مدیر کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش از برگزاری سی و هشتمین دوره مسابقات قرآن کریم وزارت آموزش و پرورش به صورت غیر حضوری خبر داد.

به گزارش حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا مسیب زاده مدیر کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در جلسه ستاد برگزاری سی و هشتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش آموزان که صبح امروز یکشنبه یازدهم خردادماه در اداره کل قرآن، عترت و نماز برگزار شد، گفت: خوشحالیم که میزبان مسئولان دو استان میزبان سی و هشتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز هستیم همانطور که می‌دانید استان خراسان رضوی ۱۸ سال است که به برکت توفیق قرابت امام رضا (علیه اسلام) پای ثابت میزبانی مسابقات قرآن، عترت و نماز بوده است. البته تعیین استان‌های میزبان براساس میل و رغبت استان‌ها بوده است و ما طی ۳ برنامه ۵ ساله میزبانی استان‌ها را تعیین کرده ایم و در تعیین هر استان به ظرفیت‌های سیاحتی و زیارتی استان میزبانم نیز می‌اندیشیم.

او افزود: همچنین اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران نیز همواره در موفقیت‌های قرآنی و همچنین برگزاری مسابقات دوسالانه بین المللی قرآن کریم یار و مددکار ما بوده اند.

مدیرکل قرآن عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش گفت: با توجه شیوع ویروس منحوس کرونا و حال و هوای امروز کشور که برخی از مشاغل و فعالیت‌ها با محدودیت‌هایی همراه شده است امکان برگزاری سی و هشتمین دوره مسابقات قرآن و عترت و نماز به صورت حضوری نیست، اما بر این باور داریم که امسال برگزاری مسابقات قرآن عترت و نماز متفاوت و دارای حال و هوای ویژه‌ای است و تاکید موکد ما در ستاد برگزاری مسابقات البته به صورت غیر حضوری است.

او ادامه داد: بنابراین امسال مسابقات قرآن عترت و نماز بخش آوایی به میزبانی اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران و بخش پژوهشی و فرهنگیان به میزبانی استان خراسان رضوی و شهر مقدس مشهد به صورت غیر حضوری برگزار خواهد شد.

مسیب زاده یاد آورد: همانطور که در مسابقات بین المللی قرآن کریم تجربه برگزاری مسابقات به صورت غیرحضوری را داشتیم امسال نیز برگزاری مسابقات قرآن، عترت و نماز به صورت غیر حضوری می‌تواند باعث کسب تجربیات ارزشمند در زمینه استفاده از فضای مجازی باشد همانطور که مقام معظم رهبری بر استفاده از بستر فضای مجازی برای تعالی و گسترش فرهنگ همواره تأکید داشتند.

او ادامه داد: بنابر نظر وزیر محترم آموزش و پرورش و همچنین معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش باید خود را با شرایط کرونایی سازگار کنیم و نباید فعالیتی را حذف کنیم بلکه باید خود را با شرایط همراه کنیم و امیدواریم هرچه که در این ستاد انجام می‌شود مرضی رضای خداوند قرار گیرد و ما بتوانیم خادمین شایسته‌ای برای سه منشور نورانی و ارزشمند قرآن، عترت و نماز باشیم.

مدیرکل قرآن عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش گفت: بر اساس برنامه از پیش اعلام شده مهلت ارسال آثار استان‌ها در مرحله مقدماتی کشوری مسابقات قرآن، عترت و نماز تا پایان تیرماه است و همچنین تا دهم مرداد فرصت داوری مرحله مقدماتی و از دهم تا سی و یکم مرداد ماه فرصت برگزاری مرحله فینال است و هفته اول شهریور ماه نیز برای برگزاری اختتامیه در نظر گرفته شده است و همچنین حفظ عدالت و اجرای صحیح مسابقات مورد تاکید است.

او تصریح کرد: در صورت آماده سازی مقدمات در بستر و ظرفیت فضای شبکه شاد ترجیح ما استفاده از شبکه شاد است، اما به طور کلی استفاده از فضای مجازی برای اجرای مسابقات مورد تاکید است.

سپس میکائیل باقری، معاون قرآن و عترت اداره کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در این جلسه گفت: برگزاری غیر حضوری مسابقات تجربه جدیدی است است که پس از حدود ۴۰ سال برگزاری حضوری مسابقات به دست خواهیم آورد و که در این زمینه انتظارات و هدف نهایی مد نظر ما است.

او ادامه داد: طی جلساتی که خواهیم داشت انتظارات فرآیند اجرایی و نحوه جمع آوری آثار را مورد بررسی قرار می‌دهیم و از تجربیات ارزشمند همه استان‌ها در این زمینه استفاده خواهیم کرد.

قائم مقام ستاد برگزاری مسابقات قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: همه باید بدانند که از مرحله مقدماتی تا فینال همه مراحل به صورت غیر حضوری است البته مرحله مقدماتی به صورت آفلاین و ارسال آثار است، اما مرحله فینال به صورت برخط و آنلاین است که طی برنامه زمانبندی از پیش تعیین شده دانش آموزان برگزیده به صورت برخط فعالیت‌های خود را ارائه می‌دهند.

او تصریح کرد: همچنین از نظر سخت افزاری به همه استان‌ها برای انجام این کار در صورت صلاحدید و نیاز کمک خواهیم کرد.

همچنین در این جلسه علیرضا مالک اشرفی، معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی گفت: از سال گذشته مقدمات برگزاری حضوری سی و هشتمین دوره مسابقات قرآن عترت و نماز را فراهم کردیم، اما با توجه به شرایط موجود آمادگی لازم برای برگزاری مسابقات به صورت غیرحضوری را نیز داریم و همچنین می‌توانیم بستر زیارت مجازی و ارسال بسته متبرک را فراهم کنیم شرکت کنندگان در این مسابقات بتوانند از آثار معنوی و معنوی شرکت این مسابقات بهره‌مند شد.

او ادامه داد: البته باید زمان و فرآیند برگزاری مسابقات به صورت مطلوب و کارشناسی شده مشخص شود.

در ادامه سید مجتبی هاشمی، معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران در این جلسه گفت: با توجه به شیوع بیماری کرونا این اولین تجربه میزبانی به روش جدید است که باید با صبر و حوصله مراحل را طی کنیم به یک جمع‌بندی در زمینه فرآیند اجرایی کار دست پیدا کنیم.

او خاطر بیان کرد: همانطور که می‌دانید استفاده از فضای مجازی یک بستر مناسب برای انجام فعالیت هاست و نباید تغییر در شیوه اجرای مسابقات به فرآیند کار لطمه‌ای وارد کند.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران گفت: در نظر داریم سامانه‌ای را برای ثبت نام و دریافت آثار، تبادل اطلاعات، پروفایل داوری، تهیه کارنامه و اعلام نتایج طراحی کنیم.

سپس در ادامه رضا بهشتی باویل، معاون اقامه نماز اداره کل قرآن و نماز وزارت آموزش و پرورش گفت: همان طور که می‌دانید و فضای مجازی بستر مناسبی برای انجام فعالیت‌ها در شرایط بحرانی است واجرای بی نقص مسابقات قرآن، عترت ونماز به صورت مجازی می‌تواند یک الگوی مناسب برای سایر بخش‌های آموزش و پرورش باشد که می‌توانیم آن را به عنوان الگوی کلی به سراسر کشور ارائه دهیم و همه برای رسیدن به این نتیجه مطلوب تلاشی مضاعف داشته باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار