اراک از نظر شاخص های فرهنگی شهر رتبه متوسط را کسب کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، مرتضی سورانه رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهراراک در خصوص تحلیل پژوهش آماری انجام شده از شاخص های‌ توسعه فرهنگی استان های کشور گفت: استان مرکزی جزء استان‌های متوسط می باشد.

سورانه افزود: استان تهران بر اساس این شاخص ها از نظر تعداد خبرگزاری های استانی، مراکز فرهنگی، سینماها، کتابفروشی ها، لیتوگرافی، چاپخانه، صحافی، موسسات نشر، تعداد دفتر مطبوعات و نشریه، کتاب‌های موجود و کتاب‌های امانت داده شده به عنوان برترین استان دارای توسعه فرهنگی انتخاب شده است.

او در ادامه بیان کرد: در تحلیلی که انجام گرفته به پیامدهای نابرابری  در توسعه فرهنگی پرداخته شده و از این تحلیل ها برای شهر اراک می توان استفاده کرد که در شهر اراک چقدر فرصت‌های برابر برای ارتقاء و اجرای فعالیت‌های فرهنگی وجود دارد.

سورانه با طرح این سوال که مدیریت شهری در ایجاد فرصت های برابر چقدر تلاش کرده  و تمرکز فعالیت فرهنگی در شهر اراک کجاست؟ گفت: در هر شهری تمرکزگرایی باشد در نقطه مقابل حاشیه گرایی به وجود می‌آید، حاشیه ای که مورد توجه قرار نمی‌گیرد و کسانی که مورد بی اعتنایی و کم مهری قرار می گیرند، طبیعتاً کنش ها به واکنش ها تبدیل می‌شود که این واکنش ها مدیریت شده نیست و آثار مخربی با خود به همراه خواهد داشت.

رتبه متوسط اراک در شاخص های توسعه فرهنگی شهر

ثامنی مدیر کل کتابخانه های عمومی استان مرکزی گفت: در اراک ۱۸ کتابخانه وجود دارد که توزیع آن در مرکز شهر نیست و بسیاری از کتابخانه ها در حاشیه شهر می باشند، از این اماکن به نحو احسن استفاده نگردیده و حدود یک میلیون هفتصد هزار جلد کتاب در کتابخانه های استان وجود دارد که مورد بهره ‌برداری قرار نمی‌گیرد. از این اماکن می‌توان برای اجتماعات دانشجویی و دانش‌آموزی نیز استفاده کرد.

سورانه رییس کمیسیون فرهنگی  اجتماعی شورای شهراراک گفت:اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بعد از اینکه میزان نفوذ و پراکندگی انجمن های ادبی را اعلام کرد ، شورای شهر و شهرداری این آمادگی را دارد که خانه فرهنگ،سالن جلسات شورا، سالن اجتماعات شهرداری منطقه ۴ و فرهنگسرای سیدالشهداء را طبق‌‌‌‌ برنامه اعلامی از قبل، در اختیار انجمن ها قرار دهد.

او در خصوص خرید کتاب و آثار هنری، اعلام نمود طبق مصوبه شورا بخشی از آثار مولفان و نویسندگان اراکی با موضوع هویت و فرهنگ اراک توسط شهرداری خریداری خواهد شد .

سورانه با اشاره به اینکه قبل از هر کاری ابتدا باید میزان اثرسنجی آن انجام پذیرد به شهرداری و سازمان فرهنگی پیشنهاد داد: در خصوص تبلیغات  بیلبوردهای سطح شهر ارزیابی اثرسنجی انجام دهند، به این صورت که تا چه اندازه پیام ها و تبلیغات در جامعه تاثیر گذار می باشد.

انتهای پیام / م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.