رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان مهاباد گفت: ۸۵ هزار طیور موجود در روستای شهرستان مهاباد علیه بیماری نیوکاسل واکسینه می‌شوند.

آغاز رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان مهاباد  در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت: زمان طغیان بیماری نیوکاسل اغلب پاییز و بهار است و مایه کویی طیور نیز در راستای جلوگیری از همین طغیان صورت می‌گیرد و پیش‌بینی می شود که در این مرحله نیز بیش از ۸۵ هزار قطعه طیور بومی در این شهرستان علیه بیماری نیوکاسل واکسینه شود.

او اضافه کرد: دامداران اغلب به صورت سنتی و در کنار دامداری و کشاورزی برای تهیه مصرف روزانه اقدام به نگهداری طیور می‌کنند.

آغاز بیان کرد: فاز اول آن پاییز سال ۱۳۹۸ اجرا شد اجرا شد و فاز دوم نیز هم اکنون در دست اقدام و اجرا است.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان مهاباد گفت: نیوکاسل از بیماری‌های مسری طیور است؛ عامل این بیماری ویروسی از خانواده «پارامیکسوویریده» است که در مدت ۳۰ دقیقه در دمای ۶۰ درجه سانتی‌گراد و در مدت زمان سه ساعت در ۵۶ درجه سانتی‌گراد غیرفعال می‌شود.

آغاز تصریح کرد: این ویروس در PH اسیدی توانایی مقاومت ندارد و غیرفعال می‌شود، ولی عامل این بیماری برای مدت زمان نسبتا طولانی در مدفوع زنده می‌ماند.

بسیاری از گونه‌های پرندگان وحشی و اهلی میزبان این بیماری هستند و در این میان مرغ‌ها آسیب‌پذیرترین و مستعدترین پرندگان در برابر این بیماری بوده و اردک و بوقلمون کمترین آسیب‌پذیری را در برابر بیماری نیوکاسل دارند.

سرفه‌کردن و نفس‌نفس زدن، بال‌های افتاده و آویزان، پا‌های کشیده، پیچیدگی سر و گردن، افسردگی و توقف فعالیت‌های عادی و فلج شدن کامل پرنده از عوامل این بیماری است.

انتهای پیام / س خ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.