به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش در نشستی با عنوان «عملکرد آموزش و پرورش در مواجهه با کرونا» اظهار کرد: عمیقترین موضوع برای دستیابی به پیشرفت، ساماندهی جریان یادگیری است.
او ادامه داد: دانایی و توانایی جزو رفتارهای اکتسابی افراد است و فرد هنگامی که در اختیار آموزش و پرورش قرار میگیرد امکان دستیابی به این مهم را دارد.
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه فردای جامعه، محصول آموزش و پرورش امروز است، اظهار کرد: وضعیت نظام آموزشی در کیفیت ایجاد موقعیتهای یادگیری ارزیابی میشود، بنابراین آنچه برای آینده یک سرزمین باید مورد توجه قرار گیرد، یادگیری است.
او با بیان اینکه آموزش، جزو تفکیک ناپذیر هر برنامه توسعهای است، گفت: مهمترین ماموریت آموزش و پرورش تقویت فرایند یادگیری است.
حاجی میرزایی بیان کرد: تاثیرات کرونا را از حیث دامنه و فراگیری با هیچ اتفاقی نمیتوانیم مقایسه کنیم، اما محکوم به تغییرات جدید نیستیم و جابجایی توانمندیها به ما فرصت میدهد تا کارها را پیش ببریم.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به مهمترین چالشها در زمینه آموزش و پرورش گفت: نابرابری فرصتهای آموزشی، مهارت ناکافی برای معلمان، کیفیت نامناسب خدمات آموزشی، ناکارآمدی نظام ارزشیابی و امکانات و نامناسب بودن فضاهای آموزشی از جمله این موارد است.
در ادامه علی باقرزاده، رئیس مرکز هماهنگی و دفتر وزارتی بیان کرد: شیوه ارائه برنامه «شاد» کاملا اختصاصی، فراگیر و همچنین تعاملی و قابل توسعه است. در عرض ۴۰ روز، بخش عمدهای از دانش آموزان عضو آن شدند و بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون پیام در آن رد و بدل میشود.
او ادامه داد: طبق تحقیقات انجام شده در مواردی، ترافیک شبکه شاد از واتس اپ هم بیشتر بوده است.
بیشتر بخوانید: نظام سنجشی کنکور ارزیابی درستی از توانمندیها ندارد
در ادامه حسن ملکی، رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به اینکه سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی قلب تپنده آموزش و پرورش است، گفت: نقشه اصلی فعالیتهای ما را پژوهش و نیاز سنجی تشکیل میدهد که پایه و بنیان برنامه ریزی درسی خواهد بود.
او ادامه داد: مهمترین عنصر در شرایط فعلی، کتاب درسی است که اعتبار بخشی میشود براین اساس سامانهای تشکیل دادیم که اعتبار بخشی را انجام دهد.
ملکی با اشاره به اینکه ۳۸ میلیون دلار برای خرید کاغذ درخواست کردیم، گفت: هر سال برای تهیه کاغذ با مشکل مواجه میشویم بنابراین به حمایت دولت نیازمندیم اکنون هم درخواست موافقت با اعتبار برای تامین کاغذ داریم.
در ادامه حسین خنیفر، رئیس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه ۲۱ هزار دانش آموخته را مهر ۹۹ تحویل آموزش و پرورش میدهیم، گفت: دوره جدید، دانش آموختگان با روش جدید مهر ۱۴۰۰ و کاردار حرفه معلمی فعال میشوند.
او افزود: طبق آمارهای موجود تا سال ۱۴۰۳ حدود ۱۹۷ هزار کمبود نیروی انسانی داریم که اگر سالانه ۲۵ هزار مهارت آموز و ۲۵ هزار دانشجومعلم جذب کنیم، مشکل رفع میشود.
رئیس دانشگاه فرهنگیان بیان کرد: در طرح آموزش به مهارت آموزان، ۲ پودمان با محوریت دروس معلمی، روش تدریس و پداگوژی انجام میشود. به این ترتیب پیش بینی میکنیم تا سال ۱۴۰۳ نیاز آموزش و پرورش به معلم را رفع خواهیم کرد.
خنیفر همچنین به اجرای طرح ۱۰۰-۳۱ اشاره کرد و گفت: این طرح برای اجرا نیاز به دستور وزیر آموزش و پرورش دارد که منتظر تحقق آن هستیم.
علی الهیار ترکمن معاون برنامهریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش با اشاره به اینکه منابع انسانی و مالی در خدمت آموزش و پرورش صرفاً برای تحت پوشش قرار دادن ۶۰ درصد دانشآموزان لازم و تعلیم کفایت میکند.
او گفت: آموزش و پرورش ۹۲ درصد جمعیت لازم التعلیم را تحت پوشش دارد و این تفاوت ۳۱ درصدی در منابع این وزارتخانه موجب مشکلاتی در استانداردها میشود.
معاون برنامهریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش به موضوع حقوق فرهنگیان هم اشاره و بیان کرد: حقوق فرهنگیان از سال ۹۷ تا سال ۹۸ رشد بیش از ۵۰ درصدی داشته است که این موضوع ناشی از بحث رتبه بندی و اصلاح امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری میشود همچنین امروز در هیئت دولت طرح رتبه بندی فرهنگیان ترمیم شد.
الهیار ترکمن وی با بیان اینکه جمعیت دانش آموزی از سال ۹۲ تا ۹۸، یک میلیون نفر افزایش پیدا کرده است، گفت: با وجود این شرایط ۱۰۰ هزار نفر از نیروی انسانی کاسته شده است و اکنون هم در اوج بحران خروج نیرو به دلیل بازنشستگیها هستیم پس باید در این مورد چاره اندیشی کنیم و این روند تا سال ۱۴۰۳ ادامه دارد .
او اضافه کرد: به طور متوسط هر سال ۲۰۰ هزار دانش آموز به جمعیت دانش آموزی کشور اضافه میشود و موج دوم افزایش دانشآموزی را شاهد خواهیم بود، اما در این شرایط هر سال ۷۰ هزار نیرو بازنشسته میشوند که همین موضوع موجب کاهش نیروی انسانی میشود.
اللهیار ترکمن تصریح کرد: اگر بخواهیم بر اساس استاندارد شورای عالی آموزش و پرورش نیروی انسانی در نظر بگیریم ۲۹۵ هزار نیروی انسانی کمبود داریم و اگر بر اساس شاخصهای سازمان اداری و استخدامی جلو برویم ۱۹۷ هزار کمبود وجود دارد همچنین ۸۹ هزار کمبود نیروی مشاوره و ۷۵ هزار کمبود کارکنان اداری مدارس را شاهد هستیم.
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش گفت: برای مهر ۹۹، ۵۰ هزار مجوز استخدام در حال صدور است همچنین از نیروهای حق التدریس شاغل، آزاد، بازنشسته، معلم تمام وقت، معلم خرید خدمات آموزشی، سرباز معلم و تدریس معاونان مدرسه استفاده خواهیم کرد.
او درباره پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان اظهار کرد: چهار هزار بازنشسته در سال ۹۸ داریم که ۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان پاداش پایان خدمت آنهاست برای پرداخت این مبلغ تنها مسیری که وجود دارد این است که اموال آموزش و پرورش و مدارس و اردوگاهها را بفروشیم که اگر بخواهیم به این سمت پیش برویم باید ۳۲ درصد مدارس فروخته شود.
انتهای پیام/