هفته گذشته رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با تأکید بر لزوم کاربرد معادل فارسی لغات بیگانه در حوزه سلامت، به رئیس‌جمهور نامه نوشت.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، اتفاقاتی در حوزه ادبیات هفته گذشته روی داد که در اینجا به مهمترین آنها اشاره می‌کنیم:

نامه حدادعادل به رئیس‌جمهور برای کاربرد معادل فارسی لغات بیگانه در حوزه سلامت

غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در نامه‌ای به رئیس‌جمهور بر کاربرد معادل فارسی لغات بیگانه در حوزه سلامت تأکید کرد.

هفته آینده اسامی نامزدهای جوایز پویش «با کتاب در خانه» اعلام می شود

۱۰۳۸ اثر از ٢٣ استان کشور توسط کودکان و نوجوانان تهیه و تدوین و به دبیرخانه مرکزی ارسال شده که از این میان استان‌های مازندران با ۲۶۹ اثر، گلستان با ۱۴۷، بوشهر با ۹۰ اثر، هرمزگان با ۸۱ و اصفهان با ۸۲ اثر بیشترین مشارکت را در این پویش داشتند.

 هفته آینده اسامی نامزد‌های این پویش اعلام و بعد از داوری نهایی توسط هیئت داوران، برگزیدگان پس از ماه مبارک رمضان اعلام می‌شوند و به آنها جوایز و لوح تقدیر اهدا خواهد شد.

چهار کتاب کانون به زبان چینی منتشر شد

«پرنده، پسرک، قطار» به نویسندگی احمدرضا احمدی و تصویرگری راشین خیریه، «ماه بود و روباه»، «سارای مهربان» و «من می‌ترسم» هر سه به نویسندگی و تصویرگری آناهیتا تیموریان، عنوان‌ این کتاب‌ها هستند که به زبان چینی منتشر شده‌ است.

افزایش ۲۰درصدی یارانه کتابفروشی‌های عضو «بهارانه کتاب»

طرح «بهارانه کتاب۹۹» از بیستم اردیبهشت ماه با یارانه ۲ میلیارد تومانی آغاز به کار کرده است.خریداران کتاب تا ۳۰اردیبهشت ماه فرصت داشتند با مراجعه به کتابفروشی‌های عضو این طرح تا سقف ۱۵۰هزار تومان با یارانه ۲۰درصد کتاب خریداری کنند.با توجه به گزارش‌های ارائه شده از سوی موسسه خانه کتاب به عنوان مجری طرح از میزان استقبال مخاطبان و مطالبات کتابفروشان و همچنین نظر به دغدغه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص سیاست‌های حمایت از کتابفروشان و چرخه نشر با همراهی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اعتبار کتابفروشی‌های عضو در طرح «بهارانه کتاب۹۹» در سراسر کشور ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

بدون فردوسی و شاهنامه سرنوشت زبان فارسی نامعلوم بود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به مناسبت بزرگداشت روز ملی حکیم ابوالقاسم فردوسی و پاسداشت زبان فارسی، شاهنامه را رفیع‌ترین قله ادب پارسی خواند.

سید عباس صالحی در این پیام نوشته است:

«آسمان سراسر افتخار و عظمت ادبیات ایران، سرشار از ستارگان پرفروغی است که تاریخ بلند و پرشکوه ما را همواره روشن و تابنده نگاه داشته است. فرهنگ غنی این سرزمین به واسطه بزرگان و مفاخری زنده و پویاست که اندیشه و منش آنها، برگ‌های زرینی در دفتر اوراق فرهنگ و ادب فارسی آراسته و صفحات درخشان فرهنگ و هنر ایرانیان را در جغرافیای پهناور و تاریخ کهن دامن این مرز و بوم به هم متصل کرده است.

مقدمات آماده سازی کتابخانه‌های عمومی جهت بازگشایی از ۲۹ اردیبهشت

بر اساس بخشنامه‌ای که در جلسه روز چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت دبیر کل و مسئولان نهاد مصوب شد، کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور بعد از حدود ۳ ماه تعطیلی اضطراری با رعایت ضوابط و دستورالعمل‌های بهداشتی آغاز به کار می‌کنند.

بر اساس این بخشنامه در مرحله نخست به ادارات کل استانی تکلیف شده است به تناسب تعداد کتابداران و کارکنان کتابخانه ها، اقلام بهداشتی شامل شیلد محافظ صورت، ماسک صورت، دستکش یک بارمصرف و مایع ضدعفونی کننده دست، تهیه کنند و تمهیدات لازم را برای جداسازی فضا‌های کاری کتابداران با مراجعه کننده‌ها و اعضا با استفاده از حائل‌های پلاستیکی و شفاف پیش بینی کنند.

انتهای پیام/ 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار