زاوه، به دلیل داشتن خاک و اقلیم مناسب یسیار مستعد کشت زعفران است به طوریکه به قطب تولید زعفران ایران معروف است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، زاوه، نام قدیمی تربت حیدریه و هم اکنون نام روستایی در دهستان زاوه بخش مرکزی شهرستان زاوه  خراسان رضوی ایران است. زاوه، نام کهن شهر تربت حیدریه است.در این مطلب با ما همراه باشید تا روستا‌ی  زاوه را به شما معرفی کنیم.
 
سفری مجازی به شهرستان زاوه

آب و هوا

تنوع آب و هوایی شهرستان زاوه متنوع است به نحوی که آب و هوای تابستانی آن تحت تاثیر اقلیم گرم و خشک کویری و آب و هوای زمستان آن تاثیر گرفته از جریان های  هوای سرد است.

سفری مجازی به شهرستان زاوه

اقتصاد

اقتصاد شهرستان زاوه بر مبنای کشاورزی و دامپروری است. محصولات اصلی این شهرستان زعفران و انگور است. آب این شهرستان در قدیم از قناتی به نام قنات امرآباد تامین می شده است. فرت بافی و قالیبافی پیشه اکثر زنان این شهرستان بوده است که البته امروزه کمتر نشانی از این پیشه‌ها در شهرستان یافت می شود. همچنین در حال حاضر بیش از ۲۵ کوره آجر پزی در شهر دولت آباد فعال است که کمک شایانی به اقتصاد شهرستان کرده است.

سفری مجازی به شهرستان زاوه

وجه تسمیه

وجه تسمیه زاوه نامعلوم است. زاوه را به نام شهر زو نیز نامیده اند. برخی از زاوه ای‌ها اعتقاد دارند زاوه همان سرزمین  بلقیس است و اعتقاد به این دارند که سلیمان بن داوود تخت ملکه را از این منطقه به سرزمین بنی اسراییل برده است. احتمال دارد دلیل این اعتقاد افسانه‌ای این باشد که زاوه را زوه نیز می توان خواند که  در لهجه اهالی زاوه آهنگی نزدیک به سبا دارد اما در اینکه زاوه را در دوره‌ای شهر زو می نامیده اند، تردیدی نیست.

سفری مجازی به شهرستان زاوه

موقعیت و محدوده جغرافیایی

زاوه از سمت شمال به فریمان و جلگه رخ تربت حیدریه، از سمت شرق به باخرز و تایباد، از سمت جنوب به شهرستان رشتخوار و از سمت غرب به  تربت حیدریه متصل است به عبارتی زاوه پل ارتباطی میان شهرستان‌های تربت حیدریه، رشتخوار، فریمان، تربت جام و تایباد است.

این شهرستان دارای دو بخش به نام‌های  مرکزی و سلیمانیه  است. بخش سلیمانیه از روی نام مبارک یکی از برادران امام رضا(ع) اسم گذاری شده است. این امامزاده در فاصله ۳۶ کیلومتری شرق مرکز  شهرستان مدفون گشته است و به شاه سلطان سلیمان مشهور و معروف است

سفری مجازی به شهرستان زاوه

پتانسیل‌های حوزه گردشگری

زاوه چند سالی است به شهرستان ارتقا پیدا کرده است به همین دلیل بسیاری از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های حوزه‌های مختلف از جمله گردشگری هنوز نا شناخته مانده است. این شهرستان توانایی جذب گردشگر را دارد و  در صورت سرمایه گذاری در جاذبه هایی مثل مزار سلطان سلیمان، بند ساق بیشه، روستاهای قلعه آقاحسن  می توان پناسیل های گردشگری شهر را تقویت کرد.
 
سفری مجازی به شهرستان زاوه

آثار تاریخی، فرهنگی

در شهرستان زاوه تعداد ۱۴ اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی قرار دارد که از شاخص ترین آن‌ها می‌توان به مزار سطان سلیمان، مسجد نجف خان ومنزل آخوند ملا عباس اشاره کرد. همچنین علاوه بر آثار ثبت شده تعداد ۱۱ اثر تاریخی دیگر نیز در این شهرستان شناسایی شده است.

نگهداری و حفاظت آثار تاریخی نیازمند شناخت و سعی و تلاش همگانی وفرهنگ سازی مناسب است  و احیاء وکاربری شایسته آن نیازمند مشارکت بخش خصوصی است. از جمله آثار تاریخی که بخش خصوصی می‌تواند در آن سرمایه گذاری کند در حال حاضر آب انبار نجف خان، حمام نجف خان، منزل آخوند ملاعباس است.
 
سفری مجازی به شهرستان زاوه

صنایع دستی و هنر‌های سنتی

از صنایع دستی و هنر‌های سنتی این شهرستان می‌توان فرت بافی، نمد مالی، گلیم بافی و ساخت ساز‌های سنتی را نام برد، که با حمایت‌های مادی و معنوی که اخیرا صورت گرفته، امید است  استقبال از گسترش صنایع دستی در شهرستان بیشتر شود.

سفری مجازی به شهرستان زاوه

جاذبه های گردشگری مذهبی

از امامزادگان مشهور این شهرستان می توان مزار سلطان سلیمان برادر امام رضا (ع)، مزار سطان حسین، مزار سید ابراهیم را نام برد.

مزار آصف برخیا و مزار پیش حسن معروف به شیخ حسن جوری نیز در این شهرستان قرار دارد. مقبره های خاندان قرایی نیز در دولت آباد مرکز شهرستان است. احیای جاذبه های گردشگری زاوه می تواند به شکوفایی گردشگری مذهبی در شهر کمک کند.
 
سفری مجازی به شهرستان زاوه

صنایع و معادن


از مواد معدنی این شهرستان می توان منگنز، باریت و کارخانه سیمان را نام برد که کارخانه سیمان زاوه ، بزرگترین کارخانه‌ خراسان رضوی  در این شهر فعال است.

همچنین این شهرستان در مسیر جاده بین المللی بازارچه و گمرک دو غارون هم مرز با افغانستان قرار گرفته است که می‌تواند از این طریق نسبت به توسعه معادن وایجاد زیر ساخت‌ها اقدام شود و این امر به گردشگر پذیر شدن این شهرستان از مرز‌های شرقی کمک خواهد کرد.

انتهای پیام//ا.غ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.