به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، با شیوع ویروس کرونا بسیاری از دانشکدهها، دانشگاه ها و مراکز علمی به علت جلوگیری از آسیب به سلامت دانشجویان تعطیل شدند و روند تدریس مجازی را در پیش گرفتند تا دانشجویان از درس عقب نمانند، اما بسیاری از دانشجویان در این روزها با مرگ دوستان، آشنایان یا خانواده هایشان به علت ویروس کرونا عزادار شدند و از شرکت در کلاس مجازی جا ماندند.
مراکز مشاوره برخی دانشگاهها مانند دانشگاه الزهرا (س)، اقدام به سوگ درمانی با دانشجویان داغدار کرده و در تلاش است تا امید به زندگی مجدد را در آنها افزایش دهند. همهگیری کرونا و عدم امکان برگزاری مراسم تدفین در این دوران، خانواده قربانیان را با اختلالی به نام «سوگ» مواجه کرده است.
به همین منظور با لیلا چراغ ملایی، دکتری روانشناسی تربیتی، عضو هیئت علمی گروه روانشناسی و رئیس مرکز مشاوره، بهداشت و درمان دانشگاه الزهرا (س) درباره عبور از مرحله اولیه سوگ و پذیرش مرگ عزیزان به گفتوگو نشستیم.
نقش استادان بر ایجاد همدلی با دانشجویان داغ دیده ناشی از ویروس کرونا چیست؟
چراغ ملایی: خوشبختانه در کشور ایران همدلی و همراهی خوبی در سطح جامعه به وجود آمده است. دانشگاه الزهرا (س) هم برای کمک به دانشجویان، استادان، کارکنان دانشگاه و ... اقدام به سوگ درمانی کرده است. مرکز مشاوره دانشجویی این دانشگاه با راه اندازی مشاوره تلفنی، شماره تماس مشاوران این مرکز را در اختیار استادان، کارکنان و دانشجویان قرار داده است.
استادان دانشگاه الزهرا (س) هم اگر متوجه مشکلات روحی و روانی دانشجویان خود شدند، میتوانند با کارشناسان مرکز مشاوره دانشجویی تماس بگیرند و بعد از راهنماییهای لازم به کنترل آرامش روانی آنها کمک کنند.
تکلیف دانشجویانی که بیش از ۳ جلسه غیبت کرده اند، چیست؟
چراغ ملایی: در دانشگاه الزهرا (س) با توجه به آموزش مجازی، غیبت دانشجویان بیش از ۳ جلسه باعث حذف آنان نخواهد شد. طبق دستورالعملی که برای استادان مطرح شده است، اگر دانشجویان در سامانه مجازی غیبت داشتند، استادان باید با آنها ارتباط برقرار کرده و پس از جویا شدن دلیل غیبت، آنها را راهنمایی کنند.
کارشناسان مرکز فناوری اطلاعات دانشگاه الزهرا (س) به صورت شبانه روزی به خصوص در هفتههای اول ویروس کرونا به سوالات استادن و دانشجویان پاسخ میدادند تا این سامانه راه اندازی شود. شاید ۵ درصد از دانشجویان این دانشگاه برای حضور در کلاسهای مجازی دچار مشکل شده اند. تا کنون سامانه یا استاد به علت غیبت بیش از ۳ جلسه، دانشجویان را حذف نکرده اند.
در صورت موجه بودن غیبت و دریافت نکردن محتوی کلاس، دانشجویان میتوانند در خصوص حذف ترم جاری درخواست دهند و این اتفاق با تعداد محدودی از دانشجویان اتفاق افتاده است.
آیا کارگاههای عملی برای حفظ آرامش و مقاومت دانشجویان در برابر مشکلات برگزار میشود؟
چراغ ملایی: نباید برای این موضوع تا پایان ویروس کرونا صبر کنیم؛ برای مثال مرکز مشاوره دانشجویی دانشگاه الزهرا (س) از همان ابتدا و هفتههای اول شیوع کرونا سعی کرد تا در این زمینه فعالیت داشته باشد. اولین اقدام دانشگاه در این زمینه تهیه و تولید اینفوگرافی و موشن گرافی با محتوی حفظ سلامت روان در قرنطینه خانگی بود. بحث خانه نشینی، اضطراب و استرس ناشی از ویروس کرونا باعث تشدید یا ایجاد فشارهای روانی در افراد جامعه میشود؛ بهتر است از جنبههای منفی به ویروس کرونا نگاه نکنیم، بلکه آن را برای کسب و ارتقای مهارتهای بیشتر در زندگی یک فرصت بدانیم.
آموزش مجازی شرایطی را برای برگزاری کارگاههای آنلاین فراهم کرد. مرکز مشاوره دانشجویی دانشگاه الزهرا (س) از این فرصت استفاده کرد و توانست یک کارگاه با عنوان «ارتقای مهارتهای ارتباطی بین اعضای خانواده» برای کمک دهی به قویتر کردن روابط اعضای خانواده و کنترل استرس ایجاد کند.
بیشتر بخوانید: آموزش مجازی، فرصت یادگیری را افزایش داده است
اینفوگرافیها و موشن گرافیهای تولید شده در این حوزه توسط مرکز مشاوره دانشگاه الزهرا مورد حمایت دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان قرار گرفت و در اختیار تمامی دانشگاهها گذاشته شد تا ارتباط استادان و مشاوران با دانشجویان حفظ شود.
