ساخت کولر‌های آبی با فیلترنانو توسط محققان داخلی

یک شرکت داخلی فیلتر هوای آنتی‌باکتریال ویژه کولر آبی تولید می‌کند که حاوی نانوذرات نقره بوده و به‌صورت پوشش روی کولر آبی قرار می‌گیرد تا از رشد باکتری‌ها در کولر جلوگیری کند.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، کولر‌های آبی و دیگر لوازم مشابه به خاطر قرار داشتن در فضای باز و آلوده بیرون و همچنین مکانیسم عمل ویژه خود، به طور مداوم در معرض گرد و خاک، ذرات معلق و همچنین عوامل باکتریایی، ویروسی، قارچی و سایر میکروارگانیسم‌های مضر برای انسان هستند. 

عدم تابش کامل آفتاب به داخل کولر‌ها و وجود رطوبت، پوشال، گرد و غبار و سایر فاکتورها، محیط داخلی کولر را محل مناسبی برای رشد و تکثیر عوامل بیماری زا می‌کند. کولر‌های آبی به عنوان یکی از محل‌های تجمع باکتری ها، قارچ‌ها و... به شمار می‌روند و این عوامل با جریان هوا به راحتی خود را به فضای داخلی منزل می‌رسانند. این مشکلات به خصوص در ابتدای استفاده از کولر‌ها بیشتر است.

اغلب کاربران این وسایل، کولر‌های خود را پس از گذراندن یک دوره تقریبا شش تا هفت ماهه، دوباره آماده‌سازی و راه اندازی می‌کنند؛ زیرا در طول ایامی که دستگاه فعال نبوده، گرد و غبار و خاک به تدریج در پوشال‌ها و کف کولر جمع شده است و همچنین رطوبت ناشی از بارندگی‌ها باعث ایجاد محیط مساعد و انباشته شدن آلوده‌کننده‌های زیادی شده که به رغم شستشوی پوشال‌ها و داخل بدنه باز هم بخشی از آلودگی‌ها باقی مانده و آلودگی محسوسی در هوای ورودی به منازل و اماکن وجود خواهد داشت.


بیشتر بخوانید: راه‌اندازی خط تولید ۷ محصول جدید در حوزه کرونا


برای حفظ سلامتی ساکنان، مهیا کردن هوای سالم و عاری از آلودگی‌های ناشی از پوشال‌ها و بدنه داخلی کولر امری ضروری است. به تازگی یک شرکت داخلی فیلتر هوای آنتی‌باکتریال ویژه کولر آبی تولید و به بازار عرضه می‌کند. این محصول یک فیلتر هوای آنتی‌باکتریال حاوی نانوذرات نقره بوده که به‌صورت پوشش روی کولر آبی قرار می‌گیرد تا از رشد باکتری‌ها در کولر جلوگیری کند.

مدیرعامل این شرکت درباره این محصول می‌گوید: «فیلتر آنتی‌باکتریال کولر آبی را از سال گذشته تولید و به بازار عرضه کرده‌ایم. این فیلتر‌ها به دلیل وجود نانوذرات، عوامل بیماری‌زا را از بین می‌برند. در فیلتر‌های معمولی، با گیر افتادن ذرات داخل فیلتر، شرایط برای رشد قارچ و باکتری‌ها در داخل فیلتر فراهم شده در حالی که این فیلتر‌های نانو مانع از رشد عوامل بیماری‌زا می‌شود و تا ۹۹ درصد باکتری، قارچ و عوامل آلرژی را از جریان هوا حذف می‌کند.»

ساخت کولر‌های آبی با فیلترنانو توسط محققان داخلی

او می‌افزاید: «این فیلتر‌های آنتی‌باکتریال سه لایه بوده در حالی که فیلتر‌های رایج در بازار تک لایه هستند. از دیگر مزیت‌های این محصول قابل شستشو بودن آن است. همچنین این محصول یک روکش نیز دارد که روی کولر قرار می‌گیرد. این روکش به دلیل داشتن فوم، مانع از گرم شدن سقف کولر می‌شود.»

در فصل‌هایی که کولر خاموش است، معمولا عوامل حساسیت‌زا و مواد بیماری‌زا از طریق پوشال وارد محیط کانال کولر می‌شود. با شروع فصل گرما، استفاده از کولر موجب پخش شدن این مواد در فضای منزل می‌شود. اما این محصول به دلیل وجود درپوش، مانع از ورود موادحساسیت‌زا و پاتوژن‌ها به داخل کولر و کانال‌ها می‌شود.

مدیرعامل این شرکت از صادرات این محصول به کردستان عراق خبر داد و افزود: «این محصول مورد توجه مشتریانی در عراق قرارگرفته و صادراتی نیز به این کشور داشته‌ایم. در حال حاضر این فیلتر‌ها در بازار توزیع شده و قابل تهیه است.»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۸ ۰۷ خرداد ۱۳۹۹
كولرهاي أبي = بيرون كننده كرونا از محيط
البته اگه در فضاي باز كار گذاشته باشن
آخرین اخبار