تالار‌های پذیرایی تنها صنفی هستند که تعطیلی آن‌ها هنوز ادامه دارد و اگر این تعطیلی‌های همچنان ادامه داشته باشد باعث بسته شدن همیشگی تالار‌ها خواهد شد.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، با شیوع کرونا و تعطیلی تقریبا تمامی کسب و کارها، تالار‌ها و سالن‌های برگزاری مراسم‌ها نیز به تبع آن به عنوان یکی از پرخطرترین مراکز تجمع شهروندان تعطیل شد.

تعطیلی این دسته از اصناف سبب لغو مراسم‌های مختلف اعم از نامزدی و عروسی شد که با توجه به برنامه‌ریزی‌های چندماهه بسیاری زوج‌های جوان را با چالش‌های فراوان روبرو کرد.

از یک طرف استرس؛ بلاتکیفی و ناراحتی لغو مراسم عروسی و از طرف دیگر بیعانه‌های سنگینی که این زوج‌ها از چندماه قبل برای رزرو سالن پرداخت کرده بودند منجر به بروز مشکلات عدیده‌ای شده است.

از یک طرف سالن‌ها در ابتدا درخواست کسر مبلغی به عنوان کنسلی می‌کردند و بعدتر با ابلاغ کشوری موظف به عودت کل مبالغ به مشتری شدند. موضوعی که تا امروز با گذشت سه ماه از تعطیلی این مراکز هنوز محقق نشده و شهروندان زیادی را درگیر و بلاتکلیف نموده است.

به اذعان برخی فعالان همین صنف بیش از نیمی از تالار‌ها توانایی یا تمایلی برای عودت بیعانه ندارند و به امید بازگشایی سریع‌تر و تعیین وقت جدید برای برگزاری مراسم از برگشت پول بیعانه مشتریان سرباز می‌زنند.

تالار‌های پذیرایی در شرف ورشکستگی/ چه کسی پاسخگو است؟

 توان مالی برگشت بیعانه‌ها را نداریم

مدیر یک باغ تالار می‌گوید: تعطیلی مراسم‌ها از ۱۵ اسفند تاکنون که اوج کار ما محسوب می‌شود چه به لحاظ تعطیلی و مناسبات تقویمی و چه به دلیل شرایط آب و هوایی تمامی شب‌های ما یعنی چیزی در حدود ۶۰ مجلس رزرو شده بود.

هر مجلس هم حداقل ۱۰ تا ۱۵ میلیون میلیون بیعانه داده بودند. ما این هزینه را صرف خرید مواد آشپزخانه مانند برنج، مواد اولیه و تجهیزات سالنی و حقوق پرسنل کرده‌ایم. اصلا قدرت بازگرداندن این عدد را نداریم. همیشه قاعده بر همین بوده که با بیعانه مشتری خرید می‌کردیم و با تسویه حساب مشتری بعدی هزینه‌ها را پرداخت کرده‌ایم.

حالا به یک باره این میزان بیعانه را بازگرداندن در حالی که درآمدی هم نداریم غیر ممکن است. در دفتر تالار هر روز دعوا و داد وبیداد است. زوج‌های جوان به دنبال پول خود می‌آیند. می‌گویند برو خانه و ماشین بفروش پولمان را بده. مگر خانه و ماشین من کفاف چند مشتری را می‌دهد؟ فوقش بیست تا مشتری؟ زن و بچه‌ام چه باید بکنند؟ بد مخمصه‌ای گیر کرده‌ایم. اجاره باغ را هم شش ماه زودتر پرداخت کرده‌ایم. یک ماه حقوق و دستمزد پرسنل هم عقب است.

او می‌افزاید: از روزی که رستوران‌ها بازگشایی شده‌اند ما شاهد برپایی بسیاری مراسم‌های عقد و عروسی و ترحیم در رستوران‌ها در فضای سربسته هستیم آن هم به قول خودشان بدون رعایت فاصله اجتماعی، اما این که فلسفه بسته ماندن تالار‌ها و باغ تالار‌ها که اکثرا در فضای باز مستقر هستند چیست ما هم نمی‌دانیم.

تالار‌های پذیرایی در شرف ورشکستگی/ چه کسی پاسخگو است؟

 

نیروی انسانی شاغل در تالار‌ها را دریابید

مجتبی نیروی پذیرایی در یکی از باغ تالار‌های پذیرایی شاندیز مشهد می‌گوبد: از همان نیمه اسفندماه که مراسم‌ها تعطیل شد بیکار شدیم. برخی افراد در باغ تالار‌ها به صورت مجلسی حق‌الزحمه می‌گیرند. یعنی پایان هر شب پول می‌گیرند و می‌روند، اما نیرو‌های تخصصی‌تر مانند من که سابقه بالایی در این کار داریم حقوق ماهیانه می‌گیریم.

گفتند برایتان بیمه بیکاری رد می‌کنیم، اما خبری از پرداخت آن تا امروز نشده؛ یک کارگر با ماهی ۲ میلیون تومان حقوق و دو فرزند و خانه اجاره‌ای چگونه می‌تواند سه ماه بدون حقوق خرج زندگی بدهد؟ ما کارگریم؛ پس‌اندازی نداریم که از جیب بخوریم. همین حالا هم طلا‌های زنم و انصاف صاحبخانه بوده که توانسته‌ایم دوام بیارریم. بعد از ۱۰ سال کار در تالار چه کار و فعالیتی می‌توانم شروع کنم؟ از قبیل من هم کم نیستند نیرو‌های کار تالار‌ها که بیکار شده‌اند.

به کام تالار‌ها به ضرر مشتریان

پدر تازه دامادی که خود درگیر همین ماجراست عنوان می‌کند: اکثر تالار‌ها بی‌انصافی می‌کنند. در زمانی که از کرونا خبری نبود چند برابر سود معمولی از مشتری هزینه دریافت می‌کردند. خیلی‌ها هم به دلیل اینکه شب عروسی یک شب است و برای حفظ آبرو به قول خودشان حاضر به قبول هرگونه هزینه می‌شدند. اما حالا که این شرایط پیش آمده باز هم تالار‌ها و مالکان آن حاضر به کاهش سود خود و بازگرداندن پول مردم نیستند.

خبر دارم برخی از همین تالاردار‌ها بیعانه‌ها را شب عید سکه و دلار کرده‌اند و حالا حتی به چند برابر قیمت حاضر به فروش و بازگرداندن پول زوج‌های بیچاره نیستند. واقعیت این است که اتحادیه تالار‌ها هم زورش به برخی گنده‌های صنف نمی‌رسد و بیشتر به دنبال حل مسایل به صورت کدخدامنشی است که مسلما پاسخگو نیست.

به همین دلیل هم سرمایه اولیه زندگی بسیاری از زوج‌های جوان بلاتکلیف و سردرگم سودجویی این افراد است. مرجع قضایی مشخصی هم برای مراجعه وجود ندارد. حداقل ما که نمی‌دانیم به کدام مرجع باید مراجعه کنیم و از رفتن به دفتر باغ تالار و دعوا و کلنجار نیز خسته شده‌ایم.

تالار‌های پذیرایی در شرف ورشکستگی/ چه کسی پاسخگو است؟

بیعانه‌ها به صاحبان مجالس برگشت داده شده است!

ابراهیم کاردیده حقیقی؛ رئیس اتحادیه صنف تالار‌های پذیرایی و ظروف کرایه مشهد پیرامون این وضعیت می‌گوید: تعداد واحد‌های دارای مجوز تالار‌ها و باغسرای مشهد ۱۷۰ واحد و واحد‌ها کرایه چی ظروف ۳۰ واحد می‌باشد. متاسفانه با شیوع ویروس کرونا تمامی تالار‌ها و باغ تالار‌ها از اسفند ماه بدلیل رعایت نکات بهداشتی و جلوگیری از سرایت آن ویروس به دیگران، رسته‌های تحت پوشش این اتحادیه شامل تالارها، باغ تالارها، کرایه ظروف، مزون و دفاتر تشریفات تعطیل شدند. همچنین تمامی بیعانه و وجه پرداختی بدون کسر کنسلی به صاحبان مجلس برگشت داده شد.

