مدیر کل دفتر سیلاب و کنترل آبخیزداری گفت: با اجرای طرح‌های آبخیزداری ۵ برابر متوسط گذشته نفوذ آب به درون زمین داشتیم

ابوالقاسم حسین پور مدیر کل دفتر سیلاب و کنترل آبخیزداری و آبخوانداری در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اهمیت آبخیزداری و آبخوانداری در نفوذ بارش‌ها به درون زمین اظهار کرد: طی سال گذشته و ابتدای امسال در اغلب مناطق کشور به جز چند استان، میزان بارش نسبت به دوره بلندمدت بیشتر فزونی داشته است.

وی افزود: از ابتدای سال آبی اکثر مناطق کشور حدود ۳۰ درصد بیش از نرمال نزولات آسمانی دریافت کردند.

حسین پور ادامه داد: با توجه به بارش‌های اخیر، حوزه‌های آبخیز کشور در شرایط مناسبی قرار دارند و هم اکنون در مناطقی که پوشش گیاهی گرایش به خشکی دارد، خطر آتش سوزی و موضوع حریق عرصه‌های طبیعی در دستور کار قرار دارد.

این مقام‌مسئول با بیان اینکه برنامه گسترده‌ای در حوزه مسائل حفاظتی منابع طبیعی در دستور کار سازمان جنگل‌ها قرار دارد، گفت: به طور خاص بخشنامه‌ای در خصوص آبخیزداری و آبخوانداری و همچنین پیشگیری به مهار آتش سوزی به استان‌های کشور ابلاغ شده دال بر اینکه بتوانیم از ظرفیت‌های آبی حوزه‌های آبخیز، آبگیری سازه هاو ذخایر آبی که از سیلاب‌های گذشته کنترل شده، بخشی را تا پایان فصل حریق مدیریت کرده و در مناطق بحرانی و پر مخاطره آتش سوزی بتوانیم از ظرفیت‌های آبخیزداری و آبخوانداری در راستای پیشگیری و مدیریت آتش سوزی عرصه‌های طبیعی استفاده کنیم.

مدیر کل دفتر سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل‌ها با اشاره به اثر بخشی و نفوذ آب‌های زیرزمینی بیان کرد: از ابتدای سال تاکنون که بارش‌های مناسبی در نیمه فروردین و اردیبهشت داشتیم، سازه‌های آبخیزداری و آبخوانداری در مناطق مختلف کشور در چندین نوبت آبگیری شدند و در بخش‌های زیادی استحصال بارش داشتند.

به گفته وی، طی بارش‌های مناسب از ابتدای سال با اجرای برخی طرح‌ها اولین آبگیری‌ها انجام شد.

حسین پور با اشاره به اینکه از ابتدای سال آبی در طرح‌های آبخیزداری ۵ برابر متوسط گذشته نفوذ آب به درون زمین داشتیم، بیان کرد: بنابر آمار متوسط نفوذ آب به طرح‌های آبخیزداری هزار متر مکعب در سال بر آورد شده است.

این مقام مسئول با تاکید بر نفوذ حجم بارش و سیلاب به درون زمین با اجرای عملیات آبخیزداری بیان کرد: در سطح حوزه‌های آبخیز در حال برنامه ریزی هستیم و در این خصوص پیشنهاد استان‌ها را دریافت کردیم تا در ۸۰۰ الی ۹۰۰ حوزه آبخیز عملیات را نهایی کنیم.

به گفته وی، امسال از محل صندوق توسعه ملی پیش بینی شده ۹۰۰ میلیارد تومان صرفا جهت عملیات مکانیکی و بیومکانیکی در فاز نخست اختصاص یابد.

حسین پور ادامه داد: مجموع اراضی نفوذ پذیر و آبرفت‌های دانه درشت کشور، ظرفیت ذخیره بیش از ۴۰ میلیارد متر مکعب بارش و سیلاب در سال دارند که سرمایه گذاری در این حوزه علاوه بر کاهش سیلاب‌های مخرب موجب تقویت ذخیره آب در آبخوان‌های کشور می‌شود.

مدیر کل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان سازمان جنگل‌ها ادامه داد: طی ۲ سال اخیر در سطح حوزه‌های آبخیز با افزایش عملیات اجرایی به میزان ۳ میلیون هکتار، مجموع سطح تحت پوشش آبخیزداری و آبخوانداری به ۱۴ میلیون هکتار رسیده است.

به گفته وی، امسال از محل منابع ملی و استانی، اجرای فعالیت آبخیزداری و آبخوانداری در بیش از یک و نیم میلیون هکتار عرصه‌های جدید در سطح حوزه‌های آبخیز سیل خیز و بحرانی کشور در دست برنامه ریزی قرار دارد که فرآیند اجرایی آن به زودی شروع می‌شود.

وی افزود: با توجه به بارش های اخیر از دوره خشکسالی به سمت دوره ترسالی در حال عبور هستیم و آمارها نشان می دهد که شدت بارش در برخی مناطق روبه افزایش است.

حسین پور از گستره حوزه های آبخیز خبر داد و افزود: طی یک‌ پروسه زمانی مناسب اعتبارات قابل توجهی باید اختصاص یابد تا سالانه حداقل ۲ میلیون هکتار از اراضی تحت پوشش فعالیت های اجرایی قرار گیرد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در بیش از ۱۵ میلیون هکتار حوزه های آبخیز مطالعه صورت گرفته است، بیان کرد: عملیات اجرایی حوزه های آبخیز نیاز به منابع کافی دارد تا در صورت وقوع سیل خسارت به حداقل برسد‌.

وی اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان داری را در حفاظت از عرصه های طبیعی و سیل های طغیانی امری مهم دانست و افزود: در برنامه ششم توسعه قانون گذار سازمان جنگل ها را موظف کرده تا سالانه ۲ میلیون هکتار عملیات آبخیزداری و آبخوان داری صورت گیرد تا براساس اعتبارات، برنامه آبخیزداری و آبخوان داری در عرصه های مختلف در اقصی و نقاط مختلف اجرا شود.

مدیر کل دفتر آبخوان داری و آبخیزداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری ادامه داد: دامنه فعالیت اجرای فعالیت آبخیزداری و آبخوان داری از بحث حفظ خاک، کنترل رسوب و مهار فرسایش به مباحث مدیریت ریسک سیل، پیشگیری از خسارت سیل، حفظ آب، پایداری آب در چرخه های طبیعت و اکو سیستم های طبیعی در سطح کشور گسترش پیدا کرده است.

این مقام مسئول در پایان با تاکید بر نفوذ بارش و سیلاب به درون زمین تصریح کرد: آبخوانداری، پس انداز آب در بانک زمین است که تقویت ذخیره آب سبز در خاک و آب آبی در آبخوان چاه ها، چشمه‌ها و قنوات از جمله کارکرد‌های مثبت آبخوانداری در جهت کاهش سیل خیزی، کاهش تبخیر، مهار فرونشست زمین، احیای آبخوان‌ها و پایداری طبیعت و بهبود تولید کشاورزی و عرصه‌های منابع طبیعی ارزیابی می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.