بر اساس اعلام سازمان امور دانشجویان، متقاضیان میهمانی و انتقال در سامانه سجاد تا پایان امروز برای ثبت نام فرصت دارند.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،  دانشجویان دانشگاه‌های سراسری که بنا به دلایلی قصد ادامه تحصیل در دانشگاه خود را ندارند، می‌توانند در زمانی که توسط وزارت، علوم تحقیقات و فناوری در نظر گرفته می‌شود، نسبت به تغییر دانشگاه خود اقدام کنند.

این دسته از دانشجویان در صورتی که شرایط مورد نظر را داشته باشند، می‌توانند درخواست خود را مبنی بر انتقالی یا میهمانی در سایت سازمان امور دانشجویان وزارت علوم (سجاد) اعلام کنند.

دانشجویان مقطع کارشناسی که متقاضی استفاده از تسهیلات انتقال و میهمانی در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۹۹ هستند تا پایان ساعت ۲۴ امروز (چهارشنبه، ۳۱ اردیبهشت) مهلت دارند نسبت به ثبت نام در سامانه سجاد اقدام کنند.

دانشگاه‌ها تنها درخواست‌هایی را بررسی خواهند کرد که از طریق سامانه سجاد ثبت شده باشند؛ بنابراین کلیه متقاضیان میهمانی که تمایل دارند در ترم آینده درخواست انتقال، میهمانی و میهمانی دائم آنان بررسی شود؛ لازم است از طریق این سامانه اقدام کنند. پس از اتمام ثبت نام، دانشجویان متقاضی از اول خرداد تا ۱۵ تیر نسبت به بررسی درخواست‌ها اقدام کرده و از ۱۶ تیر تا ۳۱ مرداد دانشگاه‌های مقصد درخواست‌های موافقت شده توسط دانشگاه مبدا را بررسی می‌کنند.

شرایط ثبت نام نقل و انتقال دانشگاه سراسری

تمام دانشجویان برای ارسال درخواست خود مبنی بر میهمانی یا انتقال به دانشگاه دیگر باید ابتدا از شرایط آن اطلاع یابند و سپس نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند. دانشجویان ترم آخر هر یک از دوره‌های تحصیلی، مجاز به ثبت نام در طرح نقل و انتقالی نیستد.

حداقل نیمسال‌های تحصیلی که باید گذارنده شود تا دانشجو مجاز به ثبت نام در نقل و انتقالات باشد، یک نیمسال تحصیلی است.

در واقع دانشجویانی که ترم یک هستند، نمی‌توانند در طرح نقل و انتقالات ثبت نام کنند مگر دارای شرایط خاص باشند.

دانشجویانی که یک بار در طول دوره تحصیلی خود در نقل و انتقالات ثبت نام نکرده‌اند، برای بار دوم مجاز به ثبت نام در این طرح نیستند. در واقع امکان انتقال دانشجویان دانشگاه‌های سراسری در هر یک از دوره‌های تحصیلی، فقط یک بار است.

رشته و گرایشی که دانشجو در حال تحصیل در آن است، باید در دانشگاه مقصد ارائه شده باشد. (دانشگاه مقصد دانشگاهی است که دانشجو قصد انتقالی به آن را دارد).

دانشجویانی که بدون آزمون در دانشگاه پذیرفته شده اند، مجاز به ارسال درخواست مبنی بر نقل و انتقال نیستند. در واقع فقط دانشجویان رشته‌های با آزمون می‌توانند در طرح نقل و انتقالات شرکت کنند.

دانشجویان غیر ایرانی که متقاضی انتقال هستند باید درخواست آنها در اداره امور بین الملل و کمیسیون نقل و انتقالات بررسی شود.

دانشجویانی که در حال تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور هستند، امکان انتقال به دانشگاه‌های کشور را ندارند.

میهمانی و انتقال دانشجویان به دانشگاه‌هایی که فرد عضو هیئت علمی یا کارکنان آن هستند، امکان پذیر نیست. برای مثال دانشجویی که در دانشگاه روزانه ۱ در حال تحصیل است و در دانشگاه روزانه ۲ جزو هیئت علمی یا کارکنان است، این دانشجو امکان انتقالی از دانشگاه روزانه ۱ به دانشگاه روزانه ۲ را ندارد.

میانگین نمرات دانشجویان متقاضی نقل و انتقال باید بالاتر از میانگین نمرات دانشجویان دانشگاه مقصد در همان رشته تحصیلی باشد. میانگین نمرات دانشجویان دوره کارشناسی پیوسته بر اساس ۳ ترم تحصیلی متوالی و برای دانشجویان دوره کارشناسی ناپیوسته بر اساس ۲ ترم تحصیلی، در نظر گرفته می‌شود.

مدرک فارغ التحصیلی دانشجویان انتقال یافته توسط دانشگاه مقصد صادر می شود. انتقال دانشجویان از دانشگاه‌های روزانه به دانشگاه‌های غیرانتفاعی و پیام نور امکان پذیر است.

امکان انتقال دانشجویان از یک دانشگاه به دانشگاه دیگر در یک شهر فراهم نیست مگر برای گذراندن واحد‌های تک درس باشد.

انتقالی از دوره شبانه به روزانه، دانشگاه پیام نور به دوره روزانه یا شبانه، دانشگاه غیرانتفاعی به دوره روزانه یا شبانه، دانشگاه غیردولتی به مراکز فنی و حرفه‌ای و علمی کاربردی ممنوع است.

دانشجویانی که با درخواست میهمانی و انتقالی آنها در دوره روزانه موافقت می‌شود، موظف به پرداخت شهریه‌ای برابر با میزان شهریه دوره نوبت دوم همان دانشگاه است. در صورتی که دانشجو نمره قبولی دانشگاه مقصد را با توجه به کارنامه نهایی خود در کنکور سراسری داشته باشد، از پرداخت شهریه معاف خواهد بود.

آن دسته از دانشجویانی که علاوه بر انتقالی، متقاضی تغییر رشته نیز هستند، لازم است درخواست خود را به صورت کتبی به دانشگاه مبدا ارائه کنند تا در صورت احراز شرایط مورد نیاز و موافقت دانشگاه، امر تغییر رشته و انتقالی به صورت همزمان صورت بگیرد.

در صورت انتقال، واحد‌هایی که با نمره ۱۲ و بالاتر توسط دانشجو در دانشگاه مبدا گذرانده شده اند، عینا در دانشگاه مقصد نیز پذیرفته می‌شوند.

در صورتی که قبلا از خدمات سامانه سجاد استفاده نکرده اید، ابتدا باید ثبت نام کرده و سپس از منوی خدمات – اداره کل دانشجوبان داخل- درخواست انتقالی و میهمانی را ثبت کنید. در مرحله سوم ثبت نام دقت کنید که باید مقطع تحصیلی دانشگاهی خود (دانشگاه مبدا) را با وضعیت شاغل به تحصیل وارد کنید.


بیشتر بخوانید: زمان ثبت نام دکتری بدون آزمون دانشگاه‌های سراسری سال ۹۹


مراحل ثبت نام در سامانه سجاد

اگر پس از ورود به سامانه، منوی انتقالی و میهمانی را مشاهده نمی‌کنید، یکی از حالت زیر امکان‌پذیر است:

- در مرحله ورود سوابق تحصیلی، مقطع دانشگاهی خود را وارد نکرده اید.

- در یکی از مقاطع کاردانی، کارشناسی ناپیوسته، کارشناسی پیوسته و دکترای حرفه‌ای شاغل به تحصیل نیستید.

- بازه زمانی ثبت درخواست هنوز شروع نشده یا به اتمام رسیده است.

سپس نام کاربری، کد ملی و رمز عبور را که در زمان ثبت نام انتخاب کرده اید را وارد کنید.

دانشجویان می‌توانند پس از ثبت درخواست و دریافت کد پی‌گیری، نتیجه درخواست خود را از طریق سامانه سجاد پی‌گیری کنند. از مراجعه حضوری به دانشگاه‌ها و سازمان با توجه به شرایط موجود، خودداری شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار