کارشناس مسائل بین الملل گفت: نخستین مسئله امنیتی عراق، حضور بیگانگان و نحوه تقابل با آن‌هاست.

نخستین مسئله امنیتی عراق، حضور بیگانگان استحسین متفکر کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به تشکیل کابینه مصطفی الکاظمی نخست وزیر موقت عراق و موانع پیش روی او، گفت: عراق طی سال‌های اخیر با تحولات و جنگ‌های زیادی رو به رو بوده است. تهاجم صدام به ایران و کویت، حلقه متحدان علیه عراق در فاز‌های اول، دوم و سوم و همچنین شکل‌گیری داعش و حضور نظامی آمریکا در عراق متغیر‌های امنیتی عراق را بارها تغییر داده اند.

او افزود: آمریکایی‌ها همانطور که ٣۵ سال قبل برنامه ریزی کرده بودند، توانستند غیر مستقیم به صدام خط داده و او را برای حمله به کویت تشویق کنند تا به بهانه این حمله واشنگتن هم وارد صحنه شده و تجهیزات نظامی که در زمان جنگ علیه ایران به بغداد داده بود را از بین ببرد.

متفکر با اشاره به زمینه‌های قدرت گرفتن داعش در عراق اظهار کرد: ورود آمریکایی‌ها و فقدان وجود دولت مقتدر و اشغالگری‌های واشنگتن، زمینه به وجود آمدن گروه‌های تروریستی در عراق را فراهم کرد؛ از جمله این گروه‌های تروریستی هم داعش بود که توانست در مدت کوتاهی بسیاری از مناطق شمال عراق و بخش زیادی از سوریه را تصرف کند؛ آمریکایی‌ها برای اینکه بتوانند امنیت رژیم اشغالگر قدس را تامین کنند، به دنبال ایجاد بحران‌های داخلی در برخی کشورهای منطقه از جمله عراق بودند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل اضافه کرد: در سال ٢٠١٣ در جلسه‌ای که مسئولان اطلاعاتی آمریکا، اردن، انگلیس و رژیم اشغالگر قدس داشتند، تصمیم بر تاسیس داعش گرفته شد؛ با توجه به شرایطی که پس از آن به وجود آمد و فشار‌های خارجی که بر دولت عراق وارد شد، ایجاد نارضایتی در میان مردم بالا گرفت. بنابراین دولت فعلی عراق درست زمانی روی کار آمده که اولا سردار سلیمانی و ابو مهدی المهندس به شهادت رسیده‌اند که اگر این اتفاق نمی‌افتاد، می‌توانستند کمک‌های زیادی بکنند؛ از سوی دیگر مجلس عراق تصویب کرده آمریکایی‌ها باید از عراق  خارج شوند.

او با بیان اینکه آمریکایی‌ها خواهان خروج از عراق نیستند اظهار کرد: آن‌ها بر منابع نفت عراق سرمایه گذاری کرده اند؛ بنابراین با توجه به اینکه عراقی‌ها تحت حاکمیت فصل ٧ منشور سازمان ملل متحد هستند، آمریکا بخشی از منابع نفتی آن‌ها را بر می دارد و بخشی را هم به کویت می‌دهد؛ سازمان ملل این موضوعات را دنبال می‌کند، اما مدیریتش با آمریکاست.


بیشتر بخوانید: همه می‌دانند داعش دست‌پرورده غرب است/ مشکلات پیش روی کابینه الکاظمی در عراق


متفکر با اشاره به متغیر‌هایی که در عراق دخیل است توضیح داد: آمریکایی‌ها، داعش، گروه‌ها و جریانات سیاسی غیر شیعه و گروه‌ها و جریانات سیاسی شیعه در عراق روی هم رفته متغیر‌های اصلی تاثیرگذار در مسائل امنیتی عراق هستند؛ انگلیسی‌ها در این کشور رسوخ دارند، سیستم‌های اطلاعاتی اسرائیلی فعال هستند، از سوی دیگر کرد‌ها هم با توجه به اعلام استقلال خود همیشه به دنبال تضعیف دولت مرکزی هستند.

این کارشناس مسائل بین‌المللی با اشاره به مشکلات پیش روی دولت جدید عراق تصریح کرد: بنابراین مباحث و مشکلات اصلی دولت جدید نخست مشکلاتی است که در رابطه با حاکمیتش وجود دارد و علت آن این است که آمریکایی‌ها به صورت مستقل اقداماتی را انجام می‌دهند، ناتو با رهبری واشنگتن مستقل عمل می‌کند، کرد‌ها استقلال طلبی می‌کنند، از طرفی دیگر هم برخی از جریانات شیعه کامل همراهی نمی‌کنند؛ همچنین برخی از جریانات اهل سنت هم که عربستان و امارات آن‌ها را هدایت می‌کنند، در دولت و حاکمیت عراق تاثیر گذارند.

او در پایان تاکید کرد: بنابراین نخستین مسئله امنیتی عراق، حضور بیگانگان و نحوه تقابل با آن‌ها برای ایجاد امنیت متمرکز در این کشور است؛ مشکل دوم هم اینکه با توجه به جنگ‌هایی که در عراق اتفاق افتاده و فشار‌هایی که غربی‌ها به دولت عراق وارد می‌کنند و از سوی دیگر عدم هماهنگی جریانات، باعث ایجاد مشکل برای تولیدات، صنعت و مباحث تجارت عراق شده اند.

گفتنی است؛ اخیرا عراق همسایه جنوب غرب کشورمان دست‌ خوش تحولات بسیاری شده است که از اعتراضات مردمی در پاییز گذشته شروع شد و با ترور شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی توسط نیرو‌های آمریکایی شدت پیدا کرد؛ مجموع این اتفاقات موجب شد عادل عبدالمهدی نخست وزیر این کشور استعفا دهد؛ پس از آن چندین نخست وزیر موقت از سوی رئیس جمهور معرفی شدند، اما کابینه آن‌ها نتوانست از سوی پارلمان این کشور رای اعتماد بگیرد تا اینکه در هفته گذشته، بیشتر افراد کابینه مصطفی الکاظمی موفق به گرفتن رای اعتماد شدند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار