معاون فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی تهران گفت: با توجه به کاهش نرخ سرانه مطالعه در میان دانشجویان اقدام به ایجاد طرحی برای ارتقای کتابخوانی آن‌ها کرده‌ایم.

جمال رحیمیان معاون فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره جزئیات مسابقه کتابخوانی دانشگاه تهران بیان کرد: با توجه به پایین بودن نرخ سرانه مطالعه در کشور به خصوص در میان جامعه دانشجویی و افزایش استفاده از صفحات مجازی، اقدام به ایجاد طرحی برای تشویق افزایش تفکر و تعقل در مطالعه کتاب به صورت مجازی کردیم.

او افزود: با توجه به محبوبیت شبکه‌های مجازی در بین جوانان، همت کردیم تا این کار را در جهت درست از طریق صفحات مجازی به انجام برسانیم و به صورت آنلاین مسابقات کتابخوانی را با عنوان طرح «هشت بهشت» برای دانشجویان و اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران برگزار کنیم تا آن‌ها یک مطالعه منسجم در طول تحصیل خود داشته باشند. البته قبل از این موضوع یک نظر سنجی انجام دادیم که حدود ۲۰ الی ۳۰ درصد دانشجویان در این نظر سنجی شرکت کردند و اولویت محتوی کتاب‌ها را از زبان آنان برگزیدیم.

رحیمیان درباره طرح «هشت بهشت» گفت: طرح هشت بهشت بر اساس بررسی‌های کارشناسانه‌ای که در میان مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری انجام می‌شود، هر ساله ۸ کتاب را به جامعه دانشجویی معرفی کرده و طبق مطالعات هر سال در زمان تعیین شده به برگزاری آزمون اقدام می‌کند. هر ماه جهت تشویق به ۳ دانشجوی کتابخوان هدایایی تعلق می‌گیرد. همچنین دانشگاه تهران طرح هشت بهشت را که ۸ ماه طول می‌کشد به گونه‌ای اجرا می‌کند تا با کلاس ها، امتحانات و برنامه‌های دانشجویان تداخل نداشته باشد و آن‌ها بتوانند به راحتی در این کلاس‌ها شرکت کنند.

معاون فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی تهران تصریح کرد: دانشجویانی که به صورت کامل در طرح «هشت بهشت» شرکت می‌کنند، می‌توانند در ۴ سال دوره کارشناسی تامین کننده نیاز‌های اجتماعی، فکری، فرهنگی، روان شناختی و اقتصادی جامعه باشند و در آخر افرادی به عنوان ۸ فرد برگزیده، انتخاب می‌شوند و جوایز ویژه‌ای دریافت خواهند کرد.

هدف طرح «هشت بهشت» ارتقای مطالعه در جامعه است

رحیمیان با اشاره به هدف ایجاد طرح «هشت بهشت» برای دانشجویان در دانشگاه تهران اظهار کرد: زمینه سازی جهت تربیت نسل آینده ساز کشور با ارتقای شاخص‌های فرهنگی به ویژه کتابخوانی، بهره برداری مناسب و کیفی از اوقات فراغت دانشجویان، تشویق و ترغیب دانشجویان به مطالعه آثار فاخر فرهنگی و اجتماعی فارسی یا غیر فارسی، تعمیق بخشیدن به مباحث فکری، اخلاقی و اجتماعی دانشجویان که در مسیر زندگی به آن احتیاج دارند و زمینه سازی برای گسترش فرهنگ کتابخوانی از اهداف برگزاری طرح «هشت بهشت» است.

معاون فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی تهران درباره محتوا و ویژگی کتاب‌های طرح هشت بهشت، گفت: دانشجویانی که در شورای دانشگاه تهران عضو هستند در انتخاب محتوی این کتاب‌ها دخیل هستند و مطالعه آن‌ها به نیاز‌های فکری، روان شناختی، معرفتی و اجتماعی دانشجو پاسخ می‌دهد. همچنین افرادی که از مطالعه کتاب‌های تئوریک یا نظری پرهیز می‌کنند، می‌توانند بخش قابل توجهی از کتاب‌ها را در قالب رمان، خاطره یا کتاب‌های تاریخی مطالعه کنند.

رحیمیان با اشاره به نحوه برگزاری آزمون بعد از اتمام طرح «هشت کتاب» ادامه داد: دانشجویان می‌توانند در طرح «هشت کتاب» شرکت کنند و بعد از اتمام آن را به صورت آنلاین در سایت bookrc.ir آزمون دهند و اگر پیشنهادی در ارتباط با این موضوع داشتند اعضای این طرح را به صورت ایمیل و ... از نظر خود با خبر کنند.

ارتقای طرح کتابخوانی افراد جامعه به همت دانشگاه تهران

معاون فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی تهران مطرح کرد: در گام اول که اردیبهشت امسال آغاز شده است، دانشگاه‌های استان تهران و استان البرز یعنی دانشگاه‌های منطقه یک کشوری بر اساس تقسیمات وزارت علوم را پوشش داده ایم و در تلاش هستیم تا در صورت حمایت و همکاری دستگاه‌هایی مانند: وزارت ارشاد، وزارت علوم، صدا و سیما، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد بتوانیم «هشت بهشت» را به عنوان طرح ملی معرفی کنیم و بخش عظیمی از جامعه دانشگاهی را به کتابخوانی جذب کنیم.


بیشتر بخوانید: 

دانشگاه تهران در مقطع دکتری دانشجوی استعداد درخشان می‌پذیرد

برگزاری نخستین دوره آزمون‌های آنلاین مسابقه کتابخوانی در دانشگاه تهران

بازگشایی سلف غذاخوری همزمان با امتحانات حضوری دانشگاه تهران

آغاز پذیرش بدون کنکور دکتری در دانشگاه تهران

ماجرای اهانت یک عضو هیئت علمی به دانشجویان دانشگاه تهران چه بود؟


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار