یکم ماه شوال مصادف با عید فطر یکی از گرامی‌ترین عید‌های مسلمانان است که در بین ترکمن‌ها از ارزش ویژه‌ای برخوردار و با سنت‌های خاصی همراه است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، تنوع قومی در گلستان و آداب و رسوم آن‌ها پر جاذبه است و یکی از این اقوام ترکمن‌ها هستند که در روز عید فطر رسم و رسوم‌های خود را اجرا می‌کنند.

روز‌های پایانی ماه مبارک رمضان، ترکمن‌ها با شور و شوق، خود را برای برگزاری عید فطر، آماده می‌کنند و در این ایام بازار‌های شهر‌های ترکمن نشین استان گلستان از جمله گنبدکاووس، آق قلا، بندرترکمن و کلاله پررونق است.
 
آداب و رسوم ترکمن های گلستانی در روز عید فطر
 

آخوند میرزا علی از علمای دینی ترکمن در این باره گفت: نظافت خانه و خرید مانند، لباس، شیرینی، آجیل و میوه برای سفره عید از مهمترین کار‌هایی است که خانواده‌های ترکمن را، در روز‌های پایانی ماه مهمانی خدا، به خود مشغول می‌کند.
 
آداب و رسوم ترکمن های گلستانی در روز عید فطر

او ادامه داد: همچنین پخت نوعی نان روغنی سنتی به نام قوقون، بین ترکمن‌ها مرسوم است که معمولا در روز‌های پایانی ماه رمضان در خانه‌های ترکمن پخت می‌شود و آن را بین همسایه ها تقسیم می‌کنند.

آخوند میرزا علی افزود: علمای دینی، مقدار زکات فطره را تعیین و آن‌ها نیز به عنوان وظیفه شرعی آن را رعایت می‌کنند که باید قبل از برگزاری نماز عید به افراد مستحق پرداخت شود.

او گفت: با توجه به شرایط کرونا صبح روز عید، ترکمن‌ها، نمازعید فطر را اقامه می‌کنند و به سخنان و پند و اندرز‌های واعظان گوش می‌دهند.
 
آداب و رسوم ترکمن های گلستانی در روز عید فطر
 

میرزا علی همچنین افزود: پس از آن ، ضمن تبریک عید به همدیگر، صله رحم را نیز با رفتن به منازل یکدیگر برجای می‌آورند و آن‌ها با جمع شدن دور هم در فضایی مملو از شادی و شعف و با خوردن تنقلات خوشمزه، به گفتگو می‌پردازند.
 
 
آداب و رسوم ترکمن های گلستانی در روز عید فطر
 

او گفت: کودکان و نوجوانان اعم از دختر و پسر نیز در حالی که لباس‌های نو پوشیده اند، به خانه اقوام خود سرزده و ضمن تبریک عید فطر، بر سر سفره‌های عید پذیرایی می‌شوند.
 
موسی جرجانی کارشناس فرهنگی ترکمن نیز درباره آداب و رسوم ترکمن‌ها در عید فطر گفت: ۳ یا ۴ روز مانده به عید فطر زنان ترکمن،‌ خود را برای بهتر برگزار کردن عید آماده می‌کنند.

او ادامه داد: آن‌ها علاوه بر اینکه خانه‌های خود را گردگیری و تمیز می‌کنند برای خرید عید به بازار می‌روند برای خود و فرزندانشان لباس نو تهیه می‌کنند.

جرجانی افزود: همچنین آن‌ها به پختن نانی به نام چافاتی می‌پردازند و بین همسایه‌ها و مسجد توزیع می‌کنند و مردم نیز برای درگذشتگان آن‌ها فاتحه می‌خوانند.
 
آداب و رسوم ترکمن های گلستانی در روز عید فطر

اوگفت: روز عید نیز آن‌ها ضمن پوشیدن لباس نو، نماز عید فطر را به شکرانه یک ماه بندگی اقامه می‌کنند و پس از آن به خانه دوستان و اقوام برای دید و بازدید می‌روند تا دیداری تازه کنند.

اعیاد، فطر و قربان در بین ترکمن ها، بسیار مهم و با ارزش است و سعی می‌کنند هر سال آن را با شکوه‌تر از سال قبل برگزار کنند.

گزارش از سیده معصومه مرتضوی اول
 
انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.