران بدون توجه به وضعیت سلامتی دام، آن‌ها را به دامداری‌ها وارد می‌کنند که باعث انتقال آلودگی می‌شود.

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.