رئیس بیمه مرکزی گفت: کد یکتا جایگزین نسخه فیزیکی بیمه شخص ثالث شد و نیازی به صدور نسخه کاغذی وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، غلامرضا سلیمانی رئیس بیمه مرکزی درباره حذف نسخه فیزیکی بیمه گفت: در راستای دولت الکترونیک همه سازمان‌ها برای اجرای دولت الکترونیک آماده شدند و صنعت بیمه هم از این اقدام دور نمانده است و از ۴ ماه گذشته بستر‌های ایجاد بیمه نامه‌های الکترونیک فراهم شد و براساس آن با همه شرکت‌های بیمه‌ای جلسه گذاشتیم و در حال حاضر ۱۰۰ درصد شرکت‌های بیمه‌ای برای مهیا کردن زیرساخت‌ها و صدور بیمه نامه شخص ثالث آماده هستند.

وی افزود: در این مرحله قرار است برگه فیزیکی بیمه نامه شخص ثالث حذف شود و از این به بعد هر فردی که برای دریافت بیمه شخص ثالث مراجعه می‌کند نیاز نیست بیمه نامه‌های قبلی خود را ارائه دهد، زیرا تمام اطلاعات در سامانه وجود دارد و نرخ بیمه براساس قیمت جدید از طریق سامانه‌های پیامکی اطلاع رسانی می‌شود.

رئیس بیمه مرکزی بیان کرد: با صدور کد یکتای ۱۰ رقمی برای هر فرد می‌تواند صحت بیمه نامه را تایید کرد و هر بیمه گذار با مراجعه به سایت بیمه مرکزی می‌توانند تمام اطلاعات خود را مشاهده کند و اگر نسخه فیزیکی بیمه نامه را نیاز دارد می‌تواند آن را پرینت بگیرد.

سلیمانی افزود: هیچ جایی نیاز به نسخه فیزیکی بیمه نامه شخص ثالث وجود ندارد و باید صحت بیمه نامه‌ها تایید شود که هر فرد در هر نقطه‌ای از دیگر اگر بخواهد خودروی خود را بیمه کند به وسیله کد یکتا می‌تواند بیمه نامه موثق دریافت کند.

وی ادامه داد: همه نمایندگی‌ها بیمه موظف هستند بیمه نامه بدون نسخه فیزیکی صادر و کد یکتا و تاریخ اعتبار بیمه را به اطلاع بیمه گذار برسانند.

رئیس بیمه مرکزی گفت: از نظر پلیس و قوه قضاییه کد یکتا به عنوان بیمه نامه محسوب می‌شود و لزومی ندارد در زمان پرداخت خسارت نسخه فیزیکی ارائه شود و اطلاعات پیامک شده به گوشی موبایل کفایت می‌کند.

سلیمانی بیان کرد: در حال حاضر ۲۲ میلیون خودرو بیمه شخص ثالث دریافت کرده اند.

وی ادامه داد: در قانون اشاره شده است که بایستی بیمه نامه معتبر صادر شود و هیچ جا صحبت از صدور نسخه فیزیکی نشده است. بیمه نامه معتبر بیمه نامه‌ای است که توسط شرکت‌ها صادر می‌شود و بیمه مرکزی برای آن کد یکتا صادر می‌کند و هم پلیس راهور و هم قوه قضاییه به سیستم بیمه مرکزی متوصل هستند و می‌توانند اعتبار بیمه نامه را تایید کنند.

رئیس بیمه مرکزی گفت: دفاتر فروش بیمه نامه‌ها شبکه‌های فروش هستند و مردم از طریق نمایندگی‌ها می‌توانند بیمه نامه صادر کنند و هدف ما به روز کردن نمایندگی‌ها است.

سلیمانی بیان کرد: سال ۹۸ حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان فروش بیمه نامه داشتیم که بخش عمده آن از طریق نمایندگی‌ها بیمه انجام شده است.

صدور غیرحضوری بیمه های شخص ثالث برای ۲ میلیون و ۶۰۰ خودرو

وی درباره تمدید زمان صدور بیمه نامه شخص ثالث گفت: از ۲۱ اسفند سال گذشته تا ۱۵ اردیبهشت امسال براساس بخشنامه صادر شده صدور نسخه فیزیکی بیمه نامه حذف و بیمه نامه‌های به صورت خودکار تمدید شد که در این برهه زمانی تقریبا برای حدود ۲ میلیون و ۶۰۰ خودرو بیمه نامه خودرو‌ها مه منقضی شده بود تمدید شد.

رئیس بیمه مرکزی افزود: بعد از ۱۵ اردیبهشت هر خودرویی که برای بیمه نامه پرداخت وجه نداشت از طریق پیامک اطلاع رسانی کردیم که برای دریافت بیمه نامه و پرداخت وجه مراجعه کنند.

سلیمانی گفت: براساس نرخ دیه در سال ۹۹ نرخ بیمه نامه شخص ثالث تعیین شد.

سلیمانی درباره بیکاری احتمالی نمایندگی های فروش بیمه با حذف نسخه های فیزیکی گفـت: ویروس کرونا آسیب زیادی به بخش اقتصاد وارد کرد در کنار درس های جدید به ما داد و به ما یاد داد که می توانیم از دولتا الکترونیک بهره بیشتری ببریم و دولت هم به دنبال گسترش دولت الکترونیک است.

وی گفت: برای اجرای دولت الکترونیک، بیمه مرکزی به این نتیجه رسید ه حذف نسخه فیزیکی برای کاهش مراجعات، کم کردن ترافیک و سرعت کار نیاز است.

رئیس بیمه مرکزی گفت: ۶۴ میلیون بیمه نامه در سال صادر می‌شود که ۳۴ درصد آن مربوط به بیمه شخص ثالث است و نمایندگی‌ها بخش عمده فروش بیمه نامه‌ها را در دست دارند و ما تلاش داریم نمایندگی‌ها را گسترش دهیم.

سلیمانی گفت: از سوی دیگر انتظار داریم نمایندگی‌ها فروش خود را به روز کنند و ارتباط بیشتری با شرکت‌های بیمه‌ای بگیرند تا ضریب نفوذ بیمه بیشتر شود.

وی در پاسخ به این سوال که در زمان کرونا و زمان تمدید بیمه شخص ثالث موردی وجود داشته است که خودرویی بیمه نامه خود را تمدید نکرده باشد و بعد از تصادف، شرکت‌های بیمه‌ای از تمدید بیمه نامه خودداری کرده باشند، گفت: تا ۱۵ اردیبهشت ماه تمامی بیمه نامه‌های شخص ثالث توسط شرکت‌های بیمه‌ای تمدید شد و اگر در این تاریخ خودرویی تصادف کرده باشد شرکت‌های بیمه ملزم به پرداخت خسارت هستند، اما از ۱۵ اردیبهشت به بعد باید حق بیمه پرداخت شود.

وی گفت: ما بازار سرمایه را از ابزار توسعه می‌دانیم و تقریبا بیشتر شرکت‌های بیمه‌ای به جز بیمه ایران در بورس حضور دارند.

رئیس بیمه مرکزی گفت: تاکید کردیم شرکت‌ها بیمه‌ای می‌توانند ۳۰ درصد وجوه حق بیمه را وارد بورس کنند و در حال حاضر ۳۰ هزار میلیارد تومان شرکت‌های بیمه‌ای در بورس سرمایه دارند. شرکت‌های بیمه‌ای می‌توانند از محل سود شرکت‌های بیمه‌ای خسارت‌ها را پرداخت کنند.

وی درباره مبلغ پرداخت خسارت بیمه بدون کروکی گفت: شرکت‌های بیمه‌ای تا سقف ۱۱ میلیون تومان باید خسارت بدون کروکی پلیس پرداخت کنند.

رئیس بیمه مرکزی درباره علت تفاوت در نرخ تخفیف حق بیمه گفت: دولت و بیمه مرکزی ملزم شده است به خودرو‌های ارزان قیمت تخفیف دهد و افرادی که جریمه کمتری دارند و خوب رانندگی کرده اند تا ۷۰ درصد مشمول تخفیف در پرداخت حق بیمه می‌شوند و حتی تاریخ ساخت خودرو نیز در تخیفیف حق بیمه نقش دارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۷ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
باسلام وخسته نباشید.چرابایدهرسال درصدزیادی به حق بیمه ثالث اضافه شود. ؟2 :آیا امکان انتقال بیمه ی ثالث درصورتی که ماشینی فروخته شودبه ماشین جایگزین آن وجوددارد ؟چگونه
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۵:۳۰ ۱۰ خرداد ۱۳۹۹
با سلام و احترام.
اعتبار بیمه شخص ثالث بنده ۱۸ اسفند ۹۸ تمام شدبخاطر ویروس کرونا قرار شد که بصورت برخط صادر شود اما ظاهراً صادر نشده برای صدور بینه جدید به نمایندگی مراحعه کردم امانمایندگی تاکید دارد جریمه مدتی که فاقد بیمه بوده ام را باید بپردازم .
سوال؟ایا باید مبلغ جریمه پرداخت شود یا خیر ؟ لطفاً راهنمایی بفرمایید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۵ ۱۰ خرداد ۱۳۹۹
ای کاش بجای کلیه بیمه نامه ها یک عدد کارت الکترونیک صادر شود که اطلاعات کلیه بیمه نامه ها اعم از ثالث ،بدنه ،آتشسوزی ،حوادث ،عمروپس انداز و ... در آن ذخیره شود و در مواقع لزوم فرد نسبت به ارائه کارت مذکور اقدام نماید.
Iran (Islamic Republic of)
احمدmis
۱۶:۵۲ ۱۰ خرداد ۱۳۹۹
سلام چقدرخوب میشد اگه اینطوری بشه
احسن
آخرین اخبار