برخی دانشجویان از گذشته با مسائل و مشکلات روانی مانند استرس همراه بودند و این شرایط ممکن بود باعث تشدید وضعیت روحی آنان شود؛ به همین علت مشاوران و روانشناسان با اختیار داشتن شماره تماس دانشجویان با آنها تماس تلفنی برقرار میکردند تا باعث بهبود وضعیت ایجاد شده برای آنان شوند.
دانشگاه الزهرا (س) حامی تمامی دانشجویان از طریق برگزاری کارگاههای آنلاین در زمینه ارتقای مهارتهای ارتباطی، ارتقای تاب آوری و نحوه برخورد با استرس ناشی از این دوران و آموزش تکنیکها و مهارتها برای آرامش رفتاری در طول این چند ماه به علت ویروس کرونا بوده است.
دانشجویان چگونه میتوانند از فرصت خانه نشینی برای ارتقای مهارتهای خود استفاده کنند؟
چراغ ملایی: دانشجویان باید در این روزهای خانه نشینی تهدید را به فرصت تبدیل کنند تا مهارتهای خود را ارتقا ببخشند و این مهارتها با علایق، استعداد و رشتههای تحصیلی دانشجویان ممکن است، تفاوت داشته باشد.
بسیاری از دانشجویان از فرصت خانه نشینی برای مطالعه کتابهای بیشتر استفاده میکنند و در این بازه زمانی منابع جهانی به صورت رایگان در دسترس دانشجویان قرار میگیرد؛ بنابراین این فرصت، باعث ارتقای سواد علم آموزی دانشجویان میشود.
در کنار مطالعه کتاب، هر کدام از دانشجویان مرتبط با رشته خود میتوانند نرم افزارها و زبانهای خارجی گوناگونی را فرا بگیرند. در واقع شیوع کرونا امکان آموزشهای مجازی را فراهم کرده تا دانشجویان به صورت مفیدتری از این زمان استفاده کنند، یعنی با ماندن در منزل بهره بری را بالا ببرند و از این فرصت به وجود آمده برای رشد مهارتهای فردی و جدید غافل نمانند.
بسیاری از محتوایهای آموزشی همزمان با ویروس کرونا به صورت رایگان در اختیار افراد قرار گرفت و به همین جهت برای جامعه ما ارزشمند بود. برخی استادان بانکهای اطلاعاتی یا کارگاههای آموزشی را به صورت رایگان در اختیار دانشجویان قرار دادهاند. فقط کافی است دانشجویان با برنامه ریزیهای لازم از این کلاسها استفاده کنند.
دانشجویان چگونه میتوانند از این فرصت برای رفع مشکلات خانوادگی استفاده کنند؟
چراغ ملایی: سادهترین و بهترین روش برای حفظ سلامتی افراد در این روزها، خانه نشینی است؛ اما در صورت طولانی شدن این دوران، ممکن است مسائل و مشکلات روانی زیادی را به وجود آورد، البته برخی از خانوادهها هم از این شرایط به نحو مطلوبی استفاده میکنند.
خانه نشینی میتواند زمینه تنش استرس و اختلافات خانگی را در برخی افراد به وجود آورد. طبق پژوهشهای علمی قرنطینه باعث تشدید عصبانیت، اضطراب، وسواس، سردرگمی، استرس پس از سانحه، فرسودگی ناشی از یکنواختی روزمرگی، ترس از بیماری، مسائل اقتصادی و ... میشود.
بیشتر بخوانید: آموزش حضوری یا مجازی؛ شهریه باید پرداخت شود!
پژوهشها نشان داده که در این زمینه تحریک پذیری افراد بالا میرود و ممکن است در دو گروه جنگ مداوم یا احساس گریز قرار بگیرند. حس گریز یا فرار به معنای زود تمام شدن مشکلات و رهایی از آن هاست که این احساسات طبیعی است و افراد نباید فکر کنند که تنها هستند. بسیاری از افراد وقتی تحت تاثیر این فشارهای روانی چند جانبه قرار میگیرند، ممکن است احساسات مشابهی را تجربه کنند؛ بنابراین در وهله اول باید احساسات و هیجانات خود را بپذیریم و بدانیم که این احساسات طبیعی هستند و خودمان را به علت بروز آنها سرزنش نکنیم، بلکه دنبال راه حلهای مربوط به آن بگردیم.
خانه نشینی یک فرصتی است تا مهارتهای ارتباطی خود را تقویت کنیم؛ برای مثال در گذشته اگر دانشجویان اختلافاتی با یکدیگر داشتند هنگام ورود به داخل دانشگاه، خوابگاه و ... قصد فرار از آن مشکلات را داشتند، اما امروزه دانشجویان در شرایط مواجهه با مشکلات قرار گرفته اند تا با استفاده از گفتگو بتوانند مسائل را حل کنند.
بحث انعطاف پذیری شناختی از دیگر موضوعاتی است که میتواند مشکلات دانشجویان را حل کند، یعنی در زمان بروز مشکلات، افراد با فکر کردن به راه حلهای موجود میتوانند از این زمینه برای رفع آن و ایجاد آرامش بهتر استفاده کنند و پس از آن با مطرح کردن مشکلات، آنها را کنترل کنند.
انتهای پیام/