مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه گفت: اهمیت تپه چغاگاوانه از نگاه پژوهشگران بین المللی در حدی است که دانشگاه‌های مشهور جهان تقاضای همکاری برای بررسی و شناسایی و پژوهش‌های بیشتر در این تپه را دارند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛  مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه گفت: اهمیت تپه چغاگاوانه از نگاه پژوهشگران بین المللی در حدی است که دانشگاه‌های مشهور جهان تقاضای همکاری برای بررسی و شناسایی و پژوهش‌های بیشتر در این تپه را دارند؛ از جمله اعلام آمادگی دانشگاه میشیگان که شیوه‌های همکاری با آن در دست بررسی و اقدامات اداری است.

 امید قادری درخصوص وضعیت پروژه تپه چغاگاوانه اسلام آباد غرب، اظهار داشت: صاحب نظران بسیاری در مورد اهمیت این تپه اظهار نظر کرد‌ه‌اند و نتیجه نهایی تمکین به دستور معاون اول رئیس جمهور و استاندار در توقف ساخت رو گذر بوده است و از آن تاریخ عملیات عمرانی متوقف شده است.

او با اعلام اینکه کماکان مطالبات جدی از اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه و همچنین شهرداری اسلام‌آباد برای ساماندهی تپه چغاگاوانه همچنان باقی است اظهار داشت: ما در استان کرمانشاه ۲۴۰۰ اثر تاریخی ثبت شده داریم که هر کدام روایتگر بخشی از تاریخ این سرزمین است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه افزود: یکی از مهمترین بخش‌های تاریخی خاورمیانه، تپه چغاگاوانه اسلام آباد است و لوح‌های گلی کشف شده این تپه شاید اهمیتی کمتر از کتیبه‌های بیستون نداشته باشند.

قادری  بیان کرد: برای مثال این الواح روایتگر زنان کارآفرین و مشاغل و شیوه‌های معیشتی انسان دوره‌های تاریخی هستند که می‌تواند ارزش‌های خاصی برای باستان شناسان و نقل تاریخ این سرزمین داشته باشد.

او گفت: از آنجا که دانسته‌های ما در در خصوص این تپه بسیار کم است و نیازمند بررسی شناسایی و پژوهش‌های بیشتر است، بنابراین برای ساماندهی تپه نیاز به مطالعات بیشتر است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه تغییرات و دستکاری در این تپه آسیب‌های جدی را برای یافته‌های جدید باستان شناسی به وجود می‌آورد، اظهار داشت: در سنوات گذشته با طرح‌های غیر کارشناسی از سوی شهرداری و مدیران وقت بخشی از تپه به پارک و فضای سبز اقدام به ایجاد پله‌های دسترسی به بالای تپه نموده‌اند که در این طرح ساده‌ترین اصول حفاظت از میراث را نادیده گرفته‌اند و آسیب‌های فراوانی را به تپه وارد آورده است و بخشی از تاریخ تپه را مخدوش ساخته‌اند.

او ادامه داد: نهایتا این طرح‌ها با شکست مواجه شده‌اند، بنابراین علت مقاومت‌ها در خصوص جلوگیری از ادامه ساخت این پروژه جلوگیری از آسیب‌های بیشتر انسانی بر تپه چغاگاوانه است.

قادری گفت: بر اساس عکس‌های قدیمی معلوم شده است محدوده تپه بسیار وسیعتر از موقعیت کنونی‌اش بوده که در اثر ساخت و ساز‌های بی رویه از بین رفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه در ادامه بیان داشت: اهمیت تپه چغاگاوانه از نگاه پژوهشگران بین المللی در حدی است که دانشگاه‌های مشهور جهان تقاضای همکاری برای بررسی و شناسایی و پژوهش‌های بیشتر در این تپه را دارند از جمله اعلام آمادگی دانشگاه میشیگان است که شیوه‌های همکاری با آن در دست بررسی و اقدامات اداری است.

او افزود: به منظور حفاظت بیشتر از این تپه در حال عقد قراردادی هستیم که ضوابط عرصه و حریم حفاظتی این اثر را بر اساس واقعیت‌هایی که باستان شناسان می‌گویند را تغییر داده و ضوابط جدید را با امضای وزیر ابلاغ کنیم.

قادری اظهار داشت: در صورت تامین اعتبار و همکاری شهرداری و فرمانداری اسلام آباد، تقاضا کرده ایم تا بخشی از تپه را به سایت موزه کاوش‌ها تبدیل و اشیای کشف شده آن را به نمایش بگذاریم که البته مستلزم اعتباری در حدود ۱۰ میلیارد تومان است.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.