فرماندار کرمانشاه از همه سازمان‌های ذی ربط، گروه‌های مردمی، دهیاری‌ها و شوراهای‌ روستاها، بخشداری‌ها و شهرداری‌ها شهرستان خواست برای پیشگیری و مقابله با آتش‌سوزی‌های احتمالی فصل تابستان آماده باشند .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ فضل الله رنجبر فرماندار کرمانشاه بااشاره به پوشش گیاهی فراوان مراتع و جنگل‌ها در پی بارندگی‌های خوب سال زارعی جاری؛ از همه سازمان‌های ذی ربط، گروه‌های مردمی، دهیاری‌ها و شوراهای‌ روستاها، بخشداری‌ها و شهرداری‌ها شهرستان خواست برای پیشگیری و مقابله با آتش‌سوزی‌های احتمالی فصل تابستان آماده باشند.

او به بیش از ۴۶ مورد آتش سوزی در سال ۹۸ اشاره کرد و گفت : پارسال طرح دیده‌بان مراتع و جنگل‌ها برای جلوگیری از گسترش آتش سوزی ها موفقیت آمیز عمل کرد که امسال باید این طرح با توجیه بیشتر تقویت شود.

او افزود: طرح دیده بان از افراد بومی مناطق می خواهد به محض رویت شروع یک آتش سوزی در مراتع و جنگل های مناطق شان، در همان لحظات اول آتش سوزی را به منابع طبیعی با شماره ۱۵۰۴ گزارش دهند تا ارگان ها به موقع برای اطفای حریق وارد عملیات شوند.

او با بیان اینکه امسال برای مقابله با آتش سوزی ها باید با تمام توان آماده باشیم، گفت: سازمان محیط زیست، منابع طبیعی، دهیاری ها، شوراهای روستا، هلال احمر و پایگاه های بسیج عشایر و روستایی مناطق، نیروهای مسلح و بخصوص نیروهای مردمی پای کار باشند تا ۲ و سه ماه آینده شاهد آتش سوزی نباشیم و یا به موقع وارد میدان شویم.

تفاهم نامه همکاری نیروهای مسلح برای اطفای حریق

رنجبر به تفاهم نامه همکاری نیروهای مسلح برای اطفای حریق اشاره کرد و از همکاری فرماندهان ارتش و سپاه استان برای اطفاء حریق در سال گذشته تقدیر کرد و گفت: پادگان ها برای پاکسازی علف های هرز از روش های غیراز آتش زدن گیاهان استفاده کنند تا از آتش سوزی ها جلوگیری شود.

فرماندار کرمانشاه پیشگیری و جلوگیری از آتش سوزی را بسیار مهم دانست و افزود: دهیاری ها و شوراهای روستا به عنوان مدیران بحران در منطقه باید بیشتر توجیه و تشویق شوند تا به موقع در راستای اطفای حریق عمل کنند.

رنجبر از منابع طبیعی و محیط زیست، بخشداری ها و شهرداری ها خواست هرچه زودتر نسبت به تشکیل گروه های مردمی به منظور خاموش کردن به موقع آتش سوزی ها مبادرت کنند و همچنین مناطق پرخطر که سابقه آتش سوزی در آنجا طی سال‌های گذشته بیشتر بوده شناسایی و تدابیر و اقدامات پیشگیرانه در دستور کار قرار دهند.

او از تشکیل یک بانک اطلاعاتی از مدیران و مسوولان اجرایی برای اطلاع رسانی به موقع تاکید کرد و گفت: در این بانک اطلاعاتی باید علاوه بر شماره تماس مسوولان و نام مسوولیت آنها، باید نقاط پر خطر درج شود و براساس آن امکانات، نیروها و احتمالات آتش سوزی مناطق در نظر گرفته شود.

او از شهرداری ها خواست با شناسایی بوستان های در معرض حریق مانند زیباشهر، سراب قنبر و بوستان کوهستان و تاق بستان در حالت آماده باش قرار گیرند.

او نقش گروه های مردمی در خاموش کردن آتش سوزها را خیلی مهم دانست و گفت: تا ارتش، بسیج و هلال احمر بخواهند نیرو جمع کنند کار سختی است و اگر نیروهای نزدیک منطقه در سطح روستاها باشند زودتر می توانند وارد کار شوند بنابراین هسته های مردمی برای اطفای حریق باید شکل گیرد که گام بسیار مهمی در بحث خاموش کردن به موقع آتش ها دارد.

او به امکانات کم ارگان ها برای خاموش کردن آتش سوزی های بزرگ مانند آتش برها، دمنده ها و دستگاه های تیغ زن اشاره کرد و گفت: هسته های مردمی می توانند به موقع با یک دستگاه تراکتور اقدام به اطفاء حریق کنند بنابراین توجه به گروه ها و هسته های مردمی، پایگاه های بسیج عشایری و روستایی در بحث اطفاء حریق بسیار مهم است.

رنجبر بر تیغه زنی حاشیه جاده های موصلاتی برای جلوگیری از آتش سوزی ناشی از ته سیگار مسافران و راننگان خودروها تاکید کرد.

او از جهاد کشاورزی شهرستان کرمانشاه خواست نظارت و توجه بیشتری برای جلوگیری از پس چرها و جارها داشته باشند و کشاورزان را توجیه کند از آتش زدن جار و پس چر خودداری کنند.

فرماندار کرمانشاه با اشاره به آتش سوزی سال‌های گذشته در منطقه جنگلی جلالوند، جامعه شوران و میان دربند گفت: حیف است این منابع بکر طبیعی آتش بگیرد و از بین برود اینها ثروت های واقعی زیستی ما هستند پس باید تمام تلاش خود را به خرج دهیم تا هرچه بیشتر جلو آتش گرفتن این مناطق را بگیریم.

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.