به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،مجید فراهانی عضو شورای شهر تهران در نطق پیش از دستور خود که در آغاز جلسه علنی شورای شهر تهران ایراد کرد ،گفت: سه سال پیش در ۲۹ اردیبهشت ماه ۱۳۹۶، مردم تهران همراه یکایک ایرانیان از همه اقوام، مذاهب و اقلیتها برای ایران و برای تهران به پای صندوقهای رای آمدند و امیدوار به فردایی بهتر برای همه ایرانیان انتخابی معنادار کردند، تا ایران با چهره عقلانی اش و تهران با چهره انسانی اش حماسه آفرین شود.
عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه در این مسیر در شورای پنجم تلاش کردیم تا"برای تهران" از هیچ تلاشی دریغ نکنیم اظهار کرد: با یاری مردم و دولت با تکیه بر ظرفیتها و اختیارات قانونی تلاش کردیم گرهای از کلاف مشکلات تهران امروز بگشاییم، در این مسیر البته برخی گرهها به علت کوتاهی دولت همچنان باز نشده است.
او افزود: مهمترین مشکلات تهران که همشهریان از شورای شهر و مدیریت شهری انتظار حل و تخفیف آن را داشتند، حل معضل «آلودگی هوا» و «ترافیک» است، مشکلاتی که حل آنها نیازمند بازشدن گره توسعه حمل و نقل عمومی است!
فراهانی با بیان اینکه وجود آلودگی هوا و وضعیت اضطراری آن برای یکایک همشهریان حس میشود، اظهار کرد:، اما همچنان ۴۰ درصد شهروندان از خودروهای شخصی استفاده میکنند و این روند حتی با گرانی بنزین و اعمال محدودیت در تردد خودروها کاهش جدی پیدا نکرده است، بلکه در این روزها به علت شیوع کرونا افزایش نیز پیدا کرده است.
او افزود: ریشه این رفتار در چه چیزی نهفته است؟ آیا از خود پرسیده ایم چرا همشهریانمان استفاده از خودروهای شخصی را بر حمل و نقل عمومی ترجیح میدهند؟ پاسخ این سوال گرهی است که گشودن آن به حل معضل آلودگی هوا و ترافیک منجر خواهد شد.
فراهانی با تاکید بر اینکه این گره چیزی نیست جز آنکه شهرمان تهران از یک سیستم حمل و نقل عمومی در دسترس، سریع، امن و به روز برخودار نیست! گفت: متاسفانه تجربه واقعی که اغلب ما از سفربا وسایل حمل و نقل عمومی در خاطر داریم تصویر اتوبوسها و واگنهای فرسوده، شلوغ و دارای تاخیر در حرکت است، غلبه این تصویر ذهنی و واقعی بودن آن در عمل باعث شده است تا ما استفاده از خودروی شخصی را بر حمل و نقل عمومی ترجیح دهیم.
فراهانی در ادامه اظهار کرد: متاسفانه ۵ عامل اساسی یعنی سهم ۵۴ درصد فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی تهران، متوسط طول عمر ۱۱ سال اتوبوسهای فعال در سطح شهر، زمین گیر شدن حداقل روزانه ۳۰۰ دستگاه اتوبوس به صورت روزانه برای اعزام به تعمیرگاه، افزایش هزینههای تعمیر و نگهداری و بالارفتن هزینه تامین ناوگان جدید، دست به دست هم داده اند و نفسهای شبکه اتوبوسرانی تهران را به شماره انداخته اند.
عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه اتوبوس به عنوان یک گزینه سفرهای درون شهری به علت برخورداری از شبکه گسترده در سطح محلات مختلف شهر انتخاب اول همشهریانمان در محلات حریم، دورتر از هسته مرکزی شهر و ... است،گفت: این مساله سبب شده است تا اتوبوس سهم حداقل ۱۶ درصدی از جابجایی شهروندان تهرانی کسب کند، البته افزایش نرخ بنزین، شرایط اقتصادی ناشی از رکود تورمی و شیوع کرونا در افزایش این سهم نقش جدی داشته است.
او خاطرنشان کرد: مجلس شورای اسلامی، شورای اقتصاد و هیئت وزیران در ادوار مختلف با درک درست از لزوم توجه به توسعه و نوسازی ناوگان اتوبوس رانی شهرها با تصویب اختصاص چند مورد تلاش کردند تا زمینههای قانونی را ایجاد کنند،گفت: بخشی از درآمد حاصل از آزادسازی قیمتها در قانون هدفمندی یارانهها، قانون هوای پاک، قانون توسعه حمل و نقل عمومی، پرداخت ۱۰ درصد از جرایم رانندگی سهم شهرداری از محل طرح LEZ، منابع حاصل از صرفهجویی سوخت برای نوسازی ناوگان فرسوده اتوبوس بخشی از این مواردند.
فراهانی با بیان اینکه زمینههای قانونی لازم برای توسعه و نوسازی ناوگان اتوبوس را برداشته اند ،گفت: این همه مصوبه و قانون منجر به تحویل حتی یک دستگاه اتوبوس جدید در هشت سال گذشته از سوی دولت به شهرداری تهران نشده است!
او خطاب به رئیس جمهور اظهار کرد: جناب آقای دکتر روحانی، مردم تهران در ۲۹ اردیبهشت ۹۶ در کنار مردم ایران برای رای به شما حماسه آفریدند و شما را در نیمه راه تنها نگذاشتند، اینک شما در حمایت از حامیان سیاسی پس از انتخابات آنها را تنها گذاشتید امری سیاسی است، اما بی تفاوتی و بی عملی دولت شما در عدم تحویل حتی یک اتوبوس جدید به شهرداری تهران که همراه و یاور دولت شما بوده است جفا به مردم خوب و شریف تهران نیست؟
فراهانی افزود: جناب آقای رئیس جمهور، یادمان نرفته است که در بهمن ۱۳۹۶ به مردم قول دادید که «آنچه امروز به مردم قول میدهیم این است که دولت دوازدهم مصممتر از دولت یازدهم اهتمام دارد که خودروهای فرسوده را در اسرع وقت از ناوگان حمل و نقل جادهای برونشهری و درونشهری، خارج کند و تلاش ما این است که بتوانیم در سالهای پیشرو آن را به انجام برسانیم.» این عیناً قول و عهد و وعده شما بود و شما در برابر آن مسئولید!
عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: روحانی رئیس جمهور پی نوشت حضرتعالی در نامه شماره ۳۴۴۲۸/۱۰ مورخ ۲۷/۱/۱۳۹۹ شهردار محترم تهران مبنی بر «درخواست تامین ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برای اتوبوس رانی تهران» که مرقوم فرموده بودید «صرفا اورهال اتوبوسهای زمین گیر شده در اولویت است»، علی رغم شرایط سخت دولت در شرایط ناشی از تحریمهای ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران بسیار متاثر کننده بود، ظاهراً دولت شما بر آن است تا نقشش را در قبال شهرداریها بر اساس قانون از تامین کننده تدارکات به تعمیرات تنزل دهد.
فراهانی اظهار کرد: از ما اعضاء شورای شهر تهران و موکلا مردم تهران انتظار نداشته باشید که بپذیریم دولت شما تدارکاتچی یا تعمیراتچی است؛ خوشبختانه شما از اعتماد و اختیارات ویژه تفویض شده مقام معظم رهبری به شورای هماهنگی سران قوا برخوردارید. اختیاراتی که همه ما در افزایش قیمت بنزین، تصویب بودجه سال ۱۳۹۹ و... جلوههایی از آن را دیده ایم!
او افزود:ای کاش از این فرصت و ظرفیت برای باز کردن گره نوسازی اتوبوسهای تهران که ثمره و نتایجش شهر منطقه تهران را از پردیس تا هشتگرد تحت تاثیر خود قرار میدهد بهره ببرید و برای هوادارانتان امید آفرین باشید.
فراهانی ادامه داد: جناب آقای رئیس جمهور؛ فارغ از وظایف قانونی برای دولت در این بخش، دولت به عنوان بزرگترین بهره گیرنده از خدمات و زیرساختهای شهری تهران و در مقام یک شهروند باید نقش و وظیفه اجتماعی خود را در قبال دیگر شهروندان ساکن تهران ایفا کند و هزینههای شهروندی خود را بپردازد و از مدیریت شهری تهران که در مسیر همراهی با دولت از هیچ تلاشی دریغ نکرده است حمایت کند.
او با بیان اینکه دغدغههای جنابعالی در شرایط ناشی از شیوع کرونا و پسا کرونا در حوزه پایداری فعالیت ها، کسب و کار و خدمت رسانی به شهروندان در سایه سرویس دهی شبکه حمل و نقل عمومی، پایداری خدمات شهری محقق شده است و این روند همچنان ادامه خواهد یافت.گفت: شهرداری تهران در صف مقدم خدمت رسانی دوشادوش وزارت بهداشت و درمان گام برداشته است.
فراهانی اظهار کرد: انتظار مردم تهران از رئیس جمهور آن است که دولت یار و همراه شهرداری باشد و در گذار از این مرحله سخت شهرداری را در برخورداری از منابع صندوق توسعه ملی حمایت کند تا شهرداری و شورا نیز در کنار دولت برای تامین نیازمندیهای مردم به ویژه در بهبود دسترسی و گسترش شبکه اتوبوس رانی به عنوان بخشی از خدمات حمل و نقل عمومی ارزان قیمت گام بردارند.
عضو شورای شهر تهران در پایان اظهار کرد: «وَأَوْفُوا بِالْعَهْدِ ۖ إِنَّ الْعَهْدَ کَانَ مَسْئُولًا» و همه به عهد خود باید وفا کنید که البته (در قیامت) از عهد و پیمان سؤال خواهد شد؛ همه ما در برابر عهدی که با مردم بستیم و وعدهای که داده ایم مسئولیم، امیدوارم که در عمل به عهد و پیمانمان با مردم و ادای حق به شهر پیش قدم باشیم تا موجبات رضایت مردم که شعبهای از رضایت الهی است را فراهم کنیم.
انتهای پیام/