به گزارش خبرنگار
گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از
مشهد، محمود سیادت نایب رئیس اتاق خراسان رضوی و رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان "شعبه مشهد" در نشست تخصصی به منظور بررسی مشکلات مرزی استان خراسان با کشورهای همجوار با حضور نمایندگان تشکلهای مرتبط در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان برگزار شد، گفت: دو کشور ایران و افغانستان به برکت پیوندهای فرهنگی و زبانی، زمینههای فراوانی برای تعامل و ارتباط در اختیار دارند و همین بسترها نیز باعث شده تا
روابط اقتصادی دو کشور، در گذر ایام رو به توسعه بگذارد.
او با اشاه به اهمیت استراتژیک گمرک دوغارون به عنوان گذرگاه ترانزیت و صادرات استان افزود: مشکلات کهنه و ریشهداری در این منطقه وجود دارد که به رغم پیگیریهای مستمر پارسال و طرح در مجامع مختلف، به قوت خود باقی هستند و فرصتهای رشد تجارت کشورمان را در این بزنگاه سخت تحریمها کاهش میدهند.
نایب رئیس اتاق خراسان رضوی ادامه داد: پیوندهای موجود و روابط فرهنگی و اقتصادی دو کشور اقتضا میکند تا از ظرفیت این مرز برای دو کشور بهره بگیریم. بخش عمده ترانزیت و صادرات استان از این مرز انجام میگیرد و پرداختن به آن برای ما حائز اهمیت است. رابطه ما با افغانستان، شامل یک مجموعه بزرگ از اقتضائات میشود.
سیادت بیان کرد: همه عناصر مرتبط با این بحث، واقف و معترف بر این مسئله هستند که مرز دوغارون به لحاظ زیرساخت مناسب نبوده و اگرچه در مرزهای ماهیرود و میلک نیز مشکلات بعضا مشابهی وجود دارد، اما در دوغارون با توجه به وجود عنوان «منطقه ویژه اقتصادی»، انتظار میرود که ظرفیتهای موجود و منابع درآمدی، به کمک توسعه و حل مشکلات آن بیایند.
او فقدان مدیریت واحد مرزی، انحصارگرایی در بعضی امتیازات این منطقه، عدم هماهنگی بخشهای مختلف و مرتبط را عامل بروز مشکلات موجود برشمرد و تصریح کرد: تلاش پارلمان بخش خصوصی استان، اتاق مشترک ایران و افغانستان، کمیسیون حمل و نقل اتاق مشهد و انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی، بررسی تحلیلی و ریشهای مشکلات، ارائه پیشنهادات اجرایی و پیگیری موثر برای حل آنها خواهد بود، اما قطعا، بدون همگرایی و همراهی نهادهای متولی و نظارتی، گرهی گشوده نخواهد شد.
احمد زمانیان رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق مشهد گفت: به باور ما، منطقه ویژه اقتصادی دوغارون ظرفیتی ناب برای سرمایهگذاری به شمار میآید، اما به دلیل ضعف زیرساختی، انحصارگرایی و عدم معرفی ظرفیتهای آن، این فرصت مهم برای اشتغال و سرمایهگذاری در منطقه، مورد غفلت قرار گرفته است.
«مشکل همیشگی مرزدوغارون»
او با اشاره به صفهای طویل کامیونها و ناوگان
حمل و نقل صادراتی و
ترانزیتی به عنوان یک مشکل قدیمی در این مرز، افزود: به دفعات اعلام شده که نزولات جوی و حتی مشکلات کوچک و خرد دیگر، به سادگی مدیریت عبور ماشینهای ترانزیتی و تجاری از این مرز را با مشکل و معطلیهای طولانی مواجه میکنند.
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بینالمللی خراسان رضوی، وجود تصمیم گیران متعدد در این مرز و عدم همگرایی آنها را یک مشکل عمده برای این منطقه برشمرد و ادامه داد: این انجمن با مشارکت اتاق مشهد، پژوهشی را به منظور احصاء مهمترین مشکلات این منطقه، به سرانجام رساند. در این رابطه دیدگاه گروهی از کارشناسان و صاحبنظران برای علتیابی و چاره جویی از این مشکلات اخذ و جمع بندی شد. در تلاش هستیم تا این پژوهش را با نگاهی تخصصی تر، ادامه دهیم.
