وزارت خارجه فرانسه با انتشار بیانیه‌ای به اقدام آمریکا مبنی بر خروج از معاهده آسمان‌های باز واکنش نشان داده و نسبت به این اقدام ابراز تاسف کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، وزارت خارجه فرانسه درباره اقدام آمریکا مبنی بر خروج از «معاهده آسمان‌های باز» ابراز تاسف کرد.

در بیانیه وزارت خارجه فرانسه آمده است که کشور‌های اروپایی همچنان بر این معاهده پایبند خواهند ماند.

معاهده امنیتی «آسمان باز» به امضای ۳۵ کشور خارجی رسیده و بر اساس آن کشور‌های عضو متعهد شده‌اند تا در آسمان سایر اعضای این معاهده پرواز‌های جاسوسی انجام ندهند.

آمریکا روز پنچ‌شنبه اعلام کرد که دیگر عضو معاهده بین‌المللی «آسمان‌های باز» نیست و این موضوع را طی روز‌های آتی به طور رسمی به سران عضو این معاهده اعلام می‌کند.

بیشتر بخوانید:

پنتاگون: جمعه به طور رسمی از معاهده آسمان‌های باز خارج می‌شویم

هایکو ماس: واشنگتن برای خروج از معاهده آسمان باز توجیه کافی ندارد

دونالد ترامپ و مایک پمپئو طی اظهار نظر‌های جداگانه‌ای اعلام کردند که دلیل خروج آمریکا از معاهده «آسمان‌های باز» عدم التزام روسیه به آن بوده، پمپئو همچنین مدعی شد که اگر روسیه مجددا به طور شفاف و کامل به این معاهده بازگردد، آمریکا هم در تصمیم خود تجدید نظر خواهد کرد.

پس از این اقدام یک‌جانبه آمریکا، سایر کشور‌های اروپایی واکنش نشان دادند. نمایندگان عضو ناتو قرار است تا ساعاتی دیگر از روز جمعه طی نشستی خروج آمریکا از معاهده آسمان‌های باز را بررسی کنند.

بر اساس این معاهده، کشور‌های عضو می‌توانند تا برای اطمینان از عدم تلاش سایر کشور‌ها در اشاعه تسلیحات، پرواز‌هایی تجسسی بر فراز سایر کشور‌ها را ترتیب دهند. این معاهده یکی از بزرگترین گام‌های غرب در کنترل اشاعه تسلیحات از زمان جنگ سرد تاکنون بوده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار