دبیر شورای هماهنگی بانک‌های خراسان رضوی گفت: امسال ۶ بانک استان ۱۷ هزار میلیارد ریال تسهیلات از محل اعتبارات تبصره ۱۸ با در نظرگرفتن اولویت‎ها پرداخت می‌کنند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، حسن مونسان دبیر شورای هماهنگی بانک‌های خراسان رضوی در نشست شورای هماهنگی بانک‌های کاشمر با اشاره به تشکیل کمیته تامین مالی و خبرگان مالی در بانک‌های استان گفت: امسال ۶ بانک استان ۱۷ هزار میلیارد ریال تسهیلات از محل اعتبارات تبصره ۱۸ با در نظرگرفتن اولویت‎ها پرداخت می‌کنند.

او افزود: پارسال ۴۰۶ هزار میلیارد ریال تسهیلات برای بخش‎های مختلف اختصاص یافت که براساس آماری که در پایان سال گرفته شد در بخش صنعت و معدن نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن حدود ۵۲ درصد، در بخش کشاورزی ۳۶ درصد، در بخش خدمات و گردشگری ۲۸.۵ درصد، در امور اجتماعی ۸۷ درصد و در بخش صادرات ۳۴۰ درصد رشد حاصل شد.

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های خراسان رضوی با بیان اینکه بیش از ۶۵ درصد توان تسهیلات دهی بانک‎ها از محل وصولی‎ها است، ادامه داد: دو سوم وجوه تسهیلات پرداختی پارسال در استان از محل وصولی‎ها بوده لذا اگر وصولی‎ها را از بانک‎ها بگیریم به هیچ عنوان قدرت پاسخگویی را نخواهند داشت.

مونسان بیان کرد: باید کمک کنیم منابعی که مصرف می‎شود به چرخه اقتصاد برگردد در غیر این صورت امکان تحقق شعار جهش تولید وجود نخواهد داشت.

او تصریح کرد: گرچه بانک مرکزی آئین نامه اخذ تضامین را اعلام نموده، اما این که فقط آوردن کارمند را برای ضمانت الزام کنیم با بخشنامه‎ها در تضاد است، زیرا بسیاری از کسبه و بازاریان اعتبارشان بیشتر است.

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های خراسان رضوی با اعلام آمادگی کامل برای اجرای پروژه‎های کاشمر، تاکید کرد: باید شبکه بانکی برای پرداخت تسهیلات چابک سازی شود و سرمایه‌‏گذاران بدون دغدغه به منابع دسترسی پیدا کنند.
 

شناسایی ۱۳ رسته شغلی آسیب دیده از کرونا 


مونسان اظهار کرد: با توجه به اینکه ۱۳ رسته شغلی آسیب دیده از کرونا شناسایی شده است، همه بانک‎ها مکلفند اقساط سه ماهه معوقه از اول اسفند تا پایان اردیبهشت این رسته‎های شغلی را به پایان دوره انتقال دهند و کسی نمی‌‏تواند در اجرای این دستورالعمل سلیقه‎ای عمل کند.

او افزود: واحد‌های آسیب دیده فقط در تاریخ مقرر مشمول این دستورالعمل می‎شوند و معوقات قبلی را باید پرداخت کنند، البته مقرر شده است مشاغل دیگری هم که در این رسته‎ها نیستند شناسایی و اعلام شود.

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های خراسان رضوی با اشاره به وضعیت ویروس کرونا در بانک‎های استان، ادامه داد: ۲ نفر از همکاران شبکه بانکی در خراسان رضوی به دلیل ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست دادند.

مونسان بیان کرد: بانک مرکزی ممنوعیت گرفتن وجوه نقد را در راستای قطع زنجیره ویروس کرونا ابلاغ نمود و اینک تمامی تلاش ما بر هدایت مردم به سوی استفاده از بانکداری الکترونیکی است و بیش از ۹۰ درصد امور بانکی به وسیله ابزار‌های الکترونیکی قابل انجام است و هیچ ضرورتی برای حضور در شعب وجود ندارد.
 
او تصریح کرد: وجه نقد باید از چرخه بانکی خارج شود و از ابزار‌های الکترونیکی استفاده گردد، البته بانک‎ها می‌‏توانند همکاری لازم را برای دریافت وجوه نقد به صورت تک باجه‎ای و برای مواقع ضروری داشته باشند.
 

هنوز تبعات اقتصادی پسا کرونا دامن‎گیر کاشمر نشده


مسلم ساقی فرماندار کاشمر نیز در این نشست گفت: هیچ واحد تولیدی از ابتدای شیوع ویروس کرونا در این شهرستان تعطیل نشده، هرچند صدمه و آسیب‎های کرونا در حوزه اقتصادی پررنگ‏ تر بوده و برخی خانواده‌‏ها دغدغه تامین نان شب خود را داشتند.

او افزود: دوران پسا کرونا در همه حوزه‎ها بسیار سخت‎تر خواهد بود، زیرا هنوز تبعات اقتصادی پسا کرونا دامن‎گیر نشده است.

فرماندار کاشمر ادامه داد: اغلب واحد‌های تولیدی مشکلات مالی دارند، اگر شبکه بانکی در این شرایط سخت به کمک نیایند در آینده نزدیک تمامی واحد‌های تولیدی تعطیل می‌شوند از سویی بسته‌‏های حمایتی باید در کمترین زمان ممکن به افراد ذینفع برسد در غیر این صورت با مشکل مواجه می‎شویم.

ساقی با بیان اینکه به دلیل اقساط معوقه، بسته حمایتی شامل بسیاری از واحد‌ها و صنوف نمی‏‌شود، تاکید کرد: گاهی پرداخت تسهیلات آنقدر زمان می‎برد که برخی از آن‌ها برگشت خورده و برای جذب مجدد مشکلاتی وجود دارد.

او تصریح کرد: برخی بانک‎ها برای اخذ تضمین سخت‎گیری‌های بسیار دارند حال آنکه مدیران باید ریسک پذیر باشند و تاجایی که قوانین و بخشنامه‎ها اجازه می‌دهد انعطاف داشته باشند.
 
انتهای پیام//ف.ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.