معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد گفت: کاروانسرای آجری انجیره یکی از ۳۹ کاروانسرای ثبتی استان در فاصله ۵۰۰ متری کاروانسرای سنگی انجیره بنا شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، علی اصغر صمدیانی، معاون میراث فرهنگی، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد با اشاره به وجود ۳۹ کاروانسرای ثبتی در استان، گفت: کاروانسرای آجری انجیره از کاروانسرای بین شهری استان، متعلق به دوران قاجار است که در بیابان انجیره، در مجاور راه قدیمی یزد به ساغند و طبس، در فاصله تقریبی ۵۰۰ متر از کاروانسرای سنگی انجیره قرار گرفته است.

او با بیان اینکه کاروانسرای آجری انجیره با شماره ۳۲۸۱۲ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است، افزود: کاروانسرای انجیره به صورت چهار ایوانه اجرا شده و در چهار طرف آن برج‌هایی با تزئینات آجری به چشم می‌خورد.

صمدیانی در ادامه با بیان اینکه مجموعه کاروانسرای انجیره شامل برج، قنات، راهرو‌های موازی در دو طرف کاروانسرا، آب انبار و غیره است، اظهار کرد: این بنای آجری از لحاظ معماری دارای پلان چهار ضلعی منظم بوده که عمده مصالح به کار رفته در آن آجر است.

معاون میراث فرهنگی، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد اظهار داشت: در استان یزد، کاروانسرا‌ها به عنوان میراث پرافتخار و گران بهای شهر تاریخی یزد مطرح هستند و برخی از آن‌ها نظیر کاروانسرای شاه عباسی میبد و کاروانسرای مشیر با تغییر کاربری، رونق و زندگی دوباره‎‎ای یافته‏‏ اند.

کاروانسرا‌ها به عنوان حلقه گمشده معماری ایرانی هستند که در گذشته بیشتر با کاربری تجاری بنا شده و با توجه به موقعیت بازرگانی و تجاری یزد، در این دیار رشد و رونق خاصی داشته‎‎اند.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.