با وضعیت ناخواسته‌ای که به وجود آمده و تعطیلی کلیه تالار‌ها مشکلات عدیده‌ای برای مالکان و مدیران این رسته شغلی ایجاد شده که تعدادی از این تالار‌ها و باغسرا‌ها به صورت اجاره‌ای هستند. مدیران این واحد‌ها به امید کسب درآمد و گذران زندگی مبادرت به این کار کرده‌اند؛ متاسفانه با تعطیلی این تالار‌ها و باغ تالار‌ها تعداد زیادی به اتحادیه مراجعه و درخواست ابطال پروانه داشته‌اند که با توضیحات و راهنمایی و صبر و بردباری و تماس با مالکین این واحد‌ها توسط هیئت مدیره درخواست مساعدت و بخشش قسمتی از اجاره شد که مورد موافقت همکاران قرار گرفت و تعدادی نیز پروانه خود را باطل کرده‌اند.

حقیقی با اشاره به وضعیت نامطلوب نیروی انسانی شاغل در این واحد‌ها می‌افزاید: با تعطیل شدن تالار‌ها و باغ تالار‌ها مسلما تعداد زیادی از پرسنل آن‌ها بیکار شده‌اند که اگر میانگین هر تالار را ۱۰ نفر بصورت ثابت در نظر بگیریم حداقل حدود ۱۲۰۰ نفر شاغل بیکار شده‌اند که با خانواده آن‌ها تعداد بالایی است.

 

تالار‌های پذیرایی در شرف ورشکستگی/ چه کسی پاسخگو است؟

او ادامه داد:کارکرد تالار‌ها و باغ تالارها، کرایه ظروف و مزون و دفاتر خدمات برگزاری مجالس (تشریفات) به صورت فصلی است که بهترین زمان برگزاری این مجالس در ماه‌های رجب و شعبان و فروردین ماه بود که متاسفانه با شیوع این ویروس در این ماه‌ها به تعطیلی کشیده شد و خسارت جبران‌ناپذیری به این صنف وارد آمده و هزینه‌های پرسنل، آب و برق و گاز و مالیات و عوارض شهرداری و مخارج روزمرده و دیگر هزینه‌ها، مشکلات عدیده‌ای را برای مدیران این واحد‌ها بوجود آورده که تعداد زیادی از آن‌ها برای مخارج زندگی با مشکلات روبرو شده اند.

رئیس اتحادیه صنف تالار‌های پذیرایی و ظروف کرایه مشهد ادامه داد: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون دست کم ۱۰ تالار در مشهد پروانه کسب خود را باطل و برای همیشه بسته شده‌اند و باقی تالار‌ها در شرایط بلاتکلیفی به سر می‌برند که در صورت تداوم تعطیلی‌های اجباری، ۲۰ تا ۳۰ تالار دیگر پروانه کسب خود را باطل خواهند کرد.

 

تالار‌های پذیرایی در شرف ورشکستگی/ چه کسی پاسخگو است؟

بیشتر بخوانید: عروسی‌هایی که آرزو شد/اصناف همچنان در خواب زمستانی

حقیقی بیان کرد: هر یک از تالار‌های پذیرایی ۱۰ تا ۳۰ نفر کارگر و نیروی انسانی دارد که با احتساب افراد خانواده‌های آنان بین ۵۰ تا ۱۵۰ نفر از یک تالار ارتزاق می‌کنند.

او تصریح کرد: در ایام شیوع کرونا علاوه بر بسته شدن برخی تالار‌ها و بیکار شدن تعدادی از کارگران، تعدادی از تالار‌ها به دلیل عدم توانایی در تامین هزینه‌های خود مجبور به تعدیل نیروی انسانی شدند.

رئیس اتحادیه صنف تالار‌های پذیرایی و ظروف کرایه مشهد تاکید کرد: از مسئولان ستاد مقابله با کرونا می خواهم مجوز بازگشایی تالار‌ها را صادر کنند و در مقابل تالار‌ها رعایت هرگونه پروتکل بهداشتی یا فاصله اجتماعی ابلاغی از سوی ستاد را در اولویت قرار داده و خود را ملزم به رعایت آن‌ها کنند.
 
انتهای پیام// ف.ک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.