یک محقق دانشگاه فنی و حرفه‌ای موفق به تولید نخ بخیه قابل جذب پروتئینی از کازئین شیر به کمک فناوری نانو و اثر القایی فتو الکتریکی شد.

به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، مرتضی ابراهیم نژاد، عضو هیئت علمی و استاد دانشکده فنی امام محمد باقر (ع) ساری در بیستمین نمایشگاه دستاورد‌های پژوهش، فناوری و فن بازار در خصوص ضرورت انجام این تحقیق اظهار کرد: نخ بخیه، محصول مشترک بین رشته‌های مهندسی نساجی و مهندسی شیمی و علوم پزشکی است. تولید نخ بخیه جذبی بسیار دشوار و در انحصار چند کشور دنیاست.

این عضو هیئت علمی دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان مازندران ادامه داد: فناوری تولید نخ‌های بخیه بسیار نوین و متنوع هستند. به جهت اینکه ساختار نسوج بدن از پروتئین است و اگر بخواهیم نخ بخیه براحتی جذب بدن شود باید از جنس پروتئین باشد. به همین جهت برای نخستین بار در این پروژه از پروتئین استحصال شده از شیر بنام کازئین استفاده شده است.

او تصریح کرد: کارخانجات باید سالانه میلیون‌ها لیتر شیر و سایر فرآورده‌های لبنی را به علت فاسد شدن و پایان یافتن تاریخ انقضا به دور بریزند و مهمتر آنکه به جهت آلایندگی این فراورده ها، ناچاراً مبالغ زیادی را صرف حفظ محیط زیست و پاکسازی کنند.

ابراهیم نژاد تصریح کرد: با اجرای این پروژه به راحتی می‌توان ضایعات لبنی را که سرشار از پروتئین‌های مفید هستند، با انجام فرایند بیوشیمیایی و به کمک فناوری نانو به یک ماده با ارزش و قیمتی به نام نخ بخیه جذبی تبدیل کنیم. با انجام این فرایند هم مانع از به هدر رفتن شیر می‌شویم و هم ارزش افزوده بسیار بالایی ایجاد می‌کنیم.


بیشتر بخوانید: آموزش مجازی را در دانشگاه فنی و حرفه ای ادامه می دهیم


او در پایان افزود: سالانه در حدود ۱۶۰۰۰ پکیج (بسته‌های استاندارد) نخ بخیه جهت عمل‌های جراحی استفاده می‌شود که همگی آن از خارج از کشور تهیه و تأمین می‌شود که ارز بسیار زیادی را می‌طلبد و با اجرایی کردن این پروژه به‌صورت تولید انبوه می‌توانیم از خروج میلیون‌ها دلار ارز از کشور جلوگیری کنیم.
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.