بیشتربخوانید؛ مشکلات ترانزیت به ترکمنستان چطور حل خواهد شد؟
محمود امتی مسئول نظارت راهبردی کمیسیونهای اتاق مشهد نیز در این جلسه با اشاره به جزئیات این پژوهش و نتایج حاصله از آن پرداخت و گفت: فقدان یا عدم اجرای طرح جامع و برنامهای مدون برای این منطقه، نبود یک مدیریت واحد مرزی، مشکلات زیرساختی و مدیریتی در منطقه ویژه دوغارون، عدم حضور، نظارت و استقرار سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای در منطقه برای انجام بعضی کنترلها از جمله مشکلات احصائی هستند.
او با اشاره به بعضی از مشکلات موجود در منطقه ویژه دوغارون افزود: فقدان فضای رقابتی برای حضور گسترده تشکل ها، سرمایه گذاران و شرکتها منجر به رشد رانت شده است. به موارد مذکور، شلوغی و گره ترافیکی در منطقه ویژه، عدم نظارت کافی را نیز بیافزایید که به تشریح در گزارش مذکور آمده اند در بازارچه مرزی نیز با مشکلاتی مشابه به واسطه ضعف نظارتها مواجه هستیم.
نایب رئیس هیات مدیره انجمن شرکتهای حمل ونقل بین المللی خراسان، ادامه داد: رمزگشایی از عمدهترین دلایل مزمن شدن چالشها و مشکلات موجود در این منطقه نیازمند بررسیهای عمیق و بازنگری در زیرساختهای موجود و چه بسا بازتعریف در ساختارها است.
امتی بیان کرد: پیشنهاداتی اصلاحی در این باب ارائه شد که از جمله آن ضرورت ایجاد یک پارکینگ با ویژگیهای یک مجموعه بین المللی در این منطقه بود.
مجید محمدنژاد رئیس اتاق مشترک ایران و ترکمنستان نیز در این جلسه به تشریح شرایط موجود در مرزهای مشترک این دو کشور و وضعیت تجارت در شرایط شیوع کرونا پرداخت و گفت: معتقدیم که تشکلهای اقتصادی میتوانند در احصاء، پیگیری و مطالبه گری برای حل مشکلات مرزی، نقش ارزشمندی را ایفا کنند.
او افزود: بپذیریم که امروز بخشهای مختلفی با مقوله فساد و مبارزه با آن دست به گریبان هستند. تا این پدیده مخرب ریشه کن نشود، هر اقدام و طرحی ناکارآمد خواهد بود و مشکلات موجود در مرزهای ما نیز از همین جنس است.
این عضو هیات نمایندگان اتاق مشهد ادامه داد: حل مشکلات تجارت و صادرات در مرزهای کشورمان، به نسخههای اختصاصی برای هر مرز " بنا به اقتضائات آن " نیاز دارد. در بحث ترکمنستان، مشکلات عمدتا بر تنیده شدن مسائل سیاسی با رویههای عادی گمرکی و اجرایی مرتبط است و در این باب باید رایزنیهای دیپلماتیک انجام بگیرد تا هر بهانه سیاسی به بروز چالش برای فعالان اقتصادی و صادرکنندگان در مرزها منجر نشود و مسیر تجارت و حمل کالا به آسیای میانه، متوقف نگردد.
علی کبیر دبیر اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: مشکلات این منطقه و مرز آن به دفعات در کمیسیونهای تخصصی، شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی و نشستهای کارشناسی اتاق مشهد مورد بحث و بررسی قرار گرفته و ارادهای بزرگ برای گره گشایی از این مشکلات نیاز است.
او افزود: مقرر است تا ریاست اتاق ایران در جلسهای با معاون اول رئیس جمهور، مسائل عمومی مرزها را مورد بررسی قرار دهد. طبیعتا گره گشایی از مشکلات مرزها، نیاز به بررسی تخصصی برای هر کدام از آنها دارد و یکی مسائل موجود نیز بحث منطقه ویژه دوغارون خواهد بود. تاکید ما نیز بر ارائه یک دیدگاه کارشناسی از زاویه دید بخش خصوصی، به مقامات عالی اجرایی است.
انتهای پیام//ز.ق