رجبی گفت: اگر رشد مصرف برق همانند ۱۰ روز اخیر تداوم یابد، با مشکلاتی در صنعت برق مواجه خواهیم شد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق کشور در ارتباط تلفنی با شبکه خبر گفت:رشد پیک مصرف برق سال گذشته کشور نسبت به سال ۹۷ حدود یک درصد بود، ولی این رقم هم اکنون به ۱۲.۸ درصد رسیده است.

او ادامه داد:در طی ده سال اخیر هیچگاه رشد میزان مصرف برق به این شکل نبوده است که امسال به دلیل وقوع گرمای زودرس شاهد رشد چشمگیر مصرف برق در کشور بودیم.

سخنگوی صنعت برق تاکید کرد: امیدواریم امسال نیز بتوانیم همانند سال گذشته با اجرای طرح‌های تشویق محور مدیریت مصرف و همکاری خوب مشترکان، تابستان بدون خاموشی را سپری کنیم.

رجبی مشهدی با تاکید بر اینکه سال گذشته ۱۰۶ میلیارد تومان پاداش خوش مصرفی در اختیار مشترکان خانگی قرار گرفته است، گفت: برای امسال نیز میزان مشارکت مشترکان صنعتی و کشاورزی برای اجرای طرح‌های مدیریت مصرف رشد دو برابری داشته و حدود ۲۵۰ هزارتفاهم‌نامه در این بخش به امضا رسیده است تا در ساعات اوج بار مصرف خود را کاهش دهند و در مقابل از پاداش‌های در نظر گرفته شده توسط صنعت برق، بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به کاهش ۹ درصدی مخازن آب سد‌های دارای نیروگاه برقآبی، گفت: از سال گذشته مقرر شده بود که سه هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاه‌های حرارتی وارد مدار شود که تاکنون یک هزار و ۳۵۰ مگاوات از این رقم محقق شده و مابقی آن تا تابستان وارد مدار خواهد شد.

سخنگوی صنعت برق ادامه داد: در طی این مدت ۱۱۰ مگاوات نیروگاه مقیاس کوچک و ۱۵۰ مگاوات نیز نیروگاه تجدیدپذیر وارد مدار شده است. همچنین با اجرای طرح‌های ارتقای توان، حدود ۵۰۰ مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی موجود اضافه خواهد شد.

رجبی مشهدی خاطرنشان کرد: اگر رشد متعارف مصرف برق ادامه داشته باشد طبیعتا به نیاز‌های موجود در این بخش پاسخگو خواهیم بود و تلاش‌های صنعت برق در این خصوص ناکام نخواهد ماند، ولی اگر رشد مصرف همانند ۱۰ روز اخیر تداوم یابد و مصرف به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش یابد، با مشکلاتی در این بخش مواجه خواهیم شد.

وی با تاکید بر اینکه با مشارکت مشترکان خانگی، صنعتی و کشاورزی تابستان بدون خاموشی خواهیم داشت، اضافه کرد: مشترکان با استفاده از دور کند کولر‌های آبی شاهد کاهش ۳۰ درصدی مصرف برق خود خواهند بود.

رجبی مشهدی ادامه داد: همچنین با تنظیم کولر‌های گازی بر روی عدد ۲۴ یا ۲۵ درجه حدود ۲۰ درصد مصرف برق مشترکان کاهش پیدا کرد.

سخنگوی صنعت برق تاکید کرد: مشترکان پرمصرف حدود ۱۵ درصد از کل مشترکان را شامل می‌شوند، ولی میزان مصرف برق آن‌ها بین هفت تا هشت برابر مشترکان دهک‌های اول است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار