فرماندار مشهد گفت: ساکنان ۱۴۰ روستا از مجموع ۲۲۰ روستایی که در سطح این شهرستان زیر پوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب قرار دارند هم‌اینک در تامین آب آشامیدنی با مشکل روبرو هستند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمدرضا هاشمی فرماندار مشهد در نشست شورای اداری مشهد به سرکشی اخیر از مناطق روستایی آسیب‌دیده از سیل بهاری امسال اشاره و گفت: در این چارچوب مشخص شد برخی روستا‌ها فاقد راه دسترسی مناسب نیز هستند.

او افزود: راه برخی از روستا‌های مشهد هنوز از بستر رودخانه عبور می‌کند بنابراین بطور عملی رفت و آمد روستاییان با سختی و مشکل صورت می‌گیرد.

فرماندار مشهد این وضعیت را نشانگر محرومیت مناطق روستایی این شهرستان توصیف و ادامه داد: تا پیش از حضور در فرمانداری مشهد انتظار نداشتم در اطراف این کلانشهر با چنین مناطق محرومی مواجه شوم.

هاشمی بیان کرد: این حقایق به وضوح نشانگر وضعیت محرومیتی مشهود در برخی روستا‌های شهرستان مشهد است.
او  همچنین جمعیت ۴۱ روستا از مجموع روستا‌های مشهد را هریک افزون بر ۵۰۰ خانوار ذکر و تصریح  کرد: این شهرستان ۳۲۷ روستا دارد که ساکنان ۲۹۳ مورد از آن‌ها دارای شورای اسلامی و تشکیلات دهیاری هس

هنوز با نقطه مطلوب برای مهار کرونا فاصله داریم

فرماندار مشهد در ادامه به بحران کرونا نیز اشاره و تاکید کرد: گرچه وجود امکانات بهداشتی در مقابله با این بیماری ویروسی همه‌گیر بسیار مهم است، اما آنچه می‌تواند همه جوانب پیشگیری از شیوع کرونا را تکمیل کند همراهی مردم است.

هاشمی اظهار کرد: مردم و مسئولان در امر پیشگیری از بیماری کووید ۱۹ و مقابله انتقال ویروس کرونا همراهی کردند که منجر به مهار این بحران شد، اما باید توجه داشت که تا رسیدن به نقطه مطلوب در خصوص پایان دادن به بحران کرونا هنوز فاصله داریم.

سهم نامتوازن اعتبارات مشهد

او  در ادامه نشست شورای اداری شهرستان مشهد به فصل توزیع اعتبارات سالانه نیز اشاره و تصریح کرد: "جمعیت، وسعت و محرومیت" سه شاخص اصلی برای ارائه سهم اعتبارات است.

فرماندار مشهد تاکید کرد: با وجود محرومیت بالا در مناطق مختلف این شهرستان و سهم افزون بر ۵۰ درصدی آن از کل جمعیت استان خراسان رضوی، سهم  مشهد از اعتبارات استانی تنها ۲۴ درصد است.


بیشتر بخوانید: طرح همیاران آب در خراسان رضوی باید دائمی شود

هاشمی اظهار کرد: ادارات‌کل دستگاه‌های اجرایی دولتی در زمان توزیع اعتبارات تنها در پی اخذ و تامین ۱۵ درصد اعتبارات شهرستانی نباشند بلکه بکوشند ۸۵ درصد اعتبارات وزارتخانه‌ها متبوع را نیز جذب کنند.

او افزود: اگر شهرستان در یک بخش ۵۰ میلیارد ریال اعتبارات به یک دستگاه اجرایی داد می‌بایست اداره‌کل ذیربط نیز حداقل همین میزان اعتبار را از بخش ملی جذب کند.

عزت ملی ارمغان امام خمینی (ره)

 
فرماندار مشهد در ادامه به فرارسیدن سالگرد رحلت جانگداز حضرت امام خمینی (ره) بزرگ معمار انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران اشاره وادامه داد: امام راحل برای ملت ایران عزت به ارمغان آورد و اکنون انقلاب اسلامی با پرچمداری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی و پشتیبانی مردم در حال حرکت رو به جلو است.

او  انقلاب اسلامی را مردمی‌ترین انقلاب در جهان توصیف تصریح کرد: انقلاب اسلامی ایران با اتکا بر آموزه‌های قرآنی از ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ آغاز شد و تا امروز با قدرت تداوم یافته است.

هاشمی  بر لزوم حق‌شناسی نسبت به انقلاب اسلامی و قدردانی مسوولان از آن تاکید و بیان کرد: انقلاب اسلامی ایران گرچه برخی تصورش را نداشتند، همانطور که بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی فرمودند در حال صدور به جهان است.

مقابله با تغییر کاربری کشتزار‌ها

امید طهماسبی‌زاده مدیر جهاد کشاورزی مشهد نیز در نشست شورای اداری این شهرستان بر عزم همگانی برای مقابله با تغییر غیرمجاز کاربری زمین‌های کشاورزی تاکید و گفت: پارسال ۴۰۰ فقره پرونده حقوقی با همین موضوع در حوزه  مشهد تعیین تکلیف شد.

 او پرونده‌های تعیین تکلیف شده در طول سال ۱۳۹۷ را با موضوع تغییر غیرمجاز کاربری زمین‌های کشاورزی مشهد نیز ۳۰۰ فقره اعلام و افزود: موضوع تغییر کاربری کشتزار‌ها به فعالیت‌هایی غیر از کشت و زرع در شهرستان مشهد امر بسیار پر اهمیتی است.

مدیر جهاد کشاورزی مشهد تاکید کرد: برای مقابله با روند تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی "اجرای طرح ارتقا کیفی پرونده‌های تخلف، پهنه‌بندی کشتزار‌ها و تدوین شیوه‌نامه ثبت تخلف" از اقدامات مهم سازمان جهاد کشاورزی در مشهد هستند که بعضا در سطح کشور برای نخستین بار در این شهرستان اجرا و هم‌اینک در دیگر استان‌ها به عنوان الگو شناخته و به مورد اجرا گذاشته شده‌اند.

طهماسبی زاده اظهار کرد: ظرف شش ماه دوم پارسال هزار و ۴۸۰ مورد عملیات قلع و قم تغییر‌های غیرمجاز کاربری کشتزار‌های در این شهرستان انجام شد. بیشتر این عملیات به عنوان یک ویژگی و شاخص مثبت، در حین اقدامات متخلفانه متجاوزان صورت گرفتند.

او  همچنین گزارشی از افزایش تولید محصولات باغی و زراعی ارائه و تصریح کرد: تولید محصولات مختلف به منظور اجرای طرح‌های کلان امنیت غذایی در خراسان رضوی انجام شده و تولید بیشتر این محصولات نیز با رشد همراه بوده است.

طهماسبی‌زاده بدون ارئه توضیح بیشتر بیان کرد: برخی از این موارد افزایش تولید محصولات کشاورزی چند صددرصدی است لذا این روند امسال نیز پیگیری شده و همچنان ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام// ف.غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.